Kobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie Kaczyńskiego

Słowa Jarosława Kaczyńskiego o spożyciu alkoholu przez kobiety rozgrzały Polskę i na wiele dni stały się tematem debaty publicznej. Według prezesa PiS młode Polki piją tyle, co mężczyźni, szybko rezygnują z macierzyństwa i się uzależniają. Problemowi przyjrzeli się właściciele aplikacji PanParagon, którzy sprawdzili, kto w naszym kraju kupuje alkohol. Jak się okazuje, różnica między kobietami a mężczyznami jest duża.

Kobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie Kaczyńskiego
Kobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie Kaczyńskiego
Źródło zdjęć: © PAP | Leszek Szymański
oprac. TOS

17.11.2022 | aktual.: 17.11.2022 15:56

- Jeżeli na przykład utrzyma się taki stan, że do 25. roku życia dziewczęta, młode kobiety, piją tyle samo, co ich rówieśnicy, to dzieci nie będzie. Pamiętajcie, że mężczyzna, żeby popaść w alkoholizm, to musi pić nadmiernie przeciętnie przez 20 lat. Jeden krócej, drugi dłużej, bo to zależy od cech osobniczych, a kobieta tylko dwa - mówił Jarosław Kaczyński na początku listopada, podczas spotkania z sympatykami PiS w Ełku.

Jak podkreślał, nie jest zwolennikiem "bardzo wczesnego macierzyństwa", ponieważ "kobieta musi dojrzeć do tego, aby być matką". - Ale jak do 25. roku życia daje w szyję, to, trochę żartuję, ale nie jest to dobry prognostyk w tych sprawach - przekonywał prezes Prawa i Sprawiedliwości.

Jak piją kobiety, a jak mężczyźni

Po kontrowersyjnych słowach Kaczyńskiego wybuchła burza. Stały się one jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej. Lewica złożyła np. wniosek o ukaranie Kaczyńskiego do sejmowej Komisji Etyki Poselskiej. Tymczasem analitycy aplikacji PanParagon postanowili sprawdzić, kto częściej kupuje w Polsce alkohol. Aplikacja ta służy do przechowywania paragonów - jej użytkownicy robią to anonimowo, ale do aplikacji trafiają dane dotyczące płci i wieku klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na tej podstawie można stwierdzić, że mężczyźni kupują alkohol niemal dwa razy częściej niż kobiety. Z danych aplikacji PanParagon wynika, że około siedem procent paragonów za zakupy dokonane przez mężczyzn co najmniej jedną pozycję na liście stanowił alkohol. W przypadku kobiet ten odsetek jest mniejszy niż cztery procent.

© PanParagon

Oczywiście fakt, że mężczyzna kupuje alkohol, nie oznacza automatycznie, że tylko on będzie go pił (i że w ogóle będzie pił, bo czasem może go kupować np. na prezent) - dokładnie ta sama zasada działa też u kobiet. Jednak większe spożycie wśród mężczyzn potwierdzają też inne dane.

Według Światowej Organizacji Zdrowia w 2019 roku w Polsce na jedną osobę powyżej 15. roku życia przypadało średnio 11,89 litra czystego alkoholu wypijanego rocznie. Jeśli jednak popatrzy się na dane z rozróżnieniem na płeć, przepaść jest ogromna. Mężczyźni spożywają średnio 18,65 litra czystego alkoholu na głowę, a kobiety - zaledwie 5,65 litra.

Młode kobiety alkoholu kupują stosunkowo mało

PanParagon pokusił się też o sprawdzenie, które grupy wiekowe kupują alkohol najchętniej. Jak się okazuje, kobiety z grupy 18-25 lat, czyli te, na których picie narzeka Jarosław Kaczyński, kupują znacznie mniej trunków niż 30- czy 40-latki. Tylko jedna grupa kupuje jeszcze mniej - panie w wieku 56 lat i powyżej. Również wśród mężczyzn młodzi dorośli kupują stosunkowo mało alkoholu. Grupa 18-25 lat jest na samym końcu, wyprzedza ją nawet grupa 56+.

- Spośród pań kupujących trunki niemal na szarym końcu znalazły się młode kobiety do 25. roku życia. Co więcej, ich zakupy alkoholowe są o około jedną trzecią mniejsze niż ich rówieśników – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. 

© PanParagon

Jeśli natomiast chodzi o to, co piją Polki i Polacy, to tutaj lider - niezależnie od płci - jest jeden. Najchętniej sięgamy po piwo. Potem jednak płeć odgrywa już znaczenie. Na drugim miejscu u kobiet jest wino, a na trzecim - wódka. U mężczyzn odwrotnie - druga jest wódka, a trzecie wino. Na kolejnych miejscach zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, stoją whisky, rum i tequila. 

© PanParagon

PanParagon to najpopularniejsza w Polsce aplikacja do przechowywania paragonów. Jej właściciele na podstawie setek tysięcy anonimowych paragonów wprowadzanych do systemu są w stanie tworzyć analizy rynku konsumenckiego, cen czy realnej inflacji.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (32)