MAC ws. Europejskiego Dnia Numeru 112 (komunikat)
...
11.02.2014 | aktual.: 11.02.2014 12:38
11.02. Warszawa - MAC informuje:
Z okazji Europejskiego Dnia Numeru 112, który jest obchodzony każdego roku 11 lutego, w Radomiu zostało zaprezentowane logo numeru 112, a także 4 premierowe filmy dotyczące tego numeru. Akcja informacyjna koordynowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji prowadzona będzie we wszystkich województwach.
"Życie ludzkie jest rzeczą najważniejszą, najcenniejszą i po to właśnie powstały służby ratownicze, aby nieść pomoc - powiedział Stanisław Huskowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, dodając, że "jeżeli zadzwonimy na numer 112, połączymy się z operatorem, który z kolei połączy nas ze stosownymi służbami".
Minister podkreślał, że już wkrótce, dzięki tzw. formatce, jeszcze bardziej skróci się czas oczekiwania na pomoc. "Pracujemy także nad modułem mapowym, dzięki któremu łatwo będzie można zlokalizować miejsce przebywania osoby, która dzwoni na numer alarmowy".
W trakcie spotkania wielokrotnie podkreślano dużą ilość tzw. fałszywych zgłoszeń na numer alarmowy - stanowią one aż 80 proc. wszystkich połączeń kierowanych do numeru 112. Dlatego akcja edukacyjna kierowana jest szczególnie do dzieci i młodzieży.
Od 19 grudnia 2013 r. wszystkie zgłoszenia w Polsce kierowane do numeru alarmowego 112 są obsługiwane w centrach powiadamiania ratunkowego, czyli w ramach jednolitego Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR).
Proces przejmowania obsługi numeru 112 przez CPR rozpoczął się w lutym 2012, do końca 2012 r. SPR obejmował teren kilku miast wojewódzkich, zamieszkałych przez niespełna 10 proc. Polaków. W 2013 r. CPR-y przejęły obsługę połączeń do numeru 112 z pozostałego terenu kraju, czyli obszaru zamieszkałego przez ponad 90 proc. Polaków. W przyszłości w CPR obsługiwane będą też numery alarmowe policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego (997, 998, 999) i - fakultatywnie - innych numerów (np. pogotowia energetycznego lub gazowego).
System działa w modelu operatorskim - centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia i - przekazując informację na temat zgłoszenia służbom ratunkowym.
Centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia alarmowe - operatorzy numerów alarmowych odbierają zgłoszenia alarmowe od osób potrzebujących pomocy. Wyszkolony operator, na podstawie przekazywanych mu informacji, może szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które obecnie stanowią aż 80 proc. wszystkich połączeń na numer 112. Dzięki temu numer alarmowy nie jest blokowany, co w praktyce oznacza, że łatwiej jest dodzwonić się na numer alarmowy, a do służb ratunkowych docierają tylko zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy. Jednocześnie, w razie awarii któregoś z centrów lub bardzo wielu połączeń w jednym czasie, zgłoszenie alarmowe jest automatycznie przekierowywane do innego centrum. Następnie, po przeprowadzeniu rozmowy i uzyskaniu odpowiednich informacji, przekazują zgłoszenie do służb ratunkowych. Każdy operator numeru alarmowego obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury, każdy też zna przynajmniej jeden język obcy, co umożliwia obsługę zgłoszeń kierowanych przez
cudzoziemców.
Dzięki otrzymywanym automatycznie przez operatorów informacjom na temat lokalizacji dzwoniącego, udzielenie pomocy jest ułatwione w sytuacji, gdy osoba potrzebująca pomocy nie wie gdzie się znajduje. Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112 - w CPR połączenie jest odbierane średnio w ciągu 10 sekund, wcześniej, w systemie rozproszonym, średni czas wynosił 28 sekund. Dzięki filtrowaniu zgłoszeń w CPR zwiększyła się możliwość dodzwonienia się na numer 112 - jeśli jeden CPR jest przeciążony, zgłoszenie jest automatycznie kierowane do innego CPR i tam obsługiwane.
Filtrowanie zgłoszeń w CPR polega głównie na szybkim odsiewaniu zgłoszeń fałszywych lub złośliwych (np. telefony po pizzę lub taksówkę, stanowiące do 80 proc. wszystkich połączeń), przyczyniło się to do znacznego odciążenia służb ratunkowych - mogą one teraz zająć się tym, do czego zostały powołane, czyli dysponowaniem siłami i środkami wysyłanymi do osób potrzebujących pomocy.
System został ujednolicony przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (wcześniej zgłoszenia do numeru 112 obsługiwała w większości przypadków policja i Państwowa Straż Pożarna) i uregulowany w ustawie z 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego. Projekt ustawy został przygotowany w MAC. Ustawa obowiązuje od 1 stycznia 2014 r. - jest pierwszym aktem prawnym kompleksowo regulującym tę tematykę.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/