Łatwiej o reklamację żywności. UOKiK uruchomił specjalny serwis
Bez wychodzenia z domu i bez kosztów będzie można rozwiązać problem zakupionego jedzenia czy napojów, do których jakości mamy zastrzeżenia. UOKiK uruchomił do tego specjalne narzędzie, które jest nowością na skalę europejską.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że już działa pierwsze nie tylko w Polsce, ale także jedyne w Europie poświęcone wyłącznie żywności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów.
- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu pewnie zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
- W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 proc. Dzięki centrum spory dotyczące zakupu żywności mają szanse na szybkie i sprawne zakończenie zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców - wyjaśnia.
Sytuacja konfliktowa może dotyczyć: jakości handlowej, przekazywanych informacji lub oznakowania produktów spożywczych. Polubownie będzie można również rozwiązać problem dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła.
UOKiK podkreśla, że zasady prowadzenia postępowania przez CPRSŻ są odformalizowane, tak aby maksymalnie ułatwić konsumentom korzystanie z tego rozwiązania.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje. Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów.
- Cieszymy się, że powstał wyspecjalizowany podmiot, który zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów o żywność - mówi Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK-u. - Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej - zwraca uwagę.
Karczewska przekonuje, że w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne. - Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów - mówi wiceszefowa UOKiK-u.
Zespół Centrum stanowią prawnicy, adwokaci i radcowie prawni posiadający doświadczenie w rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego. CPRSŻ zapewnia przy tym niezależność i bezstronność osób prowadzących postępowanie. W sprawach wymagających specjalistycznej wiedzy z zakresu jakości produktów, technologii żywności lub reklamy Centrum umożliwia skorzystanie z opinii eksperta.
- Samo rozstrzygnięcie sporu przez CPRSŻ nie jest wiążące, a strony mogą wycofać się z postępowania na każdym jego etapie - wyjaśnia przewodnicząca CPRSŻ, mec. Magdalena Osińska. - Zatem w przypadku gdy konsument lub przedsiębiorca uzna, że sprawę należy skierować na drogę postępowania sądowego ma do tego prawo, bowiem terminy przedawnienia nie biegną do czasu zakończenia sporu - mówi.
CPRSŻ zostało wpisane do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzonego przez Prezesa UOKiK, a także przez Komisję Europejską. Może pośredniczyć zarówno w rozwiązywaniu sporów krajowych, jak i transgranicznych w UE.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl