Jak najlepiej wybrać instytucję prowadzącą PPK?
Przed dużymi firmami w najbliższych miesiącach stoi ważne zadanie: wybór partnera oferującego PPK dla pracowników. Czym kierować się przy wyborze takiej instytucji finansowej radzi Tomasz Kowalski, dyrektor zarządzający, odpowiedzialny w Warcie za projekt PPK.
23.01.2019 | aktual.: 23.01.2019 16:42
Firmy zatrudniające co najmniej 250 pracowników muszą do 1 lipca 2019 r. wybrać instytucję prowadzącą Pracownicze Plany Kapitałowe. Wśród instytucji oferujących PPK są towarzystwa funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwa emerytalne i zakłady ubezpieczeń na życie. Jak wybrać partnera do prowadzenia PPK?
Pracodawca nie będzie dokonywał samodzielnie wyboru firmy, której powierzy zarządzanie oszczędnościami pracowników. Wybór następuje po konsultacjach z organizacja związkową albo z inną reprezentacja pracowników. Przy wyborze trudno nam będzie również porównać wyniki inwestowania w ramach funduszy zdefiniowanej daty, gdyż takiej oferty jeszcze nie ma. Trzeba zatem brać pod uwagę inne kryteria.
Ważne są doświadczenie i stabilność firmy, czyli poczucie pewności, że instytucja finansowa podoła realizacji tego wieloletniego planu. Badania na temat wiarygodności instytucji finansowych przeprowadziła Polska Izby Ubezpieczeń. Większość respondentów wskazało zakłady ubezpieczeń na życie jako instytucje najbardziej godne zaufania.
Znaczenie ma też skuteczne długofalowe zarządzanie aktywami, gdyż PPK przewidziane są na dziesiątki lat i taki horyzont czasowy musimy brać pod uwagę. Firma, której powierzymy pieniądze pracowników, powinna umieć pokazać przykłady długoletnich produktów inwestycyjnych, gdzie środki lokowane są bezpośrednio w papiery wartościowe. Pamiętajmy jednak, że PPK to długoterminowe programy gromadzenia kapitału, które jak większość inwestycji opartych o fundusze, związane są z ryzykiem inwestycyjnym. Musimy również pamiętać, aby przed zawarciem umowy z wybraną instytucją finansową dokładnie zapoznać się z jej warunkami.
Skąd mamy wiedzieć, że firma jest stabilna i wiarygodna?
Obiektywne spojrzenie dają ratingi firm międzynarodowych. Dla przykładu Warta posiada rating na poziomie A+ z perspektywą stabilną według S&P. To najwyższy poziom na polskim rynku, uzyskany m.in. dzięki wiarygodności finansowej właściciela Warty, jednej z największych grup ubezpieczeniowych w Niemczech.
Czy jakieś wcześniejsze doświadczenia instytucji finansowych mogą mieć znaczenie przy prowadzeniu PPK?
Firmy, które w pierwszej kolejności muszą wprowadzić u siebie PPK, to duże podmioty, często zatrudniające po kilkanaście tysięcy osób, pracujących w różnych miejscach w kraju czy za granicą. Z tego powodu ważne jest, że instytucja, która będzie oferowała PPK, miała doświadczenie w obsłudze dużych firm. Dysponowała siecią wykwalifikowanych opiekunów oraz odpowiednimi systemami operacyjnymi i zapleczem. To zdecydowanie ułatwi obsługę PPK, bo pamiętajmy, ważna jest nie tylko kwestia samego wyboru, ale także dalszego wieloletniego prowadzenia programu. Firmy takie jak np. Warta, która obsługuje ponad 5 mln klientów w tym 720 tys. pracowników i ich rodzin, korzystających z ochrony w ramach grupowych programów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych, mają potrzebne doświadczenie i poradzą sobie z nowymi wyzwaniami.
Dodatkowym wyróżnikiem zakładów ubezpieczeń na życie jest ponadstandardowa oferta tych podmiotów w postaci elementu ubezpieczeniowego.
Zgodnie z ustawą ich program uwzględnia ochronę na życie. Składka za nią będzie już wliczona w opłatę za zarządzanie, która jest ograniczona ustawowo. Takie rozwiązanie może być moim zdaniem traktowane jako dodatkowy benefit dla klienta.
Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie www.ppkwarta.pl.