Kierowcy mogą korzystać z 57-kilometrowego odcinka A4 

Kierowcy od czwartku mogą korzystać z 57-kilometrowego odcinka A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce. Trasa na razie dostępna jest tylko dla aut o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusów. Ciężarówki na tym odcinku wciąż będą jeździć drogą krajową nr 4.

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jak poinformowała PAP w czwartek rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, autostrada jest użytkowana na podstawie warunkowego dopuszczenia do ruchu.

GDDKiA postanowiła, że trasa, podzielona na trzy inwestycje: Szarów - Brzesko (23 km), Brzesko - Wierzchosławice (21 km) i Wierzchosławice - Krzyż k. Tarnowa (13 km), zostanie udostępniona dla kierowców od razu w całości, mimo iż środkowy jej fragment - od Brzeska do Wierzchosławic - wciąż będzie w budowie.

W związku z tym ruch już od Bochni, gdzie istnieje możliwość zorganizowania zjazdu na jedną jezdnię, do Wierzchosławic ruch odbywa się jedną nitką w obie strony. W wielu miejscach obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 90, 70 i 50 km/h.

Z nowego odcinka autostrady mogą na razie korzystać samochody o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusy. Auta ciężarowe powyżej 12 ton są nadal kierowane na starą drogą krajową nr 4.

Według zapowiedzi GDDKiA po około miesiącu wykonana zostanie ponowna analiza rozkładu ruchu na A4, DK4 i DK73, zależnie od jej wyników zapadnie decyzja o dopuszczeniu lub nie ruchu ciężarowego na A4.

Takie rozwiązanie to efekt m.in. protestów samorządów w Tarnowie, Brzesku i Bochni, które obawiają się, że samochody ciężarowe zdezorganizują ruch na wąskich lokalnych ulicach, którymi wytyczono tymczasowe zjazdy z autostrady w tych miastach.

Według przedstawicieli GDDKiA 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem ma zostać całkowicie ukończony do wiosny przyszłego roku.

Budowa autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.

Przedsięwzięcie, ze względu na jego rozmiary, podzielono na trzy niezależne kontrakty. Odcinek od Szarowa do Brzeska budowało polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS, a odcinek od Wierzchosławic do Krzyża k. Tarnowa - hiszpańska firma Dragados.

Najtrudniejsza sytuacja jest na drugim odcinku między Brzeskiem a Wierzchosławicami, gdzie na początku zeszłego roku rozwiązano umowę z dotychczasowym wykonawcą: polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. W październiku ub.r. prace rozpoczął tam nowy wykonawca: konsorcjum firm Heilit + Woerner Budowlana, Strabag, Poldim, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. W czerwcu tego roku wobec jednego z uczestników konsorcjum - Poldim SA została ogłoszona upadłość likwidacyjna.

Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w blisko 2 mld zł. Autostrada powstała jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni.

Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Szarowa do Tarnowa jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.

Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł