Drożyzna w sklepach. Polacy szukają tańszych zamienników

Polacy mają sposoby na coraz wyższe ceny produktów spożywczych. Najczęściej po prostu szukają tańszych zamienników lub idą do innego sklepu, rzadziej rezygnują z zakupu.

Rosnące ceny powodują, że Polacy częściej decydują się na tańsze zamienniki lub zakupy w innym sklepie
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

Takie wnioski płyną z badania Inquiry Market Research, cytowanego przez portal wiadomoscihandlowe.pl.

Zdaniem autorów analizy, w Polsce powoli odwraca się trend, który można było zaobserwować przez kilka ostatnich lat. Polacy nierzadko pozwalali sobie bowiem na droższe produkty, czasami nawet luksusowe. W dużej mierze dlatego, że mieli więcej pieniędzy w portfelu.

Wszystko jednak ma swój koniec i dziś coraz częściej klienci sklepów spoglądają na ceny produktów.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Jeśli widzą, że coś podrożało, to w pierwszej kolejności starają się znaleźć tańszy zamiennik. Tak robi 52 proc. respondentów. Co drugi pytany decyduje się natomiast na zmianę sklepu. A to preferuje dyskonty.

W dalszej kolejności Polacy rezygnują z zakupu niektórych towarów lub usług, odpuszczają też sobie dobra luksusowe.

- W obliczu rosnących cen przewidujemy dalszy wzrost udziału dyskontów, przy czym dotyczy to nie tylko Biedronki i Lidla, ale także Netto czy Aldi. Dobre szanse w walce o portfele klientów ma też Kaufland. Ogólnie rzecz biorąc, mniejsze sieci mają również mniejsze szanse, by zamortyzować klientom wzrost cen – mówi Agnieszka Górnicka, prezes zarządu firmy Inquiry Market Research. Jej słowa przytacza portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, to w badaniu YouGov BrandIndex widzimy, że konkurencję wyprzedzają Lidl i Biedronka. Zasady badania są proste - brany jest pod uwagę specjalny wskaźnik, który powstaje na podstawie wskazań respondentów. Pokazuje, o ile procent więcej klientów uważa sklep za dobry niż za słaby jakościowo.

W przypadku Lidla wskaźnik ten wynosi 52 proc., a Biedronki - 43 proc. Następne w kolejce są Kaufland i Auchan, ale tu wskaźnik oscyluje wokół 20 proc. Na dalszych miejscach są Carrefour, Tesco, Aldi, Dino i Netto. Stawkę zamykają natomiast Delikatesy Centrum.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup