Fundacja Firmy Rodzinne: Polacy coraz bardziej doceniają firmy rodzinne
Warszawa, 17.10.2016 (ISBnews) - Gotowość do zapłaty wyższej ceny za produkty firm rodzinnych deklaruje 43% respondentów wynika z raportu "Polacy o firmach rodzinnych 2016. Firmy z przyszłością", wydanym przez Fundację Firmy Rodzinne (FFR). Blisko 1/3 Polaków wiąże swoją przyszłość z firmami rodzinnymi - chce podjąć pracę w jednej z nich lub założyć własne rodzinne przedsiębiorstwo.
17.10.2016 16:37
"Coraz więcej osób dostrzega oznaczenia produktów wskazujące na to, że zostały one wytworzone w firmach rodzinnych. Już blisko 34% Polaków się z nimi spotkało. Oznacza to, że jest ich więcej na samych towarach, które kupujemy. Najwyraźniej rodzinni przedsiębiorcy już świadomie decydują się na komunikowanie rodzinności klientom" - czytamy w informacji prasowej towarzyszącej raportowi.
Według Fundacji, warto zwrócić uwagę, że jeszcze trzy lata temu oznaczenie produktów z firm rodzinnych widziało zaledwie 9% uczestników badania. ?Prawdopodobnie najpowszechniejszym ze znaków informujących o rodzinnym charakterze firmy jest "Drzewko Firma Rodzinna". Prawo do korzystania z niego udziela bez opłat Fundacja Firmy Rodzinne, a używa go już prawie 500 przedsiębiorstw" - podano także.
"Zasługa w zakresie zmiany sposobu myślenia Polaków leży przede wszystkim w dojrzałości i dumie rodzin właścicielskich. Dostrzegły one wartość podkreślania rodzinnego charakteru firmy w komunikacji z otoczeniem i pracownikami, a ich przekaz bezpośredni i marketingowy dotarł do szerszej publiczności" - powiedziała prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak Grupińska, cytowana w komunikacie.
Dla 16% aktywnych zawodowo respondentów badania Polacy o firmach rodzinnych 2016 firma rodzinna jest wymarzonym przyszłym pracodawcą. Z kolei prawie 13% osób widzi siebie w roli właściciela rodzinnego biznesu, podano dalej.
"Duża liczba chętnych do założenia własnego rodzinnego biznesu nie może być zaskoczeniem. Obserwujemy bowiem w ostatnich latach wiele sukcesów firm, które w jednoznaczny sposób pokazują swoją rodzinność w relacjach z otoczeniem. Najlepszym przykładem jest firma Mokate, która informację o rodzinnym charakterze komunikuje w swoim logo poprzez napis ?A family business"" - czytamy również.
Liderem w rankingu rozpoznawalności firm rodzinnych po raz trzeci została marka Grycan, którą w pytaniu o znaną firmę rodzinną wymieniło spontanicznie blisko 10% ankietowanych. W percepcji konsumentów pozostały firmy, które były rodzinne w momencie założenia, ale ich struktura właścicielska zmieniła się na przestrzeni lat.
"Warto zatem pokazywać rodzinność biznesu, jest to atut kojarzący się z tradycja, pracowitością oraz jakością. Firmy, które do tej pory nie chwaliły się swoim rodzinnym pochodzeniem, powinny zacząć podkreślać swoja pozytywna odmienność, która jest tak dobrze odbierana na rynku. Dodając do tego postrzeganie właścicieli tych firm jako osób przedsiębiorczych i pracowitych, otrzymujemy obraz firm rodzinnych, które maja i będą miały wyjątkowa pozycje w oczach klientów" - powiedział partner w EY Polska Marek Jarocki, cytowany w komunikacie.
Od trzech lat bezsprzecznie najważniejszym wskazaniem respondentów jest poczucie, że sam właściciel pilnuje jakości produktu. To odpowiedź blisko 60% badanych, którzy do tej pory świadomie kupili coś od firmy rodzinnej. Drugim najczęstszym wskazaniem było wrażenie, że produkty firm rodzinnych pochodzą z Polski. Zmienia się również społeczne pojmowanie tradycji.
"Aż 43% ankietowanych w badaniu wyraziło większe zaufanie do firm, które są prowadzone już przez drugie lub dalsze pokolenie. Oczywistym wręcz wyborem następcy jest syn lub córka obecnych właścicieli. Do zmiany, jaką jest sukcesja, trzeba się przygotować, a oprócz planów dotyczących wnętrza firmy trzeba mieć również na uwadze dialog z interesariuszami zewnętrznymi. Komunikowanie rodzinności jest jasnym sygnałem dla otoczenia, że w odpowiednim dla rodziny czasie nastąpi proces zaplanowanej i odpowiednio przygotowanej, a zatem bezpiecznej zmiany - sukcesji. Przekazanie władzy w firmie nie będzie dla otoczenia zaskoczeniem i nie spowoduje utraty zaufania" - powiedział partner zarządzający w Grant Thornton Dariusz Bednarski, .
Według Fundacji, sukcesja to jedno z wyzwań, które stawia opinia publiczna firmom rodzinnym. Zadanie trudne zarówno dla obecnie zarządzających, jak i przejmującego pokolenia, które będzie musiało dorównać swoim poprzednikom w zaangażowaniu i odpowiedzialności.
"Po tym, jak w zeszłorocznej edycji raportu Polacy o firmach rodzinnych Fundacja Firmy Rodzinne ogłosiła koniec mitu prywaciarza, pozytywny odbiór samych właścicieli firm rodzinnych utrzymuje się. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na ?awans" w rankingu uczciwości przedsiębiorców. To trzecia najważniejsza cecha według ankietowanych. W pytaniu wielokrotnego wyboru zaznaczyło ją aż 42,6% respondentów" - czytamy dalej.
Drugim z wyzwań, które rysuje się w wynikach badań, jest troska o rozwój pracowników. Dla 41% ankietowanych to najważniejsza sprawa w firmach rodzinnych - nawet ważniejsza niż sukcesja, którą wskazało 35,7% badanych. Po trzecie, sygnalizują oni również konieczność tworzenia pozytywnych relacji między pracownikami z rodziny a tymi spoza niej. To wybór 40,2% ankietowanych, podała Fundacja.
"Ufam w dobrą przyszłość firm rodzinnych i wiem, że mają one do spełnienia swoją misję, nie tylko gospodarczą, ale również edukacyjną. W dobie kryzysu zaufania do instytucji i korporacji firmy rodzinne mogą stać się filarem zapewniającym stabilność gospodarce i pomóc przekazać dorobek naszego pokolenia w ręce naszych następców" - podsumowuje prezes Fundacji Firmy Rodzinne.
Fundacja Firmy Rodzinne (FFR) powstała w 2011 roku. To organizacja not for profit, której misja jest bezinteresownie wspomagać członków rodzin prowadzących firmy rodzinne i być reprezentantem ich interesów. Fundacja działa w duchu wzajemnej współpracy i wspierania sie firm rodzinnych.
(ISBnews)