Dwa razy nie odebrał awiza. Pieniądze zniknęły z konta
Nieodebranie awiza może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przekonał się o tym przedsiębiorca z Wrocławia, który dwukrotnie nie odebrał zawiadomienia, po czym z jego konta zniknęło kilka tysięcy złotych.
29.08.2024 13:55
- Dwa razy nie odebrałem awiza, bo byłem poza krajem. Po powrocie odwiedziłem pocztę, ale z konta firmowego już zniknęło kilka tysięcy - opowiedział portalowi bankier.pl pan Michał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie odebrał awiza. Z konto zniknęło kilka tysięcy złotych
Gdy przedsiębiorca wrócił do kraju i udał się na pocztę, okazało się, że jego firmowe konto zostało zablokowane. Na poczcie dowiedział się, że blokada została nałożona z powodu zaległości w opłacaniu składek ZUS.
Nie rozumiem, dlaczego nikt do mnie wcześniej nie zadzwonił lub nie wysłał SMS-a z pytaniem o brak płatności. Wtedy miałbym możliwość, żeby zapobiec sytuacji, w której nagle pieniądze znikają z rachunku - opowiedział Pan Michał.
Jak relacjonuje, zaległości powstały przez błąd poprzedniej księgowej, która nie uregulowała wszystkich składek.
Skarbówka może zablokować konto firmowe
Według Piotra Juszczyka, głównego doradcy podatkowego firmy inFakt, cytowanego przez serwis, blokada konta firmowego przez urząd skarbowy oraz zajęcie egzekucyjne to mechanizmy umożliwiające skuteczne ściąganie niezapłaconych należności.
Nawet nieumyślne błędy lub niedopatrzenia mogą skutkować automatycznym pobraniem zaległych podatków i składek z konta przedsiębiorcy. Zazwyczaj klienci dowiadują się o blokadzie dopiero po fakcie, np. podczas zakupów, ponieważ skarbówka nie informuje o blokadzie konta.
Urząd skarbowy może zablokować konto bankowe przedsiębiorcy w sytuacjach, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że dany podmiot uchyla się od opodatkowania lub prowadzi działania mające na celu unikanie płacenia podatków. A więc ocena w dużej mierze jest subiektywna - wyjaśnił.
Blokada jest środkiem prewencyjnym stosowanym w sytuacjach, gdy zaległości podatkowe są znaczne oraz, gdy istnieje ryzyko, że przedsiębiorca może próbować ukryć lub wyprowadzić środki z konta.
Może być również wprowadzana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego STIR, który obowiązuje w Polsce od połowy stycznia 2018 r. Dzięki systemowi STIR, algorytmy analizują informacje o przedsiębiorcach, które banki i SKOK-i zobowiązane są przekazywać organom podatkowym.
Ekspert dodał, że decyzję o blokadzie podejmuje naczelnik urzędu skarbowego, a blokada konta może być wprowadzona na okres do 72 godzin z możliwością przedłużenia jej do 3 miesięcy.