Eurostat: sprzedaż detaliczna w Polsce w górę
Sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu wzrosła o 1,5 proc. w ujęciu rok do roku, po spadku o 2,7 proc. rdr w lutym, zaś w ujęciu miesięcznym wzrosła o 2,6 proc. po spadku o 2,7 proc. mdm w lutym - podał w piątek Eurostat.
04.05.2012 | aktual.: 04.05.2012 12:33
Dane roczne zostały skorygowane o liczbę dni pracujących, zaś danie miesięczne są odsezonowane.
Dane Eurostatu obejmują także najmniejsze firmy, zatrudniające poniżej 10 pracowników, czyli w tym przypadku małe, rodzinne sklepy, a z kolei nie biorą pod uwagę sprzedaży samochodów. To właśnie małe sklepy mogą notować spadki sprzedaży, a dane GUS odzwierciedlają w dużej mierze postępującą koncentrację w handlu detalicznym (wzrost sprzedaży w dyskontach i supermarketach).
Według GUS sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu wzrosła o 10,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 roku, a miesiąc do miesiąca wzrosła o 15,7 proc. Sprzedaż detaliczna realnie wzrosła w marcu o 6,9 proc. rdr.
A w strefie euro?
Sprzedaż detaliczna w strefie euro w marcu 2012 r. w ujęciu miesiąc do miesiąca nieoczekiwanie wzrosła o 0,3 proc., a miesiąc wcześniej spadła o 0,2 proc., po korekcie - poinformował w komunikacie Eurostat, biuro statystyczne Unii Europejskiej.
Analitycy spodziewali się tymczasem, że sprzedaż mdm pozostanie bez zmian.
Sprzedaż detaliczna liczona rok do roku spadła w eurolandzie w marcu zaledwie o 0,2 proc., po spadku w poprzednim miesiącu o 2,1 proc. Tu spodziewano się spadku o 1,1 proc.
W 27 krajach UE sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,7 proc. miesiąc do miesiąca, podczas gdy poprzednio spadła o 0,5 proc., po korekcie.
W UE-27 rok do roku sprzedaż wzrosła o 1,0 proc., podczas gdy poprzednio spadła o 1,1 proc. - podał Eurostat.