Gdańsk/ Kładka połączy Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów

Obrotowa kładka dla pieszych o długości 57 metrów połączy Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów w historycznym centrum Gdańska. Powstanie według projektu Studio Bednarski Ltd z Londynu, które wygrało konkurs. Ma być gotowa pod koniec 2018 roku.

Kładka dla pieszych nad Motławą (od ul. św. Ducha) stanowi część zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku, atrakcyjnie położonego terenu w centrum miasta, który nie został odbudowany od zakończenia II wojny światowej. Przedsięwzięcie do 2023 roku ma zrealizować spółka celowa Granaria Development Gdańsk powołana przez konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland.

We wtorek podczas konferencji prasowej w Gdańsku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski podał, że kładka powstanie według projektu Studia Bednarski Ltd z Londynu. Prace konkursowe złożyło siedem zaproszonych zespołów projektowych. "To projekt, który w bardzo niewielkim stopniu ingeruje w nabrzeża i charakteryzuje się bardzo ładną linią" - tłumaczył Bielawski. Przekonywał, że kładka "ma bardzo ładną wystudiowaną linię plastyczną, kształt i nie stanowi żadnej bariery nawigacyjnej oraz w najmniejszym stopniu ingeruje w przestrzeń kulturową Głównego Miasta".

Obrotowa kładka dla pieszych będzie miała 57 metrów długości i ok. 4,5 metra szerokości. W środku kładki umieszczony będzie mechanizm obrotowy, a prześwit pozwoli na kursowanie tramwajów wodnych. Przy jej otwarciu powstaną dwa kanały żeglowne o szerokości 26 metrów każdy, co, jak przekonywano, nie pogorszy obecnych możliwości żeglugowych.

Zapewniano, że jej automatyczne otwarcie jak i zamknięcie będzie trwało po dwie minuty. W przypadku awarii, ręczne otwarcie ma trwać ok. 15 minut. Kładka ma być otwierana na każde żądanie bosmanatu oraz kapitanatu portu jachtowego i mariny.

Architekt Stefan Schleifer reprezentujący Studio Bednarski Ltd. z Londynu tłumaczył dziennikarzom, że "kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią". "Ma formę minimalistyczną, ale to po to, by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta" - wyjaśnił. Konstrukcja nawodna ważąca ok. 100 ton będzie wykonana ze stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła.

Koszt budowy kładki w wysokości ok. 10 mln zł zostanie poniesiony przez inwestora - spółkę Granaria Development Gdańsk.

Prezes Zarządu Immobel Poland Bartłomiej Hofman podał, że do tej pory w ramach zagospodarowania północnego cypla Wyspy m.in. w ub. roku w przetargu wybrano Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni, które ma zaprojektować pierwszą część zabudowy cypla Wyspy (głównie mieszkania i hotel). Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego. Rozstrzygnięty został też przetarg na projekt przebudowy Mostu Stągiewnego. "Mamy projekt przebudowy układu komunikacyjnego i ruszyliśmy z pracami archeologicznymi" - powiedział PAP. Podał, że prace w ramach pierwszego etapu zabudowy rozpoczną się jesienią 2016 r. i potrwają ok. dwóch lat.

Pod koniec marca 2015 r. podpisana została umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym dla przedsięwzięcia - zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów. Stroną tego porozumienia były władze Gdańska oraz konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland, które dla realizacji tego projektu powołało spółkę celową Granaria Development Gdańsk.

Wkładem miasta Gdańska w tę inwestycję jest teren o powierzchni ok. 1,8 ha, którego wartość oszacowano na ok. 34 mln zł.

Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów przez konsorcjum ma się zakończyć do 2023 r. Ogółem w ramach tej inwestycji ma powstać ok. 500 mieszkań, hotel i kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych zabudowy usługowej. Szacunkowy koszt realizacji projektu to ok. 400 mln zł.

Konsorcjum w ramach przedsięwzięcia ma zrealizować cele publiczne projektu w postaci np. zewnętrznego układu komunikacyjnego, m.in. ulic: Chmielnej, Motławskiej, Pożarniczej oraz części ciągu pieszego przy nabrzeżu. Ma przebudować most Stągiewny na most zwodzony oraz zbudować marinę na południe od mostu Stągiewnego.

Północny cypel Wyspy Spichrzów jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta oraz stanowi fragment obszaru uznanego za pomnik historii. Teren inwestycji nie został zabudowany od czasów zakończenia II wojny światowej.

Firma Immobel to deweloper działający na rynku belgijskim, luksemburskim i polskim; od 150 lat jest notowana na giełdzie w Brukseli. Mniejszościowy udziałowiec konsorcjum Multibud W. Ciurzyński to firma znana w branży usług inwestycyjno-budowlanych od kilkunastu lat.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)