Kancelaria prezydenta chciała przerwy w pracach nad projektem dot. innowacyjności
Na wniosek kancelarii prezydenta w środę przerwano prace nad prezydenckim projektem dotyczącym wspierania innowacji. Ostatecznie prezydium Sejmu zdecydowało jednak, że połączone komisje powrócą do prac nad projektem po południu.
23.09.2015 13:30
Zgodnie z pierwotnym planem w środę połączone komisje: edukacji, finansów publicznych oraz innowacyjności miały rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji z prac nad zgłoszonym przez prezydenta Bronisława Komorowskiego projektem zmian niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności.
Tuż po rozpoczęciu posiedzenia przewodniczący komisji innowacyjności Witold Czarnecki (PiS) poinformował, że sprawozdanie z prac podkomisji otrzymał we wtorek w późnych godzinach wieczornych. "W sześciu artykułach wprowadzono 23 znaczące poprawki. Również wczoraj otrzymałem pismo z Kancelarii Prezydenta RP z uprzejmą prośbą o przesunięcie posiedzenia komisji na posiedzenie Sejmu w dniach 8-9 października, ze względu na konieczność analizy przedłożonych do projektu ustawy propozycji poprawek" - wyjaśnił poseł.
Zaznaczył, że podziela stanowisko prezydenta w tej sprawie, po czym zarządził przerwę w obradach do 8 października i opuścił salę. Zaprotestowała przewodnicząca komisji finansów publicznych Krystyna Skowrońska (PO). Twierdziła, że Czarnecki nie miał prawa ogłosić przerwy, ale przedstawiciele sejmowego biura legislacji wyjaśnili, że posiedzenie zostało jednak zamknięte.
"Zwrócę się do marszałek Sejmu o zwołanie wspólnego posiedzenia niezwłocznie, jak to będzie możliwe" - zapowiedziała Skowrońska. Prezydium Sejmu postanowiło, że komisje zbiorą się ponownie w środę o godzinie 15.
Pierwsze czytanie prezydenckiego projektu o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności miało miejsce w kwietniu. Projekt przesłano do komisji edukacji, nauki, innowacyjności i finansów, a te skierowały go do podkomisji.
Prezydent Bronisław Komorowski zaproponował, by nowelizację dziewięciu ustaw: o szkolnictwie wyższym, instytutach badawczych, Polskiej Akademii Nauk, stopniach naukowych i tytule naukowym, promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, cudzoziemcach, podatku CIT, podatku PIT i rachunkowości.
Po pierwsze przewidziano w nich zniesienie opodatkowania wkładu w postaci własności intelektualnej i przemysłowej; ma to zwiększyć zakres komercjalizacji badań naukowych i współpracy nauki z biznesem. Przyczynić się to ma do rozwoju venture capital (forma inwestowania w innowacyjne, a przez to obarczone podwyższonym ryzykiem projekty).
Celem propozycji jest wprowadzenie definicji venture capital tzw. spółki kapitałowej podwyższonego ryzyka oraz zwolnienie dochodów takiej spółki z CIT z tytułu zbycia udziałów. Według projektodawcy definicja ta powinna preferować małe fundusze (o wartości aktywów nieprzekraczającej 50 mln euro) i dotyczyć tylko prowadzenia działalności inwestycyjnej na nieregulowanym rynku.
Propozycja zakłada też wspieranie prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej w Polsce, ma do tego prowadzić m.in. zastąpienie ulgi na nabycie nowych technologii ulgą na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej. Ponadto w projekcie proponuje się, by podstawą odliczania kosztów na badania i rozwój był przychód. Poza tym - według projektu - mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogłyby odliczyć łącznie 150 proc. wydatków poniesionych na badania i rozwój, a duże przedsiębiorstwa - 120 proc.
Projekt zmierza do ułatwienia rozporządzania majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze i Polską Akademię Nauk. Postuluje m.in. podniesienie progów - z 20 tys. do 134 tys. euro - wartości rynkowej majątku PAN, którym Akademia może rozporządzać samodzielnie. Zawiera też propozycje mające na celu ułatwienie zatrudnienia w strukturach instytutów badawczych i uczelni młodych naukowców i zagranicznych specjalistów. Dotyczy także ułatwienia podejmowania studiów w Polsce przez obcokrajowców.(PAP)
(planujemy kontynuację tematu)