Kraków/ Rośnie popularność systemu miejskich rowerów KMK Bike

Ponad 50 tys. osób skorzystało w tym sezonie z systemu miejskiej wypożyczalni rowerów KMK Bike w Krakowie. Tegoroczny sezon kończy się w poniedziałek, ale w przyszłym roku jazda na miejskim rowerze ma być możliwa także w zimie. Więcej będzie też stacji i jednośladów.

Krzysztof Gałat z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zauważył, że w tym roku rower miejski mocno zyskał na popularności - w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła liczba użytkowników o prawie 20 tysięcy oraz liczba wypożyczeń. Wydłużył się także czas jazdy oraz skorzystało z jednośladu więcej osób w historycznym centrum miasta, co wskazuje na coraz większe zainteresowanie ze strony turystów. Szczegółowe statystyki będą gotowe po podsumowaniu całego sezonu 2015.

Na popularność jednośladów miejskich - zauważają urzędnicy - mogły wpłynąć także nowości wprowadzone w tym sezonie, który rozpoczął się 27 marca - posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej uzyskali wydłużenie czas bezpłatnego korzystania z pojazdu z 20 do 40 minut. Spadła też cena za kolejne godziny wypożyczeń.

"Zauważyliśmy wyraźny wzrost zainteresowania tym środkiem transportu. Także na ulicach Krakowa widać więcej rowerzystów na własnych rowerach, zatem mamy nadzieję, że wiele osób przekonało się do pokonywania miasta na dwóch kółkach, zaczynając od wycieczki na rowerze miejskim" - ocenił Gałat.

Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które w 2008 r. wprowadziło system roweru miejskiego. Obecnie w mieście zlokalizowane są 34 stacje bazowe, gdzie można wypożyczyć 300 rowerów.

Obecnie ZIKiT przygotowuje postępowanie przetargowe w sprawie nowej koncesji i wyboru operatora roweru miejskiego. Umowa zostanie z nim podpisana na 4-6 lat, dzięki czemu w ciągu najbliższych lat system powinien zostać rozbudowany dodatkowo o 1,5 tys. rowerów i 150 nowych stacji. Jednoślady miejskie mają być dostępne przez cały rok, także w zimie.

Nowe rowery prawdopodobnie będą wyposażone w mini komputery z GPS, dzięki czemu można je będzie wypożyczyć i zwrócić w dowolnym miejscu, nie tylko na stacji bazowej. Zachęty do przyłączenia się do systemu otrzymają też prywatni inwestorzy - tzw. stacje sponsorskie będą mogły powstawać przy biurowcach czy galeriach handlowych.

Jak podkreślają przedstawiciele ZIKiT, rosnąca popularność roweru miejskiego, przekłada się na wpływy do budżetu miasta. W tym roku Kraków zarobił na KMK Bike ok. 200 tys. zł, czyli o 50 tys. zł więcej niż w roku ubiegłym.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)