Dyskusyjna kampania reklamowa dewelopera. Kupuj mieszkanie na osiedlu "dobrych ludzi" - którzy tam nie mieszkają

"Dobrzy ludzie powinni mieszkać w dobrym miejscu". Tak brzmi kampania Dom Development. Ale występujący w niej celebryci oraz "zwykli Polacy" niekoniecznie mieszkają na osiedlach tej firmy. Sama akcja ma tylko promować "dobre postawy".

Dyskusyjna kampania reklamowa dewelopera. Kupuj mieszkanie na osiedlu "dobrych ludzi" - którzy tam nie mieszkają
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Hubert Orzechowski

"Nie było łatwo. 600 tys. euro to jednak dużo pieniędzy. Nie miałem cienia wątpliwości, że muszę odmówić". Tak mówi o propozycji od arabksich szejków były pływak Bartosz Kizierowski w reklamie firmy deweloperskiej Dom Development. Pomińmy już, że copywriter, który przygotował ten tekst, powinien wrócić do liceum na lekcje logiki (co to znaczy, że "nie było łatwo", choć jednak bohater nie miał "cienia wątpliwości"?) i zastanówmy się, co też ma nam ta reklama przekazać?

Kizierowski był swego czasu dość znanym sportowcem. Kilkanaście lat temu, kiedy polscy pływacy z Otylią Jędrzejczak na czele przywozili worki medali z Mistrzostw Europy czy Świata, Kizierowski był członkiem tej ekipy. Nie byle jakim - dwukrotnie zdobył złoto na Mistrzostwach Europy (w 2002 r. w Berlinie i cztery lata później w Budapeszcie). Był nawet chorążym polskiej reprezentacji na otwarciu Igrzysk Olimpijskich w Atenach.

Zasłynął jednak nie tylko wyczynami na basenach. W 2005 r. odmówił szejkom z Kataru reprezentowania emiratu na olimpijskich arenach. Maleńki, arabski kraj znany jest z czegoś, co przeciwnicy nazywają "sportowym kłusownictwem", a mianowicie sprowadzania za pieniądze utalentowanych sportowców z innych krajów, aby przywdziali jego barwy. Zapukali także do drzwi Kizierowskiego, któremu oferowali 600 tys. euro. Polski pływak odmówił.

Teraz odbija sobie tę decyzję udziałem w kampanii reklamowej Dom Development. I nie ma w tym absolutnie nic nagannego. Problemem jest sama kampania.

Zanim kupisz mieszkanie zadaj te trzy pytania. Zobacz wideo:

Oprócz Kizierowskiego, występuje w niej także znana aktorka Kinga Preis. Ona z kolei opowiada o swojej działalności, w ramach której zabiera matki dzieci z hospicjów do kina. Dzięki temu choć przez jeden wieczór mogą zapomnieć o smutnej codzienności.

Poza tym, w kampanii "Dobrzy ludzie powinni mieszkać w dobrym miejscu" występują tzw. zwykli Polacy. Dowiadujemy się o jednym z nich, że jest dobry, bo nie zakłóca ciszy nocnej. Cnotą innej osoby jest niewyrzucanie jedzenia. Zaletą ostatniej jest z kolei to, że... nigdy nie parkuje na miejscu sąsiada.

W ten sposób deweloper, najpewniej nieświadomie, dotknął jednego z najbardziej palących problemów obecnych na nowych osiedlach. Jest nim współżycie sąsiedzkie i zaciekła obrona spraw pojmowanych jako niezbywalne dla poczucia własnego prestiżu. Czy jednak kupując mieszkanie w Dom Development będziemy mieli gwarancję mieszkania obok któregoś z tych "dobrych" Polaków? Albo Kingi Preis? Lub Bartosza Kizierowskiego? Niekoniecznie.

O kampanię zapytaliśmy Dom Development. Okazuje się, że mieszkanie w "dobrym sąsiedztwie" nie jest wcale takie pewne. "Mieszkanie na naszych osiedlach nie było z założenia warunkiem uczestnictwa w kampanii. Część naszych bohaterów faktycznie mieszka na osiedlach stworzonych przez Dom Development, jednakże hasło kampanii wyraźnie odnosi się do dobrych ludzi w ogóle" - czytamy w odpowiedzi, którą przysłała do nas firma.

Nie można więc mieć pewności, że kupując mieszkanie na osiedlu Dom Development zamieszka się w towarzystwie aniołów. Zapytaliśmy bowiem też, czy rzeczywiście firma daje gwarancję, że we wzniesionych przez nią domach spotkamy ludzi, którzy po 22 w ogóle się nie odzywają, albo posiadaczy innych pożądanych wśród sąsiadów cnót.

"Dom Development promuje pozytywne postawy i życzliwość sąsiedzką u wszystkich ludzi, nie tylko wśród mieszkańców naszych osiedli - każdy z nas ma realny wpływ na tworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu, w którym mieszka. Dlatego w naszej kampanii pokazujemy różne historie różnych osób, obrazujące, jak szerokim pojęciem jest codzienna ludzka dobroć i że warto się nią dzielić, zaczynając od swojego najbliższego otoczenia" - czytamy w dyplomatycznej odpowiedzi.

Niemniej, deweloper chwali się innymi osiągnięciami.

"Na osiedlach Dom Development są place miejskie, liczne tereny zielone i rekreacyjne, a także elementy artystyczne, jak rzeźby, instalacje czy murale. Do współpracy zaangażowaliśmy gros polskich artystów, znanych i mniej znanych, których kreacja cieszy się powszechnym uznaniem. Działamy na rzecz lokalnych społeczności i nierzadko angażujemy ich do współpracy, jak miało to miejsce przy budowie osiedla Wilno – wspólnie wraz z trzema instytucjami na przekór sceptykom udało nam się wybudować stację PKP i pokazać, że harmonijna współpraca dewelopera z przedstawicielami administracji jest możliwa” – czytamy.

Firma chwali się także, że wyszła z inicjatywą wsparcia projektu szkoły (kwotą pół miliona złotych). Na ilu osiedlach? Dokładnie na jednym.

Nic więc dziwnego, że zamiast wspominać o tym od początku, woli do kampanii promocyjnej zatrudniać celebrytów.

Akcja Dom Development odbija się już echem w internecie. Tytus Hołdys, syn Zbigniewa Hołdysa, przypomina, że deweloper zamierza zburzyć budynek, w którym przez siedem lat prowadził swoją klubokawiarnię. "Sam brałem udział w kilku akcjach charytatywnych. Gdybym wiedział, że ma to znaczenie, napisałbym do nich, aby nie burzyli Chwili" - pisze na Twitterze.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (3)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.