Firma ze Śląska zebrała pieniądze na gogle do wirtualnej rzeczywistości. Wyprzedzą Facebooka?
Podczas zakończonej w lipcu 2014 r. pierwszej zbiórki twórcy prosili użytkowników serwisu o 200 tys. funtów. Od tego czasu zdołali obniżyć wymaganą kwotę do 100 tys. dolarów.
01.04.2015 | aktual.: 02.04.2015 12:11
Firma Cmoar z Mikołowa zebrała w serwisie Kickstarter ponad 120 tysięcy dolarów na dokończenie prac nad goglami do wirtualnej rzeczywistości. Pierwsze zestawy mają być rozesłane do użytkowników Kickstartera już w czerwcu tego roku.
Gogle konkurować będą z podobnymi produktami przygotowywanymi m.in. przez Sony, Microsoft czy należącą do Facebooka firmę Oculus.
Już w czerwcu do pierwszych odbiorców mają trafić gogle do wirtualnej rzeczywistości (VR) stworzone przez firmę Cmoar z Mikołowa. Podczas zbiórki społecznościowej na serwisie Kickstarter Polacy zdołali zebrać ponad 120 tys. dolarów - pieniądze zostaną wykorzystane na dokończenie urządzenia.
Była to już trzecia próba zgromadzenia funduszy potrzebnych do wypuszczenia gogli na rynek poprzez kampanię na Kickstarterze. Podczas zakończonej w lipcu 2014 r. pierwszej zbiórki twórcy prosili użytkowników serwisu o 200 tys. funtów; od tego czasu zdołali obniżyć wymaganą kwotę do 100 tys. dolarów.
Cmoar to niewielka firma ze śląskiego Mikołowa, którą tworzy osiem osób. Założycielem i szefem zespołu jest Damian Boczek. Nad goglami i sprawami związanymi z organizacją Cmoar pracują zaś Mateusz Franke, Sebastian Boczek, Tomek Bentkowski, Basia Grabarczyk, Jarek Zieminski, Bartosz Wróbel i Justyna Skrzypa.
fot. Cmoar
O firmie zaczęło być głośno przed targami komputerowymi E3, które zorganizowane zostały w czerwcu 2014 roku. Cmoar w intrygujący sposób zapowiedział swoją obecność na swojej stronie internetowej, nie podając jednak zbyt wielu konkretów. Zamiast tego, odwiedzający stronę mogli zoabaczyć licznik, który odliczał czas do rozpoczęcia targów.
Cmoar pokazał gogle na targach E3 i wzbudził spore zainteresowanie. Od tego czasu dopracowywał swój produkt i zbierał dodatkowe fundusze.
Jako wyświetlacz obrazów gogle Cmoar wykorzystują zamiast komputera posiadane przez użytkowników smartfony; gogle mają być kompatybilne z ponad 150 modelami telefonów. W pełnym zestawie znajdują się trzy typy soczewek: służące do wyświetlania w wysokiej rozdzielczości obrazów 2D, 3D oraz do wirtualnej rzeczywistości, czyli trójwymiarowej symulacji pozwalającej użytkownikowi na eksplorację wirtualnej przestrzeni. Twórcy zwracają również uwagę na znajdujące się w najnowszej wersji gogli zewnętrzne sensory eliminujące negatywne efekty towarzyszące doświadczaniu wirtualnej rzeczywistości oraz na zintegrowaną elektronikę pozwalającą sterować smartfonem z zewnątrz.
Jeśli spełnią się zapowiedzi polskiej firmy, Cmoar będą jednymi z pierwszych gogli VR dostępnymi na rynku w wersji konsumenckiej. Nad własnymi zestawami wykorzystującymi technologię VR pracują m.in. firmy Sony, Microsoft, Oculus (należący do Facebooka) oraz Valve we współpracy z HTC; premiery zestawów zapowiadane są na drugą połowę 2015 i na 2016 r.