Trwa ładowanie...

GDDKiA: w połowie roku wysyp przetargów o wartości ponad 30 mld zł

Od połowy roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zacznie ogłaszać przetargi wykonawcze pod kątem nowych środków unijnych. Łączna wartość ponad 50 przetargów przekroczy 30 mld zł. Postępowania będą dotyczyły krótszych niż dotąd odcinków - informuje GDDKiA.

GDDKiA: w połowie roku wysyp przetargów o wartości ponad 30 mld złŹródło: Jupiterimages
d4atapn
d4atapn

- Musimy w tym roku ogłosić ponad 50 przetargów na nową perspektywę, pomimo że zacznie się ona dopiero od 2014 r. () W połowie roku czeka nas wysyp projektów o wartości ponad 30 mld zł - poinformował w środę na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach szef GDDKiA Lech Witecki. Wyjaśnił, że przetargi ogłaszane będą możliwie szybko, by zgodnie z życzeniami wykonawców dać im jak najwięcej czasu na realizację.

Zdaniem Witeckiego być może nie wszystkich wykonawców ucieszy wielkość projektów. Dyrekcja z dotychczasowych postępowań wyciągnęła jednak wniosek, że im mniejsze projekty i krótsze ujmowane w nich odcinki dróg, tym mniejsze są potem problemy na budowach. Jako optymalną wielkość drogowcy uznają obecnie odcinki ok. 10-kilometrowe. W przypadku odcinków 20-, 30-kilometrowych okazywało się nieraz, że kłopotów było tak wiele, że dyrektorzy kontraktów mieli problemy, aby je opanować.

Szef GDKKiA zaznaczył, że zgodnie z kreowaną przez resort transportu polityką transportową, najpilniejsze obecnie jest wypełnienie luk w powstającej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Chodzi przede wszystkim o trasy S7, S3, S5 oraz dokończenie autostrady A1. "Pod te projekty szykujemy również postępowania przetargowe, które jeszcze w tym roku będziemy ogłaszać" - zaznaczył.

Część z przygotowywanych przetargów jest jeszcze w ostatnim czasie korygowana - po zmianie prawa dotyczącego wysokości ekranów dźwiękochłonnych.

d4atapn

Dyrekcja - również w oparciu o wnioski z przeszłości - stara się tak zorganizować przetargi, by firmy pojawiały się na placach budowy w możliwie różnym czasie. Chodzi o zredukowanie zgłaszanego przez branże efektu z ostatnich lat, gdy nagłe kumulacje wydatków w jednym czasie i miejscu powodowały wzrost cen, który przełożył się m.in. na problemy firm.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad liczy, że wykonawcy nowych kontraktów będą w świadomy sposób dobierać konsorcjantów, a w procesie ich prekwalifikacji będzie dobra współpraca z instytucjami finansowymi.

Jak wyjaśniał w środę, chodzi o dopuszczanie do realizacji kontraktów firm mających problemy finansowe. Jeśli inwestor w toku przetargu otrzymuje od nich kompletne dokumenty finansowe, oświadczenia i promesy, komisje przetargowe nie mają podstaw do odrzucenia ich ofert. W 6 proc. inwestycji GDDKiA z ostatnich kilku lat projekty upadały, gdy jeden z konsorcjantów miał na tyle trudną sytuację finansową, że banki traciły cierpliwość i zajmowały jego konta, a blokowane w ten sposób przelewy uniemożliwiały dokończenie inwestycji pozostałym partnerom.

- Stąd apel do instytucji finansowych, które uczestniczą w procesie prekwalifikacji. One mogą nie dać komuś gwarancji, a () my wybieramy drugi podmiot w kolejności - wskazał Witecki.

d4atapn

Szef Dyrekcji tłumaczył też zwiększoną ostatnio liczbę przetargów w trybie "projektuj i buduj". Podał przykład Konotopy Powązkowskiej w Warszawie - inwestycji, o której mówiono, że jej koszt przekracza 200 mln zł za kilometr. - Rzeczywiście, projektant miał pewną dowolność, projekt był przygotowywany kilka lat wcześniej i zaprojektował na 10- czy 12-kilometrowej trasie wszystkie elementy wykończeniowe z granitu. Po co? - pytał szef GDDKiA.

Jak wyjaśnił, to dlatego wiele nowych lub planowanych przetargów, które często mają już projekt, GDDKiA ogłasza w trybie "projektuj i buduj" lub "zoptymalizuj i buduj" - aby drogie rozwiązania zastąpić równie wytrzymałymi, lecz tańszymi. Przykładem jest wlot do Warszawy od strony Janek, gdzie kontrakt wygrała firma Strabag oferując cenę wynoszącą ok. 50 proc. wartości kosztorysowej, opartej o wcześniejszy projekt.

d4atapn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4atapn

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj