Jesteś pasażerem LOT‑u? Tak sprawdzisz, czy twój rejs nie został odwołany

Obawiasz się, że w związku ze strajkiem w PLL LOT twój lot w najbliższych dniach jest zagrożony? Podpowiadamy, jak sprawdzić status rejsu, a gdy został on odwołany - jakie prawa przysługują poszkodowanym pasażerom.

Jesteś pasażerem LOT-u? Tak sprawdzisz, czy twój rejs nie został odwołany
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Jakub Ceglarz

23.10.2018 | aktual.: 24.10.2018 09:27

Żeby sprawdzić, czy nasz lot się odbędzie, warto odwiedzić oficjalną stronę PLL LOT.W zakładce "status lotu" (TUTAJ) znajdziemy wszelkie informacje na temat konkretnego rejsu. Wystarczy tylko wpisać kilkuznakowy numer lotu.

Linia apeluje również, żeby w razie wątpliwości dzwonić na specjalny numer telefonu, by skontaktowac się z LOT Contact Center. Pracownicy przewoźnika udzielą informacji pod numerem +48 22 577 77 55. Warto również śledzić tablice przylotów i odlotów online, dostępne na stronach internetowych właściwie wszystkich lotnisk w Polsce.

Obraz
© WP.PL | WP.PL

A zdarzają się rejsy odwołane. Tylko we wtorek nie poleciał samolot na trasie Warszawa-Kraków, a w poniedziałek zakłócenia dotknęły również loty m. in. do Seulu, Tokio czy do Norymbergi.

Co w przypadku, gdy już mamy pewność, że lot został odwołany? W takim przypadku pasażerom przysługuje odszkodowanie, ale tylko pod warunkiem, że przewoźnik nie zagwarantował lotu zastępczego, a o odwołaniu rejsu poinformował za późno (mniej niż 2 tygodnie przed datą odlotu).

Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu. Nie ma natomiast znaczenia, ile kosztował bilet. Rekompensata zawsze jest taka sama:

● 250 euro w przypadku lotu o długości do 1,5 tys. km,
● 400 euro w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych (a więc gdy lotnisko odlotu i przylotu znajdują się na terenie UE) dłuższych niż 1,5 tys. km i innych lotów o długości 1,5 do 3,5 tys. km,
● 600 euro w przypadku pozostałych lotów.

Gdzie to zgłosić? Najlepiej złożyć formularz reklamacyjny na stronie przewoźnika. W przypadku PLL LOT należy kliknąć odnośnik "reklamacje pasażerskie" lub otworzyć TEN LINK.

Na rynku są również specjalne firmy, które zajmują się "walką" z liniami lotniczymi w imieniu pasażerów.

Natomiast gdy zastępczy lot wymaga spedzenia nocy na lotnisku, to przewoźnik musi zapewnić nocleg a także wyżywienie na czas oczekiwania. Zazwyczaj pasażerowie otrzymują specjalne vouchery.

Czy strajk to okoliczność nadzwyczajna? Dylemat rozstrzygnięty

Czy strajk to okoliczność, za którą odpowiada przewoźnik? Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 17 kwietnia 2018 r. wyrok, w którym uznał, że strajk jest okolicznością, za którą odpowiada przewoźnik - i to niezależnie od tego, czy strajk jest wcześniej zapowiedziany czy pracownicy dają wyraz swojemu niezadowoleniu poprzez niepojawienie się w pracy.

U podstaw każdego strajku leżą żądania pracowników, które przewoźnik mógł spełnić na wcześniejszym etapie negocjacji (więc ma wpływ na jego początek), on też ma moc sprawczą, by strajk zakończyć.

W tym przypadku więc odpowiedzialność za odwołane loty ponosi wyłącznie PLL LOT. Więcej na temat praw pasażera, któremu odwołano lot, można przeczytać w naszym poradniku.

Źródło artykułu:WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)