Doprawić z impulsem
Przyprawy do potraw z grilla stały się już w Polsce na tyle popularne, że stanowią oddzielny segment na rynku przypraw. Ich roczna sprzedaż przekracza 30 mln zł
i do ubiegłego roku z każdym rokiem rosła.
04.05.2012 | aktual.: 04.05.2012 09:44
Przyprawy do potraw z grilla stały się już w Polsce na tyle popularne, że stanowią oddzielny segment na rynku przypraw. Ich roczna sprzedaż przekracza 30 mln zł i do ubiegłego roku z każdym rokiem rosła.
W 2011 r. pogoda, niestety, nie dopisała, co w znacznym stopniu wpłynęło na sezon grillowy. - Deszczowa aura spowodowała, że konsumenci mniej czasu spędzali na świeżym powietrzu, a zatem również mniej grillowali - przyznaje Katarzyna Skrzypczak, brand manager Podravka Polska. Dodaje, że odbiło się to na sprzedaży produktów, które z grillem kojarzą się najbardziej, czyli przypraw oraz sosów, takich jak keczup.- Mimo że pogoda wiosną i jesienią była dużo ładniejsza, deszczowe lato zdecydowało o zmniejszonej sprzedaży tych produktów - ocenia Katarzyna Skrzypczak.
Dwa lata temu sprzedaż przypraw przeznaczonych do potraw z grilla wyniosła 25 mln zł i była wyższa od zanotowanej rok wcześniej o 14 proc. W 2010 r. były to już ponad 34 mln zł, ale w 2011 r. -mniej więcej tyle samo, a według niektórych producentów nawet dużo mniej (producenci za MEMRB).
- Jeśli wziąć pod uwagę sprzedaż przypraw do potraw z grilla w sztukach, to również widać, że był to trudny rok, bo choć wzrost był, to wyniósł zaledwie 0,1 proc. - dodaje Marta KlękaNowa, junior project PR manager w firmie Prymat, powołując się na dane Nielsena. Zaznacza też, że tak jak piękna pogoda sprzyja grillowaniu i wpływa pozytywnie na wyniki sprzedaży produktów grillowych, tak zimne lato może spowodować spadek dynamiki w tej kategorii niezależnie od intensyfikacji działań marketingowych.
Mimo wszystko potencjał
Nie zmienia to jednak faktu, że od maja do sierpnia przyprawy grillowe i marynaty stanowią ok. 20 proc. całego rynku przypraw jednorodnych i mieszanek. To trzy razy więcej niż w pozostałych okresach kalendarza przyprawowego, gdzie udział ten kształtuje się na poziomie 7 proc. Nie dość, że jest to ważna kategoria, to jeszcze w znacznej mierze impulsowa, a to oznacza, że handel tradycyjny ma dla niej istotne znaczenie.
W firmie Kamis, która stworzyła kategorię przypraw do potraw z grilla w Polsce i która nadal sprzedaje najwięcej tych produktów, lokalne placówki realizują ok. 60 proc. obrotu.
- Zbliżający się weekend przypomina konsumentom o konieczności zaopatrzenia się w artykuły niezbędne na grilla - mówi Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis. Jej zdaniem niezbędna jest szeroka i komplementarna oferta produktów do przyrządzenia potraw na grillu - od tacek po przyprawy, a ich dostępność blisko domu jest kluczem do sprzedażowego sukcesu.
- Nie można też zapominać o przedmieściach i miejscowościach wypoczynkowych, w nich klienci również często uzupełniają zakupy - mówi Magdalena Bartoszewicz.
Producenci podkreślają, że w tym czasie istotna jest również odpowiednia ekspozycja przypraw. Chodzi o to, by były one na półce obok produktów komplementarnych typu: mięso, keczupy, musztardy czy piwo. Z jednej strony ułatwia to konsumentom znalezienie poszukiwanego produktu, z drugiej – zachęca do kupna więcej niż jednej kategorii.
- Dzięki temu większa rotacja przypraw grillowych może przełożyć się na wyższe obroty w innych kategoriach obecnych w sklepie - potwierdza Marta KlękaNowa.
Coroczne bestsellery
W portfolio przypraw pod marką Kamis wśród corocznych hitów sprzedażowych są Ogniste skrzydełka drobiowe czy Karkówka z grilla. – Coraz więcej zwolenników zyskują też Grzanki z grilla, świetnym dodatkiem jest Sos tzatziki czy Grillowane warzywa – przekonuje Magdalena Bartoszewicz. Producent w ofercie ma także tuby grillowe w najpopularniejszych wariantach: Klasycznym, Pikantnym i Do karkówki.
- Przyprawy w tubach największą rolę odgrywają na początku sezonu, kiedy konsumenci planują większe zakupy i chcą wybrać opakowanie, które na dłużej im wystarczy - stwierdza Magdalena Bartoszewicz.
Dodaje, że firma Kamis produkuje też przyprawy pod marką Galeo, czyli "w dobrej cenie". Tu prym w sprzedaży wiodą: Przyprawa do grilla klasyczna i pikantna, jak również mieszanki przeznaczone do określonych potraw: żeberek, szaszłyków, karkówki.
W tym roku przyprawy do dań z grilla pod marką Kamis, podobnie jak marynaty mokre, pojawią się na rynku w odświeżonej szacie graficznej. Firma wzbogaciła też portfolio o dwie nowości – Przyprawę do kurczaka z grilla (najpopularniejsze w Polsce mięso) oraz Przyprawę do hamburgerów z grilla.
Z kolei Prymat w nadchodzącym sezonie wypuszcza na rynek dobrze już znane konsumentom produkty, ale tym razem bez dodatku glutaminianu sodu. Będą to: Grill klasyczny, Grill pikantny, Grill ziołowy zarówno w saszetkach, jak i tubach, a także Karkówka klasyczna i Stek gruboziarnisty. – W sezonie zaprezentujemy też nowość w kategorii marynat – Marynatę grillową w płynie w opakowaniu typu saszetka 75 g – informuje Marta KlękaNowa.
W portfolio marki Prymat równie ważne jak klasyczne przyprawy do grilla są produkty okołogrillowe, czyli Przyprawa do kurczaka klasyczna, ziołowa i pikantna, Przyprawa kebabgyros, Przyprawa do ryb, Przyprawa do sałatek i Tzatzyki – pikantny sos czosnkowy Prymat.
Podobnie jest z marką Cykoria, która dopiero w ub.r. wprowadziła do sprzedaży typową Przyprawę do grilla (z ergonomicznym zamknięciem), bo w sezonie od lat świetnie rotują jej całoroczne mieszanki typu: Przyprawa do szaszłyków, do kurczaka i ziemniaków.
Z portfolio marki Appetita (Jutrzenka Colian) najlepiej sprzedają się specjalistyczne mieszanki z linii Smaczne grillowanie: Przyprawa do karkówki, Przyprawa do grilla klasyczna oraz Przyprawa do grilla pikantna. Ale dużą popularnością cieszy się też przyprawa Tzatziki z linii Kuchnie Narodów, która umożliwia przygotowanie greckiego sosu.
Podravka rozwinęła ofertę produktów grillowych w 2011 r. – Wprowadziliśmy wówczas mieszanki w nowych smakach oraz nowych opakowaniach: Vegetę Natur do grilla, Vegetę Natur do pikantnego grilla oraz Vegetę Natur do grillowanej karkówki w wygodnych tubach oraz torebkach 60 g – wymienia Katarzyna Skrzypczak. Podravka dodatkowo w okresie grillowym proponuje konsumentom mieszanki przypraw: Vegetę Natur do sałatek oraz Vegetę Natur do mozzarelli.
Od kilku lat ofertę przypraw specjalistycznych buduje Unilever z marką Knorr. Choć producent ten nie ma przyprawy, która zdefiniowana byłaby stricte jako do grilla, to i tak w sezonie świetnie sprzedają się przyprawy typu: do mięs, kurczaka i karkówki. Marka Winiary (Nestlé Polska) już trzeci rok z rzędu przygotowuje ofertę przypraw skierowaną do miłośników grillowania. Są to zestawy przypraw Na grilla z woreczkami do marynowania mięsa. – To pierwszy tego typu produkt na rynku – zapewnia producent. Przyprawy do grilla Winiary są w sprzedaży sezonowo – od marca do września. Linia Winiary Na grilla dostępna jest w czterech smakach: Staropolskim, Z czosnkiem i ziołami, Swojskim oraz Pikantnym.
Ilona Mrozowska