Gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumenckich w lutym - Pentor

13.2.Warszawa(PAP) - Luty przyniósł gwałtowne pogorszenie
nastrojów konsumenckich - wynika z badania instytutu Pentor.


"Tak złych opinii o stanie i...

13.02.2009 | aktual.: 13.02.2009 18:13

13.2.Warszawa(PAP) - Luty przyniósł gwałtowne pogorszenie nastrojów konsumenckich - wynika z badania instytutu Pentor.

"Tak złych opinii o stanie i perspektywach polskiej gospodarki oraz finansowej kondycji polskich rodzin nie notowaliśmy od połowy 2004 roku. Pogorszenie klimatu konsumenckiego obserwowaliśmy od początku 2008 roku, ale do października nadal przeważali optymiści" - napisano w raporcie.

"Zmiana trendu nastąpiła w listopadzie; po półtora rocznej przerwie przewagę ponownie odzyskali pesymiści. W styczniu 2009 nastąpiła niewielka poprawa nastrojów, a w lutym - drastyczny spadek. Nasze wskaźniki nastrojów wskazują, że szczególnie dramatycznie obniżyły się oczekiwania wobec gospodarki (z -7 w styczniu na -35,4 w lutym). Spadki w percepcji kondycji gospodarstw domowych są dużo niższe (z -1,9 w styczniu do -15,5 w lutym)" - dodał Pentor.

Zdaniem autorów badania, tak gwałtownych spadków w ciągu zaledwie jednego miesiąca nie zaobserwowano od 1993 roku.

"Opinia publiczna zrozumiała, że kryzys zapukał do drzwi przeciętnego obywatela. Kumulacja złych informacji o słabnącej złotówce, zwolnieniach i wzrastającym bezrobociu, trudno dostępnych i coraz trudniej spłacalnych kredytach, spadku produkcji, ograniczeniu tempa wzrostu wynagrodzeń itd. - skonfrontowana z coraz częstszymi faktami i przykładami doświadczanie tego osobiście lub w kręgu naszych znajomych wywołała erupcję poczucia strachu i zagrożenia" - napisano.

"Niewątpliwie to bardzo źle wróży konsumpcji i aktywności zakupowej Polaków w najbliższych miesiącach" - dodano.

PESK - -35,4 pkt -28,4 pkt mdm

OGD - -15,5 pkt -13,6 pkt mdm

PENKON - -25,4 pkt -20,9 pkt mdm

PESK - wskaźnik percepcji syt. ekonomicznej kraju.

OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych

PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-11 lutego 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/-3,1 proc., przy wiarygodności oszacowania równej 95 proc.(PAP)

jba/ gor/

Źródło artykułu:PAP
finansepentorkoniunktura
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)