GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł do -9,9 pkt we wrześniu
Warszawa, 24.09.2015 (ISBnews) - Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 2 pkt proc. m/m we wrześniu i wyniósł -9,9 pkt (i wzrósł o 4,3 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
24.09.2015 | aktual.: 24.09.2015 14:23
"Spadek wartości został odnotowany dla większości składowych wskaźnika - zwłaszcza dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 7,7 pkt proc.). Poprawę odnotowano jedynie dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 4,3 pkt proc.)." - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,1 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -15,3 pkt (i był wyższy o 5,3 pkt proc. niż przed rokiem).
"Również dla WWUK wystąpił spadek wartości większości składowych - największy w przypadku oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 7,7 pkt proc.). Poprawiły się natomiast przewidywania dotyczące możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 3,1 pkt proc.)". - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 345 wywiadów w okresie 3-12 lipca 2015 r. (w tym 93 metodą CATI).
(ISBnews)