Trwa ładowanie...
d2gkduw
09-10-2015 15:25

Halicki: prawie 500 tys. Polaków założyło profil zaufany

Prawie 500 tys. Polaków założyło i potwierdziło profil zaufany, umożliwiający elektroniczne podpisywanie dokumentów i załatwianie spraw administracyjnych na platformie e-PUAP2 - powiedział w piątek minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki.

d2gkduw
d2gkduw

"Dzisiaj prawdopodobnie przekroczymy liczbę 500 tys. osób, które posiadają profil zaufany (rodzaj darmowego podpisu elektronicznego)
. Zainteresowanie elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej jest związane z usługami jakie umożliwia, a w każdym tygodniu dochodzą nowe. Tych usług jest już dzisiaj kilkadziesiąt, a w ciągu miesiąca będzie dopisany pakiet mniej więcej stu nowych usług" - mówił Halicki podczas konferencji na temat nowych możliwości e-PUAP2.

Jak z kolei wyjaśniał dyrektor departamentu informatyzacji w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji (MAC) Sebastian Christow, ostatnio na platformie pojawiło się 16 nowych, możliwych do załatwienia spraw. Wśród nich wymienił m.in. złożenie pisma ogólnego (za pomocą którego można załatwiać sprawy, dla których na platformie nie ma jeszcze formularzy), złożenie wniosków o wydanie dowodu osobistego, czy aktu stanu cywilnego, a także o zgodę na wycinkę drzew, dopisanie do spisu wyborców, uiszczanie opłat za odpady.

"W przyszłym tygodniu na platformie powinny się pokazać: zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wnioski o wydanie prawa jazdy, czy o wydanie interpretacji indywidualnej lub ogólnej do urzędu skarbowego" - zapowiedział Christow.

Halicki zaznaczył też, że z powodu zbliżających się wyborów parlamentarnych na stronie głównej platformy zostało udostępnione okno "Usługi wyborcze". Z jego pośrednictwem każdy posiadający konto może m.in. dopisać się do spisu wyborców, uzyskać zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu czy zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego. "Czynność ta jest naprawdę bardzo krótka i prosta. (...) Mam nadzieję, że taka możliwość będzie zachętą, aby zakładać profil zaufany" - mówił Halicki.

d2gkduw

Christow wyjaśniał, że aby móc skorzystać z tej możliwości, najpierw należy założyć konto i profil zaufany na e-PUAP2, a następnie potwierdzić go w jednej z umożliwiających to placówek. "Procedura rejestracji jest bardzo prosta. Wystarczy złożyć wniosek w systemie i w ciągu 14 dni udać się z dowodem osobistym do jednego z 1200 punktów potwierdzania profilu zaufanego. To np. urzędy skarbowe lub urzędy gminy" - wyjaśnił.

Jak z kolei zapowiedział Halicki, do końca tego roku liczba punktów, w których będzie można uwierzytelnić swój podpis wzrośnie.

"Jeszcze kilka miesięcy temu mieliśmy zaledwie 30-40 takich punktów. Ich obecna liczba jest związana z tym, że mamy kilka instytucji, które rozpoczęły z nami strategiczną współpracę: Poczta Polska, urzędy gmin, centra aktywności cyfrowej na Poczcie. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy dojdzie do tego 4 tys. placówek Banku Pocztowego" - mówił Halicki.

d2gkduw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gkduw