Eksperci: Region łódzki musi rozwijać swoje inteligentne specjalizacje
Region łódzki musi rozwijać swoje inteligentne specjalizacje, co możliwe jest jedynie przy współpracy biznesu z władzami - podkreślali eksperci na konferencji w Łodzi poświęconej polityce sektorowej województwa opracowanej przy udziale przedsiębiorców.
18.01.2016 13:45
"Region łódzki musi znaleźć swoje nisze rynkowe, +sprytne+ specjalizacje, a ma dostateczny potencjał, by te nisze były znaczące, by być ważnym regionem w pewnych segmentach rynku, produkcji, tworzenia. W dzisiejszym świecie nie da się tego dobrze zrobić bez współpracy biznesu z władzami. Dobrze, jeśli uczestniczy w tych pracach sektor nauki i sektor społeczeństwa obywatelskiego" - mówił jeden ze współautorów polityki sektorowej Łódzkiego prof. Witold Orłowski z PwC.
W konferencji zorganizowanej w poniedziałek w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim wziął udział - poprzez łącza internetowe - współtwórca i propagator tzw. przedsiębiorczego odkrywania, czyli idei opartej na angażowaniu przedsiębiorców, uczelni i instytucji biznesu w tworzenie polityki regionu, prof. Dominique Foray ze Szwajcarii.
"Region taki jak województwo łódzkie nie może robić wszystkiego +po odrobince+. Wtedy nigdy nie stworzycie przewagi konkurencyjnej. Duch inteligentnej specjalizacji polega na tym, że powinniśmy skoncentrować zasoby tam, gdzie powstają możliwości przekształcenia gospodarki" - podkreślił Foray.
"Specjalizacja to nie tylko kwestia wyboru sektorów, ale również określenie możliwości obszarów, które pozwalają na przekształcenie struktur. Jako możliwości rozumiemy zróżnicowanie, modernizację, przekształcanie, być może nawet zakładanie nowych branż. Inteligentna specjalizacja to włożenie ogromnych nakładów w kilka stref, ponieważ uznajemy, że mają one silny potencjał innowacyjności" - zaznaczył.
Zdaniem eksperta, strategie nie mogą być zaplanowane w sposób odgórny, ponieważ władze tak naprawdę nie mają dostatecznej wiedzy na temat szans rozwoju biznesowego, ukierunkowanych na tworzenie innowacji i konkurencyjności. "Kluczem jest stworzenie strategicznej interakcji między firmami - małymi, średnimi i dużymi - oraz władzami, po to by projektować i wdrażać strategie" - zaznaczył.
Łódzkie - zgodnie z polityką sektorową opracowaną przez PwC - ma sześć strategicznych specjalizacji. To branża medyczna (także uzdrowiskowa), farmaceutyczna i kosmetyczna, sektor energetyczny z uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii, nowoczesny przemysł włókienniczy z branżą mody, zaawansowane materiały budowlane, innowacyjne rolnictwo i przetwórstwo rolno-spożywcze, informatyka i telekomunikacja.
"W PwC pomogliśmy w skonstruowaniu macierzy łączącej sektory, które mogą być uznane za strategiczne. Nie po to, by nakazać, w jakich dziedzinach ma rozwijać się województwo, lecz by zawęzić obszar dyskusji między biznesem, władzami a środowiskami akademickimi" - powiedział Orłowski.
Przykładem wprowadzenia w życie idei przedsiębiorczego odkrywania jest zorganizowane pod koniec ubiegłego roku spotkanie Forum Inspiracji, którego liderem była Grupa Adamed.
"Koncentrowaliśmy się na specjalizacji dotyczącej medycyny, kosmetyków i farmacji, a współpracowaliśmy w gronie ok. 40 ekspertów z obszaru biznesu, nauki i samorządu. W efekcie powstały projekty, które chcemy realizować w Łódzkiem, w oparciu o istniejący tu potencjał m.in. kadrowy" - podkreśliła dyrektor pionu jakości Grupy Adamed Sylwia Różalska.