Jak zdobyć pracę w urzędzie?

Zatrudnienie w urzędzie to dla wielu osób gwarancja stabilizacji życiowej i pewnych zarobków. Aby ją otrzymać trzeba przejść przez ściśle sformalizowany proces rekrutacji. Praca urzędnika ma jednak także swoje gorsze strony.

Obraz
Źródło zdjęć: © fotolia.pl

*Zatrudnienie w urzędzie to dla wielu osób gwarancja stabilizacji życiowej i pewnych zarobków. Aby je otrzymać trzeba przejść przez ściśle sformalizowany proces rekrutacji. *

Szukając pracy w urzędach samorządowych warto przeglądać Biuletyny Informacji Publicznej (BIP) danych jednostek administracyjnych. Tam można znaleźć ogłoszenia o aktualnie prowadzonych naborach.

Chociażby w Urzędzie Miasta Gdyni trwają obecnie dwa procesy rekrutacyjne. Można zdobyć pracę jako geodeta w Wydziale Geodezyjnym oraz podinspektor w Wydziale Polityki Gospodarczej i Nieruchomości. W obu przypadkach bardzo precyzyjnie wymienione są wymagania odnośnie doświadczenia, stażu pracy, wykształcenia i kwalifikacji przyszłego pracownika.

W urzędach nie ma miejsca na tzw. aplikacje spontaniczne, czyli pozostawienie w kadrach swoich dokumentów. Samorządy nie mogą ich przyjmować. Swoją kandydaturę można zgłosić tylko do trwających konkursów.

Jeśli zaś chcemy zdobyć pracę w administracji rządowej to najlepszym rozwiązaniem jest śledzić BIP Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, gdzie znajdują się wszystkie dostępne oferty pracy. Można skorzystać przy tym z dwóch wyszukiwarek. Jedna z nich jest skierowana do węższego grona osób, które aplikują na wyższe stanowiska. Obecnie poszukiwani są m.in. Główny Inspektor Ochrony Środowiska i prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Druga wyszukiwarka zawiera więcej ogłoszeń, w tym także takich, które dotyczą pracy na niższym szczeblu. Tutaj dostępne są ogłoszenia o wakatach chociażby w ministerstwach oraz innych urzędach centralnych i wojewódzkich, urzędach skarbowych czy komendach policji.

W momencie ogłoszenia konkursu należy złożyć swoje dokumenty aplikacyjne. Oprócz zazwyczaj wymaganych w sektorze prywatnym CV i listu motywacyjnego, urzędy proszą także o złożenie kilku oświadczeń, dotyczących niekaralności, zgody na przetwarzanie danych w procesie rekrutacji, posiadania obywatelstwa polskiego czy korzystania z pełni praw publicznych.

Jak zdobyć pracę w urzędzie?

Oprócz spełnienia niezbędnych kryteriów formalnych, do pracy w urzędzie potrzebne są również kwalifikacje merytoryczne. Coraz więcej stanowisk jest obsadzanych przez absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej (KSAP) w Warszawie. Przygotowuje ona studentów do kariery w administracji.

Dostać się do KSAP nie jest łatwo. Aby rozpocząć trwającą niespełna dwa lata naukę trzeba spełnić szereg wymogów. Konieczne jest ukończenie studiów magisterskich, trzeba znać przynajmniej jeden język obcy i mieć mniej niż 32 lata.

Absolwent KSAP po ukończeniu kursu zostaje mianowany urzędnikiem służby cywilnej bez konieczności zdawania standardowego egzaminu. Tę szkołę ukończyła m.in. Elżbieta Bieńkowska, była wicepremier i nowa komisarz UE ds. rynku wewnętrznego.

Kandydat na przyszłego urzędnika powinien także posiadać odpowiednie kompetencje miękkie.

- Idealnym kandydatem do budżetówki jest osoba bez biznesowego "pazura", co nie oznacza, że bez ambicji, a także bardzo cierpliwa i lubiąca biurokrację – uważa Bartłomiej Piwnicki, dyrektor zrządzający firmy rekrutacyjnej UBP Consulting.

Wady i zalety bycia urzędnikiem

Decydując się na pracę w urzędzie, trzeba zdawać sobie sprawę, że jak każde zajęcie, ma ona swoje lepsze i gorsze strony.

- Zaletami pracy w sektorze publicznym są niewątpliwie stabilizacja i możliwość dokształcania się za darmo – mówi Bartłomiej Piwnicki. - Budżetówka daje gwarancję zatrudnienia i pewność wypłaty, a także premii, nagród, dodatków funkcyjnych m.in. za wysługę lat, z okazji dnia dziecka, świąt.

Zarobki nie zawsze są jednak satysfakcjonujące - szczególnie na niższych szczeblach. Byłym urzędnikom może być także ciężko „przestawić się”, jeśli po jakimś czasie zechcą kontynuować karierę w prywatnej firmie.

- Negatywną stroną jest kwestia zarobków, w budżetówce obowiązuje ustalona centralnie, ścisła siatka płac, która wyznacza wysokość wynagrodzeń i podwyżek, sektor prywatny ma więcej swobody w tej materii – podsumowuje Bartłomiej Piwnicki z UBP. - Wadą jest też to, że po kilku latach na urzędowym etacie bardzo trudno jest odnaleźć się w sektorze prywatnym, gdzie panują zupełnie inne relacje, inne tempo pracy i zasady.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup