Kontrola Inspekcji Handlowej. Polisa wymagana, ale niektórzy ją z oszczędności ignorują
06.11.2020 14:47, aktual.: 01.03.2022 14:43
Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę 158 firm działającym w branży nieruchomości. Niektóre szukały pozornych oszczędności i nie wykupiły ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jego posiadanie to nie kwestia wyboru, lecz obowiązek.
Gdy korzystamy z usług pośrednika w obrocie nieruchomościami chcemy mieć pewność, że z jego udziałem proces zakupu czy sprzedaży nieruchomości będzie bezpieczny. Stąd oczekiwanie, że będzie on miał polisę ubezpieczeniową na wypadek, gdyby coś jednak w trakcie wykonywania umowy poszło niezgodnie z planem. Wydawałoby się, że polisa to standard – wszak jest wymagana przepisami. Otóż, nie wszyscy ja posiadają.
Inspekcja Handlowa skontrolowała 158 przedsiębiorców działających na rynku nieruchomości. Nie tylko pośredników (tych było stu), lecz również rzeczoznawców majątkowych (35 firm) i zarządców nieruchomości (29).
Nieprawidłowości dotyczyły właśnie wspomnianego braku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Nieprawidłowości stwierdzono u ośmiu przedsiębiorców - czterech pośredników nieruchomości, dwóch rzeczoznawców majątkowych, dwóch zarządców nieruchomości. Wszczęto w związku z tym siedem postępowań administracyjnych, w wyniku których wydano cztery decyzje nakładające kary pieniężne w łącznej wysokości 49 509,92 zł oraz dwie decyzje o odstąpieniu od wymierzenia kary na podstawie art. 189f § 3 Kpa, jedno postępowanie jest w toku – czytamy w raporcie pokontrolnym.
Z kolei w jednym przypadku wojewódzki inspektor IH podjął decyzje o niewszczynaniu postępowania "z uwagi na małą wagę naruszenia prawa".
Inspektorzy sprawdzili też czy przedsiębiorcy dołączają do zawieranych umów kopie umowy ubezpieczenia OC. "W wyniku podjętych działań stwierdzono nieprawidłowości u 26 przedsiębiorców: 20 prowadziło działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomości, 4 w zakresie zarządzania nieruchomościami i 2 w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego" - wskazano.
Autorzy raportu podali, że w wyniku ustaleń kontrolnych przedsiębiorcy "podejmowali dobrowolne działania, dosyłając konsumentom, z którymi podpisali umowę współpracy kopie ubezpieczenia OC". Do części przedsiębiorców zostały wystosowane "wystąpienia pokontrolne oraz żądania porządkowo organizacyjne".
W raporcie podkreślono, że obrót nieruchomościami, zarówno w zakresie usług polegających na pośrednictwie nieruchomości, rzeczoznawstwie majątkowym czy zarządzaniu nieruchomościami wiąże się dla konsumentów z relatywnie wysokimi kosztami.
"W tego rodzaju transakcjach konsumenci powinni się czuć bezpieczni, co oznacza, że każdy pośrednik nieruchomości, rzeczoznawca czy zarządca nieruchomości jest zobligowany na mocy przepisów prawa do posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością" - napisano.
Wskazany w przepisach obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia oraz dostarczania jej treści nabywcom "ma chronić interesy konsumenta, w przypadku np. nieprawidłowego wykonania usług".