Lotos i PERN wybudują podziemne zbiorniki ropy i paliw płynnych (opis)

15.06. Warszawa (PAP) - Grupa Lotos i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" podpisały list intencyjny dotyczący wspólnej budowy podziemnych zbiorników ropy...

15.06.2011 | aktual.: 15.06.2011 09:53

15.06. Warszawa (PAP) - Grupa Lotos i Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" podpisały list intencyjny dotyczący wspólnej budowy podziemnych zbiorników ropy naftowej i paliw płynnych. Według planów zbiorniki powstaną na Pomorzu - poinformowali w środę przedstawiciele spółek.

"Przedstawienie projektu do akceptacji na poziomie rządowym i rozpoczęcie komercyjnych prac może według naszych szacunków nastąpić na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2011 roku, co nie oznacza, że w 2011 roku będziemy prowadzili prace fizyczne. Dobrze będzie, jeśli taki projekt pospina się w 2012 roku" - powiedział na konferencji Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.

Przedstawiciele PERN-u i Lotosu nie podali szacunków dotyczących wartości inwestycji.

"Dotąd pracowaliśmy nad projektem osobno. My w pierwszym etapie, od 1,2 do 1,5 mln m3 pojemności, liczyliśmy się z kosztami ok. 2 mld zł. One mogą jednak o kilkanaście czy ponad 20 proc. się zmienić, m.in. w zależności od ostatecznej lokalizacji" - powiedział Robert Soszyński, prezes PERN "Przyjaźń".

Olechnowicz dodał, że projekt nie jest zamknięty, realizowany będzie w ciągu 8-15 lat.

"Takie pojemności magazynowe są rozbudowywane. Pytanie, jaki poziom zapasów obowiązkowych będzie potrzebny, jak to się będzie broniło komercyjnie" - powiedział Olechnowicz.

PERN i Lotos liczą na pozyskanie partnerów przy realizacji tego projektu.

Budowa zbiorników na ropę i paliwa płynne, takie jak olej napędowy, czy lekki olej opałowy, ma zostać zrealizowana w dwóch etapach do 2020 r. Wtedy też powstaną magazyny o łącznej pojemności 7 mln metrów sześciennych. W przyszłości, w miarę rosnących potrzeb rynku, ich pojemność może wzrosnąć nawet do 15-20 mln metrów sześciennych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami koszt budowy magazynów oraz niezbędnej infrastruktury logistycznej zostanie w części pokryty z funduszy Unii Europejskiej. Lotos nie będzie zaangażowany w finansowanie tego projektu.

Obok wykonania kawern solnych, zadanie obejmuje także budowę szeregu urządzeń powierzchniowych, m.in. instalacji urządzeń pompujących, rurociągów, sieci wodnych i energetycznych, dróg oraz powiązania całej inwestycji z krajowymi systemami logistyki ropy i paliw płynnych.

Do realizacji projektu powołana zostanie spółka celowa, której szczegółowa struktura udziałów zostanie określona w wyniku dalszych negocjacji. Dodatkowo przedsięwzięcie zostanie wsparte przez Central Europe Energy Partners (CEEP), które wykonało szereg analiz na temat jego realizacji.

Dodatkowo Grupa Lotos rozpoczyna rozmowy z PERN "Przyjaźń" na temat potencjalnej współpracy przy inwestycjach PERN w Gdańsku oraz na granicy polsko-białoruskiej (połączenie rurociągowe bazy w Małaszewiczach z Białorusią).(PAP)

morb/ pel/ pr/ osz/

Źródło artykułu:PAP
pernpaliwayy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)