Trwa ładowanie...

Kobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie Kaczyńskiego

Słowa Jarosława Kaczyńskiego o spożyciu alkoholu przez kobiety rozgrzały Polskę i na wiele dni stały się tematem debaty publicznej. Według prezesa PiS młode Polki piją tyle, co mężczyźni, szybko rezygnują z macierzyństwa i się uzależniają. Problemowi przyjrzeli się właściciele aplikacji PanParagon, którzy sprawdzili, kto w naszym kraju kupuje alkohol. Jak się okazuje, różnica między kobietami a mężczyznami jest duża.

Kobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie KaczyńskiegoKobiety "dają w szyję" tak, jak mężczyźni? Dane z paragonów przeczą tezie KaczyńskiegoŹródło: PAP, fot: Leszek Szymański
d1663p3
d1663p3

- Jeżeli na przykład utrzyma się taki stan, że do 25. roku życia dziewczęta, młode kobiety, piją tyle samo, co ich rówieśnicy, to dzieci nie będzie. Pamiętajcie, że mężczyzna, żeby popaść w alkoholizm, to musi pić nadmiernie przeciętnie przez 20 lat. Jeden krócej, drugi dłużej, bo to zależy od cech osobniczych, a kobieta tylko dwa - mówił Jarosław Kaczyński na początku listopada, podczas spotkania z sympatykami PiS w Ełku.

Jak podkreślał, nie jest zwolennikiem "bardzo wczesnego macierzyństwa", ponieważ "kobieta musi dojrzeć do tego, aby być matką". - Ale jak do 25. roku życia daje w szyję, to, trochę żartuję, ale nie jest to dobry prognostyk w tych sprawach - przekonywał prezes Prawa i Sprawiedliwości.

Jak piją kobiety, a jak mężczyźni

Po kontrowersyjnych słowach Kaczyńskiego wybuchła burza. Stały się one jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej. Lewica złożyła np. wniosek o ukaranie Kaczyńskiego do sejmowej Komisji Etyki Poselskiej. Tymczasem analitycy aplikacji PanParagon postanowili sprawdzić, kto częściej kupuje w Polsce alkohol. Aplikacja ta służy do przechowywania paragonów - jej użytkownicy robią to anonimowo, ale do aplikacji trafiają dane dotyczące płci i wieku klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Na pewno zbiedniejemy". Bolesna prognoza dotycząca płac Polaków

Na tej podstawie można stwierdzić, że mężczyźni kupują alkohol niemal dwa razy częściej niż kobiety. Z danych aplikacji PanParagon wynika, że około siedem procent paragonów za zakupy dokonane przez mężczyzn co najmniej jedną pozycję na liście stanowił alkohol. W przypadku kobiet ten odsetek jest mniejszy niż cztery procent.

 PanParagon
Źródło: PanParagon

Oczywiście fakt, że mężczyzna kupuje alkohol, nie oznacza automatycznie, że tylko on będzie go pił (i że w ogóle będzie pił, bo czasem może go kupować np. na prezent) - dokładnie ta sama zasada działa też u kobiet. Jednak większe spożycie wśród mężczyzn potwierdzają też inne dane.

d1663p3

Według Światowej Organizacji Zdrowia w 2019 roku w Polsce na jedną osobę powyżej 15. roku życia przypadało średnio 11,89 litra czystego alkoholu wypijanego rocznie. Jeśli jednak popatrzy się na dane z rozróżnieniem na płeć, przepaść jest ogromna. Mężczyźni spożywają średnio 18,65 litra czystego alkoholu na głowę, a kobiety - zaledwie 5,65 litra.

Młode kobiety alkoholu kupują stosunkowo mało

PanParagon pokusił się też o sprawdzenie, które grupy wiekowe kupują alkohol najchętniej. Jak się okazuje, kobiety z grupy 18-25 lat, czyli te, na których picie narzeka Jarosław Kaczyński, kupują znacznie mniej trunków niż 30- czy 40-latki. Tylko jedna grupa kupuje jeszcze mniej - panie w wieku 56 lat i powyżej. Również wśród mężczyzn młodzi dorośli kupują stosunkowo mało alkoholu. Grupa 18-25 lat jest na samym końcu, wyprzedza ją nawet grupa 56+.

- Spośród pań kupujących trunki niemal na szarym końcu znalazły się młode kobiety do 25. roku życia. Co więcej, ich zakupy alkoholowe są o około jedną trzecią mniejsze niż ich rówieśników – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. 

 PanParagon
Źródło: PanParagon

Jeśli natomiast chodzi o to, co piją Polki i Polacy, to tutaj lider - niezależnie od płci - jest jeden. Najchętniej sięgamy po piwo. Potem jednak płeć odgrywa już znaczenie. Na drugim miejscu u kobiet jest wino, a na trzecim - wódka. U mężczyzn odwrotnie - druga jest wódka, a trzecie wino. Na kolejnych miejscach zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, stoją whisky, rum i tequila. 

 PanParagon
Źródło: PanParagon

PanParagon to najpopularniejsza w Polsce aplikacja do przechowywania paragonów. Jej właściciele na podstawie setek tysięcy anonimowych paragonów wprowadzanych do systemu są w stanie tworzyć analizy rynku konsumenckiego, cen czy realnej inflacji.

d1663p3

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1663p3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1663p3