GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do -2,4 pkt w listopadzie
Warszawa, 24.11.2016 (ISBnews) - Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,3 pkt proc. m/m w październiku br. i wyniósł -2,4 pkt (i wzrósł o 1,5 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
24.11.2016 | aktual.: 24.11.2016 14:23
"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż w październiku. Oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 3,1 i 2,4 pkt proc., natomiast dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej odpowiednio o 1 i 1,4 pkt proc. Jedyna składowa, dla której odnotowano wartość niższą niż przed miesiącem, dotyczyła obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 1,4 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4,9 pkt proc. i ukształtował się na poziomie -5,4 pkt (i był wyższy o 2,9 pkt proc. niż przed rokiem).
"Wszystkie składowe WWUK uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 10,6 i 5 pkt proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i gospodarczej kraju wzrosły odpowiednio o 2,4
i 1,4 pkt proc." - czytamy również w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 410 wywiadów w okresie 7-17 listopada 2016 r. (w tym 72 metodą CATI).
(ISBNews)