Gdańsk: Przetarg na budowę terminala o wartości 250 mln euro
Jedna firma i trzy konsorcja międzynarodowe zakwalifikowały się do II etapu przetargu na projekt i budowę drugiego terminala kontenerowego w porcie w Gdańsku, o wartości 250 mln euro. Generalny wykonawca ma być wybrany za 2-3 miesiące. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku.
08.05.2014 | aktual.: 08.05.2014 16:00
Jak poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka prasowa inwestora, firmy DCT (Deepwater Container Terminal) Jadwiga Grabowska, do I etapu przetargu zgłosiło się 7 firm, które zostały ocenione pod względem m.in. doświadczenia w prowadzeniu podobnych projektów oraz potencjału, jakim dysponują pod względem sprzętu i kadry.
W drugim etapie przetargu udział wezmą: N.V. Besix S.A. oraz konsorcjum złożone z pięciu firm: Bilfinger Construction GmbH, Bilfinger Infrastructure S.A., Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V., Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. oraz Korporacji Budowlanej DORACO Sp. z o.o.. Drugie konsorcjum tworzą trzy firmy: OHL S.A., Sociedad Anónima Trabajos y Obras (SATO) i Soletanche Bachy International. W trzecim konsorcjum są trzy firmy: Per Aarsleff A/S, Budimex SA i Dredging International.
W II etapie przetargu mają być oceniane szczegółowe projekty terminala oraz harmonogram prac projektowo-budowlanych. Firma DCT Gdańsk zakłada, że w ciągu 2-3 miesięcy wybrany zostanie generalny wykonawca. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2016.
Drugi terminal kontenerowy ma powstać w porcie w Gdańsku na terenie 27 ha. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 4 mln TEU rocznie.
W ramach inwestycji ma powstać m.in. 600-metrowy odcinek nabrzeża umożliwiającego obsługę największych kontenerowców świata. Nabrzeże mają obsługiwać nowoczesne urządzenia przeładunkowe m.in. dźwigi klasy Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.
W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminala DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.
Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Budowa pierwszego terminala DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.