Drożyzna w sklepach. Polacy szukają tańszych zamienników

Polacy mają sposoby na coraz wyższe ceny produktów spożywczych. Najczęściej po prostu szukają tańszych zamienników lub idą do innego sklepu, rzadziej rezygnują z zakupu.

Rosnące ceny powodują, że Polacy częściej decydują się na tańsze zamienniki lub zakupy w innym sklepie
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

Takie wnioski płyną z badania Inquiry Market Research, cytowanego przez portal wiadomoscihandlowe.pl.

Zdaniem autorów analizy, w Polsce powoli odwraca się trend, który można było zaobserwować przez kilka ostatnich lat. Polacy nierzadko pozwalali sobie bowiem na droższe produkty, czasami nawet luksusowe. W dużej mierze dlatego, że mieli więcej pieniędzy w portfelu.

Wszystko jednak ma swój koniec i dziś coraz częściej klienci sklepów spoglądają na ceny produktów.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Jeśli widzą, że coś podrożało, to w pierwszej kolejności starają się znaleźć tańszy zamiennik. Tak robi 52 proc. respondentów. Co drugi pytany decyduje się natomiast na zmianę sklepu. A to preferuje dyskonty.

W dalszej kolejności Polacy rezygnują z zakupu niektórych towarów lub usług, odpuszczają też sobie dobra luksusowe.

- W obliczu rosnących cen przewidujemy dalszy wzrost udziału dyskontów, przy czym dotyczy to nie tylko Biedronki i Lidla, ale także Netto czy Aldi. Dobre szanse w walce o portfele klientów ma też Kaufland. Ogólnie rzecz biorąc, mniejsze sieci mają również mniejsze szanse, by zamortyzować klientom wzrost cen – mówi Agnieszka Górnicka, prezes zarządu firmy Inquiry Market Research. Jej słowa przytacza portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to w badaniu YouGov BrandIndex widzimy, że konkurencję wyprzedzają Lidl i Biedronka. Zasady badania są proste - brany jest pod uwagę specjalny wskaźnik, który powstaje na podstawie wskazań respondentów. Pokazuje, o ile procent więcej klientów uważa sklep za dobry niż za słaby jakościowo.

W przypadku Lidla wskaźnik ten wynosi 52 proc., a Biedronki - 43 proc. Następne w kolejce są Kaufland i Auchan, ale tu wskaźnik oscyluje wokół 20 proc. Na dalszych miejscach są Carrefour, Tesco, Aldi, Dino i Netto. Stawkę zamykają natomiast Delikatesy Centrum.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
5 tys. złotych. Tyle potrafią zarobić jednego dnia
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Król mebli z Sulęcina. To usłyszał u Romów, którym dostarczył towar
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Szpitale przekładają zabiegi. Nie mają na nie pieniędzy
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Kontrowersyjna branża protestuje w Warszawie. Poszło o podatki
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Nowy, wielki park rozrywki powstanie w Polsce. Oto lokalizacja
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Gigant obuwniczy zwolni 900 osób. Oto szczegóły
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA