Duży bank wysyła klientom płyty CD. "Jak mam się do nich dostać"

Niektóre banki wciąż wysyłają klientom płyty CD z ważnymi informacjami, mimo że wiele osób nie ma jak ich odtworzyć. UOKiK już 7 lat temu uznał to za problematyczne, ale instytucje nadal korzystają z tego rozwiązania.

Dostali płyty CD zamiast listu
Dostali płyty CD zamiast listu
Źródło zdjęć: © East News | Dawid Wolski

Jak podaje biznes.interia.pl, banki mają obowiązek dostarczania klientom informacji na tzw. trwałych nośnikach, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. Z definicji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 2018 r. wynika, że trwałym nośnikiem może być papier, płyta CD/DVD, karta pamięci, pendrive, dysk twardy czy e-mail (w określonych przypadkach).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"

Dostają płyty CD zamiast listu czy maila

W praktyce banki najczęściej korzystają z korespondencji elektronicznej i tradycyjnej listownej. Zaskakująco jednak, płyty CD wciąż pojawiają się w obiegu, mimo że coraz więcej osób nie możliwości ich odczytu.

W decyzji z 6 czerwca 2018 r., skierowanej do ówczesnego banku BZ WBK (obecnie Santander Bank Polska), UOKiK wyraził negatywną opinię na temat wykorzystywania płyt CD jako nośników informacji.

W ocenie urzędu taki sposób przekazywania informacji jest problematyczny dla klientów, zwłaszcza tych, którzy nie posiadają odpowiednich urządzeń do ich odczytu. Minęło już siedem lat od tej decyzji, a jednak część banków nadal wysyła klientom płyty CD.

"Nie mam jak odczytać płyty"

Pod koniec 2024 r. redakcja Interii Biznes otrzymała zgłoszenia od klientów Santander Bank Polska, którzy otrzymali regulacje bankowe właśnie na płytach CD. – Mam w Santanderze trzy konta, a tuż przed świętami do jednego z nich dostałam pocztą płytę z nowymi regulacjami bankowymi. Tylko jak mam się do nich dostać, skoro nie mam jak odczytać płyty? – pytała retorycznie portal pani Marta z Pomorza.

Santander Bank Polska tłumaczył w odpowiedzi na pytania portalu, że płyty CD są wysyłane tylko do tych klientów, którzy zgodzili się na taką formę korespondencji. Kobieta nie przypominała sobie jednak, aby dla tego konta kiedykolwiek wybierała tę formę kontaktu. 

"Realizujemy wiele kampanii, w których zachęcamy naszych klientów do wyboru elektronicznej formy komunikacji zmian w regulaminach i innych dokumentach (...) Klient sam decyduje o sposobie otrzymywania korespondencji od Banku i większość naszych klientów korzysta właśnie z formy elektronicznej" – komentowało biuro prasowe Santander Bank Polska. 

Dodatkowo, ze względu na przepisy, młodsi klienci, którzy nie ukończyli 18 lat, otrzymują informacje w formie tradycyjnej, czasami właśnie na płytach CD.

Płyty także w innych bankach

Bank odniósł się również do decyzji UOKiK z 2018 r., wskazując, że płyty CD nadal spełniają wymogi trwałego nośnika. Podkreślił jednak, że nie są one wysyłane do wszystkich klientów, a jedynie do tych, którzy wybrali taką formę kontaktu.

Jak podaje portal, Alior Bank oraz Pekao S.A. zadeklarowały, że nie używają płyt CD w kontaktach z klientami ani wewnętrznie, ani zewnętrznie. 

PKO BP z kolei używa płyt CD jedynie w określonych przypadkach, gdy materiał jest obszerny, a klient nie ma dostępu do kanałów elektronicznych. W większości przypadków jednak bank przesyła regulaminy i cenniki drogą elektroniczną lub tradycyjną pocztą.

Źródło artykułu:WP Finanse
banksantanderpłyty cd

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (7)