Jak nie dać się nabrać ładnemu opakowaniu?
Fundacja Pro-Test rozpoczyna kampanię mającą na celu
uświadomienie konsumentom, że opakowania mogą być chwytami marketingowymi,
które wprowadzają klienta w błąd, co do faktycznej ilości kupowanego
produktu.
07.10.2010 | aktual.: 18.10.2010 13:00
Pomysłodawcy akcji zwracają uwagę, że producenci stosują różne sposoby, by niemal niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd. Według nich najczęściej stosowane triki to:
Mniej w środku - Do niezmienionego opakowania producent wkłada mniejszą niż dotychczas zawartość.
Sprzedawanie powietrza - W wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50 procent więcej produktu. Ale nie tylko puste miejsce w opakowaniu może mylić, co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania.
Nowe opakowanie - Producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność, podczas gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej swojego jogurtu czy koncentratu.
Nowa receptura - Zamiast zmieniać pojemność opakowania, zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Konsumentom bardzo trudno to zauważyć.
Aby przeciwdziałać wprowadzaniu klientów w błąd, Fundacja Pro-Test rozpoczyna kampanię "Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom". Ma ona na celu zarówno wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów, jak i zwrócić uwagę samych producentów na problem nadużyć w kwestii opakowań. Fundacja Pro-Test będzie też apelować do urzędów odpowiedzialnych za ochronę konsumentów w Polsce oraz do Komisji Europejskiej, aby martwe przepisy zaczęły w końcu działać na rzecz kupujących i piętnowały nieuczciwe firmy.
W ramach kampanii Fundacja Pro-Test na swoich stronach internetowych przedstawia przykłady opakowań, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd, co do faktycznej zawartości produktu. Będzie też ujawniać ukryte podwyżki cen polegające na zmniejszeniu zawartości. Do listy produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż dodawane są nowe, o których informują sami konsumenci, gdy natrafią na nie podczas zakupów. Przykłady oszukańczych opakowań oraz więcej informacji o kampanii na www.Pro-Test.pl.
MJ