Henkel Polska zwiększył zyski w 2008 roku

Henkel Polska odnotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży wszystkich działów biznesowych: kosmetyków, chemii gospodarczej i technologii klejowych.

27.02.2009 | aktual.: 27.02.2009 12:21

Polski oddział Henkla zamknął rok finansowy 2008 z przychodami netto w wysokości 1,53 miliarda zł, co daje blisko 4-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Zyski netto firmy w 2007 r. wyniosły około 105 mln zł. Za 2008 r. nie są jeszcze policzone, ale Janusz Gołębiowski, prezes Henkel Polska spodziewa się kilkunastoprocentowego wzrostu.

Każdy z trzech działów biznesowych Henkla odnotował zwiększenie udziałów rynkowych swoich marek oraz wzrost sprzedaży.

_ Rok 2008 był bardzo dobry dla Henkla pod względem wzrostu zyskowności biznesu: firma zanotowała dwucyfrowy wzrost zysku liczony w złotych w stosunku do roku poprzedniego _ - mówi Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska. _ Jeszcze lepiej wyglądają wyniki biznesowe liczone w euro, ten wskaźnik jest z punktu widzenia firmy międzynarodowej zdecydowanie ważniejszy. Rok 2008 przyniósł dwucyfrowe wzrosty sprzedaży oraz zysku w euro. _

Wyniki polskiego oddziału są spójne z globalnym trendem, odnotowanym przez firmę w ostatnich 12 miesiącach. W roku fiskalnym 2008 sprzedaż Henkla na świecie wzrosła o 8,1 procent do 14,1 mld euro. Polska jest drugim po Rosji rynkiem pod względem sprzedaży dla Henkla w Europie Centralnej i Wschodniej, która daje około 2,5 mld euro w całości globalnych przychodów (w tym Polska około 13,8 proc.)

Prawie lider w środkach czystości

Henkel według pomiaru sprzedaży wykonanego przez MEMRB ma około 26 proc. udział w sprzedaży środków piorących i środków czystości. Brakuje mu już tylko 0,8 proc, do lidera, firmy Procter & Gamble. W 2008 r. Henkel powiększył swoje udziały o 1,3 proc.

_ Jeśli utrzymamy takie tempo wzrostu, to za rok mam nadzieję, że będę mógł ogłosić, iż jesteśmy liderem na polskim rynku w tej kategorii _ - powiedział prezes Janusz Gołębiowski.

Do sukcesu Henkla przyczyniła się ubiegłoroczna premiera proszku Persil Gold Plus w kategorii premium. To jedyna marka premium, której sprzedaż obecnie rośnie, według przedstawicieli firmy. Cała marka Persil ma obecnie 14,5 proc. udział w rynku (wzrost o 1,3 proc. w 2008 r.) i jest liderem w kategorii premium proszków do prania.

_ W przybliżeniu można powiedzieć, że co czwarta złotówka wydana przez polskich konsumentów w 2008 roku w kategorii detergentowej obejmującej środki piorące i zmiękczające, środki do zmywania, mycia okien oraz pielęgnacji toalet została wydana na produkty Henkla _ - mówi Janusz Gołębiowski.

Inne marki Henkla też sobie dobrze radzą. Ich udziały w rynku (według MEMRB, za dwa ostatnie miesiące 2008 r.) były następujące:
proszek do prania Rex - 9,2 proc.
płyn do tkanin Silan - 26,3 proc.
płyn do mycia szyb Clin - 42,6 proc. (ponad 50 proc. w nowoczesnym kanale sprzedaży)
środki do czyszczenia toalet Bref- 26,1 proc.
środek do zmywarek Somat - 20,5 proc.

Sprzedaż Somatu wzrosła w ub. roku o 58 proc. i był to jeden z najlepszych wyników wśród produktów Henkla.

Nieźle radziły sobie też kosmetyki, których sprzedaż rosła dzięki nowościom w ramach marek takich jak Schauma czy Schwrackopf.

Ponad 21 mln zl na inwestycje

Henkel wydał w ub.r. ponad 21 mln zł na inwestycje w Polsce, m.in. w produkcję kwasu ABS 9komponent proszków do prania) w Raciborzu, skąd będzie wysyłany do innych fabryk Henkla. Globalna strategia firmy do roku 2012 przewiduje nacisk na trzy filary rozwoju: identyfikowanie i lepsze spełnianie potrzeb klientów, silne marki i innowacyjne produkty oraz rozwój pracowników, od których to wszystko zależy. Dlatego mimo kryzysu należy spodziewać się dalszych inwestycji.

Henkel wprowadził w zeszłym roku na polski rynek wiele nowych wariantów produktów w ramach swoich kluczowych detergentowych marek. Wśród nich są: trzy warianty "Like new!" Perwoll, nowy Somat Perfect oraz dwie nowe wersje zapachowe marki Pur - Pur Jabłko&Cynamon oraz Pur Vanilia.

Proszek Rex stał się w 2008 roku liderem rynku w segmencie ekonomicznym. Grupą najszybciej rosnącą w kategorii środków piorących są specjalistyczne środki do prania. Perwoll.

Płyn do mycia naczyń Pur wprawdzie pozostawał silnym wiceliderem rynku, ale w kanale handlu nowoczesnego był już zdecydowanym liderem z ponad 39-procentowym udziałem. Marka Bref stała się w 2008 r. liderem sub-segmentu zawieszek w płynie, osiągając ponad 13-procentowy udział w rynku (z czego ponad 20 procent w hipermarketach).

Plany na 2009

Mimo spowolnienia gospodarczego Henkel nie rezygnuje z ambitnych planów na kolejne miesiące.
_ Obecny rok będzie niewątpliwie trudnym okresem z racji na obserwowane także na polskim rynku spowolnienie gospodarcze, niemniej zakładamy dalsze zwiększanie udziałów rynkowych i sprzedaży. Nasza międzynarodowa strategia działania do 2012 roku opiera się na trzech głównych filarach: koncentracji na kliencie i jego potrzebach, wykorzystaniu pełnego potencjału biznesowego oraz rozwijaniu organizacji. Wierzymy, że realizacja tej strategii pozwoli nam wyjść z ogólnego kryzysu gospodarczego jeszcze bardziej wzmocnionym. Tym samym udowodnimy nasza silną pozycję na światowym rynku _ - mówi Janusz Gołębiowski.

Henkel nie porzuca optymizmu także w branży motoryzacyjnej i budowlanej.
_ Firma wyszła obronną ręką z kryzysu w branży nieruchomości siedem lat temu - w tamtym okresie udało się zwiększyć udziały rynkowe. Zrobimy wszystko, aby powtórzyć właśnie taki schemat rozwoju wydarzeń _- mówi Piotr Ciborowski.

_ W żadnym jednak razie nie może ucierpieć nasza organizacja, nasi pracownicy. Chcemy, bowiem, gdy kryzys się skończy, wejść w okres rozwoju z dobrym i silnym zespołem _ - podsumowuje Janusz Gołębiowski.

JS

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)