Kierowcy mogą korzystać z 57-kilometrowego odcinka A4 

Kierowcy od czwartku mogą korzystać z 57-kilometrowego odcinka A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce. Trasa na razie dostępna jest tylko dla aut o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusów. Ciężarówki na tym odcinku wciąż będą jeździć drogą krajową nr 4.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jak poinformowała PAP w czwartek rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, autostrada jest użytkowana na podstawie warunkowego dopuszczenia do ruchu.

GDDKiA postanowiła, że trasa, podzielona na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko (23 km), Brzesko - Wierzchosławice (21 km) i Wierzchosławice - Krzyż k. Tarnowa (13 km), zostanie udostępniona dla kierowców od razu w całości, mimo iż środkowy jej fragment - od Brzeska do Wierzchosławic - wciąż będzie w budowie.

W związku z tym ruch już od Bochni, gdzie istnieje możliwość zorganizowania zjazdu na jedną jezdnię, do Wierzchosławic ruch odbywa się jedną nitką w obie strony. W wielu miejscach obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 90, 70 i 50 km/h.

Z nowego odcinka autostrady mogą na razie korzystać samochody o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusy. Auta ciężarowe powyżej 12 ton są nadal kierowane na starą drogą krajową nr 4.

Według zapowiedzi GDDKiA po około miesiącu wykonana zostanie ponowna analiza rozkładu ruchu na A4, DK4 i DK73, zależnie od jej wyników zapadnie decyzja o dopuszczeniu lub nie ruchu ciężarowego na A4.

Takie rozwiązanie to efekt m.in. protestów samorządów w Tarnowie, Brzesku i Bochni, które obawiają się, że samochody ciężarowe zdezorganizują ruch na wąskich lokalnych ulicach, którymi wytyczono tymczasowe zjazdy z autostrady w tych miastach.

Według przedstawicieli GDDKiA 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem ma zostać całkowicie ukończony do wiosny przyszłego roku.

Budowa autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.

Przedsięwzięcie, ze względu na jego rozmiary, podzielono na trzy niezależne kontrakty. Odcinek od Szarowa do Brzeska budowało polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS, a odcinek od Wierzchosławic do Krzyża k. Tarnowa - hiszpańska firma Dragados.

Najtrudniejsza sytuacja jest na drugim odcinku między Brzeskiem a Wierzchosławicami, gdzie na początku zeszłego roku rozwiązano umowę z dotychczasowym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. W październiku ub.r. prace rozpoczął tam nowy wykonawca: konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. W czerwcu tego roku wobec jednego z uczestników konsorcjum - Poldim SA została ogłoszona upadłość likwidacyjna.

Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w blisko 2 mld zł. Autostrada powstała jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni.

Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Szarowa do Tarnowa jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.

Wybrane dla Ciebie
Dostaną po pięć lat urlopu i 170 tys. zł odprawy. Oto szczegóły
Dostaną po pięć lat urlopu i 170 tys. zł odprawy. Oto szczegóły
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
Chcieli przechytrzyć protestujących. Z helikoptera spadł ładunek
Chcieli przechytrzyć protestujących. Z helikoptera spadł ładunek
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟