Gdzie kupują Polacy? Coś się zmieniło
Brud, tłok na ulicach, brak promocji - to tylko niektóre powody, dla których Polacy nie robią zakupów na ulicach handlowych. Tak popularne miejsca jeszcze na początku lat 90. XX wieku przez kolejne lata odeszły w zapomnienie. Sytuację pogorszyło powstanie pierwszych galerii handlowych, do których odpłynęli najemcy.
Po latach marazmu ponownie obserwujemy wzrost zainteresowania prestiżowymi lokalizacjami na ulicach handlowych. Colliers International przeprowadził badania w głównych polskich miastach. Gdzie chodzi się na zakupy?
Gdzie kupują Polacy? Coś się zmieniło
Brud, tłok na ulicach, brak promocji - to tylko niektóre powody, dla których Polacy nie robią zakupów na ulicach handlowych. Tak popularne miejsca jeszcze na początku lat 90. XX wieku przez kolejne lata odeszły w zapomnienie. Sytuację pogorszyło powstanie pierwszych galerii handlowych, do których odpłynęli najemcy.
Po latach marazmu ponownie obserwujemy wzrost zainteresowania prestiżowymi lokalizacjami na ulicach handlowych. Najemcy nie mają jednak łatwego życia. Dlaczego Polacy odwrócili się od tych lokalizacji, mimo iż to właśnie tam swoje sklepy otwiera wiele znanych na całym świecie marek?
W celu poznania obecnej sytuacji ulic handlowych Colliers International przeprowadził badania w głównych polskich miastach. Przeprowadzono szereg wywiadów z mieszkańcami, pytając o doświadczenia zakupowe, preferencje i ogólne wrażenia związane z funkcjonowaniem ulic handlowych w ich miastach.
Czym jest ulica handlowa?
Zacznijmy od tego, czym jest ulica handlowa. Tym mianem określono wybrane główne ulice położone w centrum miasta i stanowiące tradycyjne w oczach mieszkańców lokalizacje sklepów, restauracji i kawiarni oraz innych punktów handlowo-usługowych.
Pod względem zwyczajów zakupowych mieszkańców, ulice handlowe cieszą się mniejszą popularnością niż centra handlowe. Zdecydowana większość pytanych (80 proc.) preferuje zakupy w centrach handlowych, podczas gdy ulice handlowe wskazane zostały zaledwie przez 9 proc. ankietowanych. 8 proc. badanych stwierdziło, że najczęściej robi zakupy korzystając z Internetu.
Interesujący jest fakt, że w zależności od miasta mieszkańcy przedstawiali zupełnie różne powody, dla których nie odwiedzają tych ulic w celu zrobienia zakupów.
Pierwszym miastem na liście jest...
Warszawa
Najpopularniejsze ulice handlowe: Marszałkowska, Nowy Świat, Mokotowska, Chmielna, Plac Trzech Krzyży
Ulubione centrum handlowe: Arkadia, Galeria Mokotów, Złote Tarasy, Wola Park
Warszawiacy preferują zakupy w centrach handlowych ze względu na łatwość, wygodę i fakt, że mogą tam znaleźć wszystko w jednym miejscu. Do zakupów w sklepach przy ulicach handlowych w Warszawie zniechęca m.in. brak parkingów oraz problemy z dojazdem, za duży tłum, a także niewiedza na temat lokalizacji poszczególnych sklepów i ich rozproszenie.
- Ulicom handlowym brakuje informacji i spójnego przekazu, konkretnej kategorii sklepów w danej lokalizacji. Nie ma specyfikacji ulic - odpowiedziała jedna z zapytanych.
Inna osoba podkreśliła, że w Warszawie przy ulicach handlowych brakuje miejsc dla matek z dziećmi, jak również miejsc, w których rodzice mogą zostawić pod opieką nieco starsze dzieci, aby spokojnie załatwić sprawy i odpocząć.
Mieszkańcy zwracają również uwagę na brak ławek i miejsc, gdzie można odpocząć. Charakterystycznym problemem dla miasta jest również wszechobecny tłok. Ludzie naokoło sprawiają wrażenie, jakby wiecznie się gdzieś spieszyli.
Dużym zainteresowaniem najemców warszawskich ulic cieszą się lokalizacje, takie jak Marszałkowska, Nowy Świat i ulica Mokotowska, przy której na parterach odnowionych, zabytkowych kamienic znajdują się liczne butiki polskich projektantów. Na uwagę zasługują również okolice Placu Trzech Krzyży, gdzie w parterach kamienic zlokalizowane są butiki, dom handlowy przy Mysiej 3 oraz Dom Mody VitkAc, z otwartym w czerwcu 2013 roku salonem Louis Vuitton.
Kraków
Najpopularniejsze ulice handlowe: Floriańska, Grodzka, Długa, Szewska, Rynek
Ulubione centrum handlowe: Galeria Krakowska, Galeria Kazimierz, Bonarka City Center
Mieszkańcy Krakowa preferują zakupy w centrach handlowych. Ich zdaniem ceny na ulicach handlowych są wyższe ("pod turystów"), a oferta niezadowalająca. Do zakupów zniechęcają również tłumy związane z turystycznym charakterem miasta i czynniki pogodowe.
Ankietowani wyrażali potrzebę wprowadzenia na ulice handlowe sklepów ze zróżnicowaną ofertą cenową i produktową, w tym niszowych sklepów designerskich.
- Zakupy przy ulicach handlowych robię wtedy, gdy szukam oryginalnej odzieży. Na przykład, kiedy chcę kupić sukienkę na specjalną okazję i mieć pewność, że nikt inny nie będzie miał na sobie identycznej - mówi mieszkanka Krakowa.
Inny argument wskazywany przez mieszkańców miasta to brak na ulicach handlowych przede wszystkim ludzi z pomysłem na oryginalny biznes. Teraz za dużo jest sklepów z bardzo podobną ofertą.
Najpopularniejsze ulice handlowe według mieszkańców Krakowa to ulica Floriańska i Grodzka, na których swoje sklepy ulokowały m.in. takie marki, jak Pandora, Simple, Max Mara czy Parfois.
Wrocław
Najpopularniejsze ulice handlowe: Świdnicka, Oławska, Rynek, Kiełbaśnicza, Piłsudskiego
Ulubione centrum handlowe: Pasaż Grunwaldzki, Magnolia Park, Galeria Dominikańska, Renoma
11 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ich mieście brak jest typowej ulicy handlowej.
Czynnikiem zniechęcającym do zakupów w sklepach przy ulicach handlowych we Wrocławiu jest głównie niezadowalająca oferta, przejawiająca się m.in. obecnością zbyt dużej liczby sklepów spożywczych oraz sklepów z używaną odzieżą, które nie pasują do charakteru ulic.
- Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój ulic handlowych jest tworzenie deptaków, które umożliwiają robienie zakupów po obu stronach ulicy. Ładnie zagospodarowane deptaki z ławkami oraz zielenią zachęcają mieszkańców do przyjazdu do centrum miasta - twierdzi mieszkaniec Wrocławia.
Zdaniem innego ulicom handlowym przydałoby się więcej promocji typu "noc zakupów", akcji marketingowych, kuponów, gazetek informacyjnych.
Ulice handlowe to w oczach mieszkańców Wrocławia Świdnicka, przy której zlokalizowana jest śródmiejska galeria Renoma oraz Oławska, w pobliżu której znajduje się Galeria Dominikańska.
Wśród rozpoznawalnych marek obecnych przy ulicy Świdnickiej należy wymienić Pierre Cardin, Diesel, Likus Concept Store i bardzo popularny wśród mieszkańców sklep H&M. Luksusowe marki, takie jak Escada, Marc Cain, czy Baldinini, znajdują się natomiast w Pasażu Pod Błękitnym Słońcem łączącym Rynek z ulicą Kiełbaśniczą.
Poznań
Najpopularniejsze ulice handlowe: Półwiejska, Paderewskiego, *
Ulubione centrum handlowe: *Stary Browar, Galeria Malta, Poznań Plaza
Mieszkańcy Poznania doceniają wygodę i łatwość zakupów w centrum handlowym. Do poznańskich ulic handlowych zniechęca brak kameralności i reprezentacyjnego charakteru.
Mieszkańcy często wskazywali na problem z czystością i porządkiem oraz estetyką elewacji i witryn sklepowych.
- Wymagający klient wraca na ulice handlowe. W Warszawie już to widać, ale w Poznaniu też już to kiełkuje - zwraca uwagę ankietowany z Poznania.
Ulica Półwiejska wskazana została przez 76 proc. ankietowanych mieszkańców Poznania jako najbardziej popularna, a według opinii większości, jedyna ulica handlowa w mieście. Warto zauważyć charakterystyczną synergię ulicy Półwiejskiej ze śródmiejską galerią Stary Browar, która przekłada się na wzrost liczby klientów w obu lokalizacjach.
7 proc. ankietowanych wskazało natomiast na ulicę Paderewskiego, przy której znajduje się znany historyczny kompleks Bazar Poznański, na który składa się hotel, powierzchnie biurowe oraz galeria handlowa z luksusową ofertą butików, takich jak Burberry, czy Pinko. Przy tej ulicy zlokalizowany jest również salon marki Escada.
Trójmiasto - Gdańsk
Najpopularniejsze ulice handlowe: Grunwaldzka
Ulubione centrum handlowe: Galeria Bałtycka, Fashion House Outlet Centre
Zdaniem mieszkańców Trójmiasta najpopularniejszą ulicą handlową jest ulica Świętojańska w Gdyni (61 proc. ankietowanych). W dwóch pozostałych miastach wskazać można ulicę Bohaterów Monte Cassino w Sopocie oraz Długą i Długi Targ w Gdańsku, które nie są lokalizacjami typowo handlowymi, jednak stały się bardzo popularne z punktu widzenia turystyki i spędzania wolnego czasu.
Przy ulicach tych znajdują się głównie restauracje, kawiarnie i puby (Gdańsk - 36 proc., Sopot - 49 proc.).
- W Gdańsku oferta gastronomiczna poszerza się, jest coraz ciekawsza i bardziej zróżnicowana. Powstaje coraz więcej restauracji oferujących dania z kuchni świata - zauważa mieszkanka Gdańska.
Trójmiasto - Gdynia
Najpopularniejsze ulice handlowe: Świętojańska
Ulubione centrum handlowe: Klif Gdynia
Mieszkańcy Trójmiasta preferują wygodne zakupy w centrach handlowych, a do ulic handlowych zniechęca ich uboga oferta, problemy z parkingiem i dojazdem, a także tłok spowodowany turystycznym charakterem Gdańska, Gdyni i Sopotu.
- Na ulicach handlowych jest problem z dojazdem i parkingiem. Przyjeżdża się na nie tylko wtedy, gdy jest tam coś atrakcyjnego - unikalna oferta, niedostępna w centrum handlowym - podkreśla mieszkaniec Trójmiasta.
Trójmiasto - Sopot
Najpopularniejsze ulice handlowe: Bohaterów Monte Cassino
Bazując na wypowiedziach mieszkańców można stwierdzić, że ulice handlowe w Polsce mają potencjał, który jest uzależniony od poprawy oferty i charakteru ulic. Wielu mieszkańców podkreśla, że wówczas zakupy w tej lokalizacji byłyby preferowaną przez nich formą.
Mieszkańcy zauważają również poprawę sytuacji ulic handlowych na przestrzeni ostatnich lat i spodziewają się ich rozwoju. Jednak żeby tak się stało, konieczne jest podjęcie wspólnych wielopłaszczyznowych działań władz miast, właścicieli nieruchomości, najemców i co najważniejsze, samych mieszkańców, ponieważ to oni mają decydujący głos w kreowaniu przestrzeni publicznej swojego miasta.