Inwestycje w regionach - rząd zatwierdził siedem Kontraktów Terytorialnych
Warte łącznie kilkadziesiąt miliardów złotych inwestycje drogowe, kolejowe, a także projekty energetyczne - takie przedsięwzięcia na lata 2014-2020 przewidują Kontrakty Terytorialne dla siedmiu województw, które we wtorek zatwierdził rząd.
04.11.2014 15:15
"Kontrakt Terytorialny to umowa zawierana między rządem a samorządem województwa, w której określa się cele rozwojowe i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju oraz danego województwa" - zaznaczyło w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Jak wyjaśniło CIR, nie są to jednak dokumenty zamknięte, będzie można je uzupełnić o nowe przedsięwzięcia. Na ich realizację będą trafiać pieniądze unijne oraz środki krajowe. Kontrakty można rozliczać do 2023 r.
Rząd zatwierdził we wtorek kontrakty dla województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego. Pierwotnie rząd miał się zająć projektami dotyczącymi Kontraktów Terytorialnych dla 14 województw; wcześniej zatwierdził je dla woj. podlaskiego i śląskiego. Z informacji CIR, uzyskanej przez PAP, wynika, że pozostałe kontrakty wymagają jeszcze dodatkowych uzgodnień z rządem.
Kontrakty przewidują przedsięwzięcia innowacyjne, transportowe, w tym kolejowe i drogowe, a także z dziedziny energetyki i infrastruktury przeciwpowodziowej. Inne projekty dotyczą zwiększenia zatrudnienia i zmniejszenia wykluczenia społecznego, rozwoju edukacji oraz podniesienia jakości i dostępności usług z ochrony zdrowia. Kontrakty obejmują też przedsięwzięcia na rzecz rozwoju miast. "Zakładają też kompleksowe przedsięwzięcia rewitalizacyjne na obszarach dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami społeczno-gospodarczymi" - dodało CIR.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami z regionów w kontrakcie woj. lubuskiego znalazło się ponad 30 przedsięwzięć. Rzecznik zarządu Michał Iwanowski szacował, że w ciągu siedmiu lat z unijnych pieniędzy do regionu trafi 12 mld zł. Zdaniem marszałek woj. lubuskiego Elżbiety Polak władzom województwa udało się wynegocjować więcej, niż chciały. "Pewne jest dokończenie przebudowy drogi ekspresowej S3, wszystkie inwestycje kolejowe oraz wodne. W dokumencie znajdzie się też budowa radioterapii w Gorzowie, na której bardzo nam zależy" - mówiła.
24 mld zł wynosi łączna wartość projektów inwestycyjnych, które - zgodnie z wcześniejszymi informacjami - znalazły się na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego dla województwa małopolskiego. Kolejne przedsięwzięcia za 9,5 mld miały znaleźć się na liście rezerwowej.
Ok. 1 mld 741 mln euro sięga wartość 68 projektów inwestycji, które w ramach kontraktu zgłosiła Opolszczyzna. Znalazły się wśród nich takie przedsięwzięcia jak modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej do IV klasy żeglowności dla potrzeb transportu, ochrony przeciwpowodziowej i turystyki (ok. 1,3 mld zł wraz z modernizacją Kanału Gliwickiego); budowa sieci przesyłowych zwiększających bezpieczeństwo energetyczne Polski Zachodniej (500 ml zł w woj. opolskim); a także budowa fragmentu drogi ekspresowej S11, w tym obwodnic Bąkowa i Olesna, oraz budowa obwodnic m.in. Dobrzenia Wielkiego, Niemodlina, Nysy, Myśliny, północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla oraz obwodnicy Czarnowąs. W Kontrakcie zapisano również inwestycje kolejowe za 400 mln euro.
Samorząd województwa dolnośląskiego zgłosił ok. 50 projektów. Po negocjacjach z rządem najpewniej zostanie zrealizowanych ponad 20 na sumę ok. 25 mld zł - poinformował wcześniej PAP marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Wśród nich są: budowa dróg ekspresowych S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków) i S5 (Korzeńsko - Wrocław) i obwodnicy Kłodzka. Będą też inwestycje poprawiające żeglowność Odry i modernizujące linie kolejowe i energetyczne.
W Kontrakcie Terytorialnym dla województwa świętokrzyskiego - jak informowano wcześniej PAP - na liście podstawowej znalazło się 15 projektów. Według Kazimierza Kotowskiego z zarządu województwa łączny koszt ich realizacji szacuje się na 4,2 mld zł. Z inwestycji drogowych (mają kosztować w sumie miliard zł) są to m. in.: budowa drogi ekspresowej S-7 na odcinku Skarżysko-Kamienna - Radom i od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim oraz budowa obwodnicy Opatowa w ciągu drogi S-74. Remontowane mają być także linie kolejowe nr 8 i 25. Z kolei nowe szpitalne oddziały ratunkowe mają powstać w Busku-Zdroju i Kielcach.
Z funduszy unijnych na lata 2014-2020 woj. warmińsko-mazurskie chce finansować głównie budowę dróg. W ocenie władz połączenie komunikacyjne tego obszaru z resztą kraju wciąż nie jest wystarczające. Wśród projektów są m.in. budowa trasy nr 7 Warszawa-Gdańsk na terenie województwa, trasy S-51 na odcinku z Olsztyna do Olsztynka, budowa via Baltica na terenie Mazur oraz dwie obwodnice: Nowego Miasta Lubawskiego i Olsztyna. Nie zbraknie też projektów kolejowych.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami 26 przedsięwzięć wartych 17,5 mld zł ma w kontrakcie woj. zachodniopomorskie. 14 z nich to inwestycje w infrastrukturę transportową na sumę ok. 14,6 mld zł. Projekty drogowe na 6,2 mld zł to m.in. budowa drogi ekspresowej S6 na trasie Szczecin - Koszalin oraz tunelu w Świnoujściu łączącego wyspy Wolin i Uznam. 4,6 mld zł ma trafić na modernizację dwóch linii kolejowych: tzw. nadodrzanki na trasie Szczecin-Wrocław oraz linii Szczecin-Poznań. 3,4 mld zł pójdzie na inwestycje związane z gospodarką morską, w tym modernizacja toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia.