Menedżer szuka pracy
W III kwartale tego roku przybyło ofert pracy dla menedżerów najwyższego szczebla. To dobry moment dla dyrektorów i prezesów, którzy rozważają zmianę pracy, by rozejrzeć się za nowymi wyzwaniami zawodowymi. Tylko od czego zacząć?
14.11.2013 | aktual.: 14.11.2013 16:27
Bez względu jednak na to, czy ktoś planuje przejść przez ten proces sam, czy z profesjonalnym doradcą, zdaniem Beaty Kapcewicz powinien rozważyć następujące kroki:
1. Określ cel i plan działania
Cel będzie zależeć od wielu czynników: na przykład od tego, czy ciągle jeszcze pracujemy, czy jesteśmy bez pracy, jakie są nasze oczekiwania i motywacja do zmiany, od czasu, jaki możemy poświęcić na poszukiwania. Nie ulega wątpliwości, że cel powinien być realny, czyli możliwy do zrealizowania.
2. Oceń sytuację
Realność celu zależy od tego, jaką ofertą dla pracodawców dysponujemy oraz od aktualnej sytuacji na rynku. Dokonanie samooceny swoich kompetencji może okazać się trudne, zwłaszcza, kiedy zastanawiamy się nad zmianą kierunku rozwoju zawodowego lub szansami aplikowania na wyższą pozycję. Warto zastanowić się nad fachową pomocą, w tym zakresie, jednak kluczowym elementem jest ocena sytuacji na rynku pracy i stopnia dopasowania naszej oferty do warunków rynkowych i zapotrzebowania pracodawców.
3. Wypromuj się
Rynek pracy jest rynkiem takim, jak każdy inny, gdzie spotka się sprzedający (pracownik) i kupujący (pracodawca). To, co mamy do zaoferowania jako kandydaci do pracy, to nasze kompetencje, czyli wiedza, doświadczenie, umiejętności, ale i postawy (osobowość). To, co przekonuje potencjalnych pracodawców, to podobnie jak w typowym procesie sprzedaży – korzyści i efekty naszej dotychczasowej pracy. Dobrze przygotowane dokumenty aplikacyjne są elementem budowania wizerunku kandydata na rynku i mogą również determinować kierunek rozwoju rozmowy rekrutacyjnej. Nie należy zapominać o wizerunku, jaki budujemy w Internecie.
4. Dotrzyj do ukrytego rynku pracy
Wiele firm zanim opublikuje ogłoszenie, szuka kandydatów drogą nieoficjalną. Cenne dla nich są polecenia i rekomendacje, szczególnie, jeżeli chodzi o wysokie pozycje menedżerskie. Jeżeli chcemy mieć dostęp do ofert pracy z rekrutacji ukrytych, rynek pracy powinien dowiedzieć się o nas. Wymaga to jednak zmiany nastawienia do poszukiwania pracy. Zasada jest prosta: im więcej osób wie o możliwości podjęcia współpracy z kandydatem takim jak my, tym większa szansa na to, że to właśnie my otrzymamy w pierwszej kolejności informację o ofercie pracy.
5. Uruchom prywatny networking
Warto zastanowić się, w jaki sposób znajomości, kontakty, które na przestrzeni lat zbudowaliśmy, mogą przybliżyć nas do firm, które są w zakresie naszych zainteresowań. Podejmując działania zmierzające do przekazania informacji na rynek pracy, budowy bazy kontaktów, nie należy kierować się oceną, czy dana osoba jest w stanie zaoferować nam pracę w tej chwili. Mając świadomość, że jest to proces długofalowy, wymagający przejścia przez jego kolejne etapy, warto zastanowić się, czy dany kontakt może być dla nas pomostem łączącym nas z pracodawcą, czy na przykład źródłem informacji o rynku, branży, konkretnej firmie.