Trwa ładowanie...

Jak reklamować towar po likwidacji sklepu? Oto jakie masz prawa

Wielokrotnie konsumenci spotykają się z sytuacją, że sklep, w którym kupili produkt, został zlikwidowany. Problemy zaczynają się wtedy, kiedy zakupiony produkt okazuje się wadliwy. Gdzie szukać sprzedawcy? Jak zareklamować produkt? Czy w takich przypadkach przysługują konsumentom jakiekolwiek prawa?

Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt, Czy możemy zareklamować towar?Likwidacja sklepu, a wadliwy produkt, Czy możemy zareklamować towar?Źródło: Adobe Stock, fot: insta_photos
d18hpkr
d18hpkr

Sprzedawca prowadzący sklep, jako przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie swojej działalności gospodarczej. Ma również prawo po prostu zlikwidować sklep, bo np. nie przyniósł mu oczekiwanych dochodów.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej sprzedawca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Jednak w tym okresie przedsiębiorca ma określone obowiązki. Dla konsumenta najważniejszy jest zapis, że musi on wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Dotyczy to również obowiązków wynikających z ustawy o prawach konsumenta dotyczących składania reklamacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Małe mieszkanie? Ten problem ma wielu Polaków. Jest rozwiązanie

Jak reklamować towar po likwidacji sklepu?

W przypadku zawieszenia lub likwidacji działalności prowadzonej przez sprzedawcę, konsument może złożyć reklamację do sprzedawcy pomimo tego, że jego działalność jest zawieszona, a ten ma obowiązek ją rozpatrzeć - donosi Portal Przedsiębiorcy.

Nawet jeżeli sklep zawiesił lub zlikwidował działalność, przedsiębiorca ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć naszą reklamację. Wynika to z przepisów, które mówią, że "sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu" (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 t.j.) art. 568 §1.

d18hpkr

Oznacza to, że na adres przedsiębiorcy mamy możliwość wysłać pismo, w którym opisujemy uszkodzenia (tzw. niezgodność towaru z umową) oraz swoje żądania (wymiana towaru, naprawa towaru lub zwrot pieniędzy). Przedsiębiorca ma 14 dni na odpowiedź – może nie zgodzić się na zwrot pieniędzy, a zaproponować wymianę towaru.

Jeżeli przedsiębiorca nie odpowie na nasze pismo lub nie uzna reklamacji, możemy skorzystać z gwarancji – wówczas musimy się zwrócić do producenta. Swoich praw możemy też dochodzić sądownie - zaznacza serwis.

Zmiana właściciela sklepu

W przypadku przejęcia sklepu przez inny podmiot gospodarczy to do niego konsument może kierować swoje roszczenia reklamacyjne. Oczywiście w pierwszej kolejności należy ustalić, kto przejął sklep. Warto wówczas zajrzeć do Krajowego Rejestru Sądowego w którym na podstawie danych poprzedniego sprzedawcy można ustalić, kto jest aktualnym następcą prawnym danego przedsiębiorstwa.

Należy również pamiętać, iż w każdej z wyżej wymienionych sytuacji konsument może skorzystać z reklamacji przysługującej w ramach gwarancji.

d18hpkr

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Gwarantem może być producent, importer lub dystrybutor, a nie koniecznie sprzedawca. Kto jest gwarantem powinno wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Wtedy można skorzystać ze swoich praw bez udziału sprzedawcy. Warto więc wiedzieć, że likwidacja sklepu, czy jego przejęcie przez innego przedsiębiorcę nie pozbawia nas praw wynikających z rękojmi.

Gwarancja i rękojmia – definicje

Gwarancja jest udzielana dobrowolnie przez przedsiębiorcę. Jeśli już zdecyduje się na jej udzielenie, to trzeba wiedzieć, że ustawowa gwarancja to 2 lata. Termin ten liczony jest od dnia, kupujący otrzymał rzecz. Prawem gwaranta jest skrócenie lub wydłużenie tego czasu.

Jak podaje Money.pl, rękojmia to sposób chronienia konsumenta, gdy odpowiedzialność za wady przerzuca się na sprzedawcę. Odpowiedzialność związana z rękojmią trwa dwa lata. I właśnie tyle czasu ma konsument, by stwierdzić, że produkt ma wadę fizyczną. Jeśli chodzi o nieruchomości, to rękojmia wynosi 5 lat.

d18hpkr

W sytuacji, gdy w czasie zakupu kupujący jest świadomy wady produktu, to i tak sprzedawca nie jest zwolniony z odpowiedzialności związanej z rękojmią. W sytuacji, gdy produkt kupuje konsument, to sprzedawca może skrócić swoją odpowiedzialność, ale nie może ona być krótsza niż 12 miesięcy.

W ramach gwarancji i rękojmi istnieje zupełnie inna odpowiedzialność za towar. W przypadku sprzedawcy ta odpowiedzialność istnieje zawsze w ramach rękojmi. W przypadku producenta odpowiedzialność pojawia się dopiero wtedy, gdy dołączy gwarancję do produktu.

Odpowiedzialność związana z rękojmią jest znacznie korzystniejsza z perspektywy kupca. Wszystko dlatego, że zakres rękojmi określony jest przez prawo. Przedsiębiorca nie ma możliwości zmienić ustaleń i warunków rękojmi. To inaczej niż w sytuacji obowiązywania gwarancji. Wtedy jej zakres może być całkowicie dowolny.

W sytuacji reklamowania produktu w ramach rękojmi z zasady uznaje się, że wada powstała jeszcze zanim towar został sprzedany. Konieczność udowodnienia nie leży po stronie klienta, a sprzedawcy, który ma za zadanie przekonać klienta, że wada powstała z powodu niewłaściwego użytkowania, a nie w trakcie produkcji. Najważniejsze, by wada ujawniła się w ciągu roku od zakupu.

d18hpkr

Podsumowując, za towar odpowiada:

  • producent w ramach gwarancji (o ile oczywiście ją wystawił),
  • sprzedawca, który odpowiada w ramach rękojmi.

Udzielając gwarancji, producent zapewnia o jakości towaru. Jest to niezależne od tego, kto sprzedaje ten produkt. Gwarancja to dokument, w którym określa się, na jakich warunkach udzielana jest gwarancja.

Nowe zasady reklamacji. Nowa dyrektywa nie wszędzie obowiązuje

1 stycznia 2023 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają do naszego prawodawstwa regulacje dwóch unijnych dyrektyw: cyfrowej oraz towarowej. Przepisy wydłużają z dwóch do sześciu lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi. Oznacza to, że jeśli złożymy reklamację jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta, to zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta, a nie kodeks cywilny.

d18hpkr

Zwiększa się zakres odpowiedzialności sprzedawcy w kwestii zgodności towaru z umową. W przypadku, jeśli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów, kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej.

Adwokat Anna Lach z kancelarii prawnej "Chałas i Wspólnicy", cytowana przez Money.pl zaznacza, że do oceny zgodności towaru z umową należą teraz m.in.: opis towaru, jego rodzaj, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji, przydatność towaru do szczególnego celu, przeznaczenie danego towaru do celów, do których zazwyczaj się go używa, czy ilość, cechy oraz bezpieczeństwo danego towaru.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d18hpkr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18hpkr