Mniej przywilejów, wyższe ceny. Tanie bilety lotnicze to już przeszłość

Jesień to najlepszy czas na zakup biletów lotniczych. Można ustrzelić wiele atrakcyjnych okazji, ale trzeba uważać na pułapki. Do najtańszych biletów zwykle trzeba dopłacić i to nie mało – przestrzega „Rzeczpospolita”.

Koszty linii lotniczych rosną. Wiele z nich przerzuca je na pasażerów, nie tylko w postaci droższych biletów.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Katarzyna Kalus

Już drugi rok z rzędu wydatki linii lotniczych rosną szybciej niż przychody. W tym roku – jak wylicza dziennik – będą one o 11 proc. większe niż w 2017 r., podczas gdy przychody zwiększą się o 10,7 proc. i wyniosą 834 mld dol. Na statystycznym przewieziony pasażerze europejscy przewoźnicy zarobią teraz 7,58 dol. Znacznie więcej kasują Amerykanie, bo aż 15,67 dol.

„Rzeczpospolita” przywołuje przykład sprzed kilkunastu dni, kiedy to przejęta przez Ryanaira austriacka linia Laudamotion sprzedawała bilety po 1 euro. Biletów było bardzo mało. Wystarczyła chwila, by serwery się przegrzały. Trik polegał na tym, że jeśli ktoś chciał polecieć z walizką, musiał dopłacić 120 zł.

Nie wszyscy mają dodatkowy bagaż, ale jak wynika z badań, każdy ze 130 mln pasażerów irlandzkiego przewoźnika średnio do biletu dopłaca dodatkowo 16,69 dol. I jak się okazuje, nie jest żaden rekord. Wiz Air wyciska z każdego pasażera jeszcze 31 dol, a islandzki WOW! Aż 48 dol.

Zobacz także: Wakacyjny urlop. Jak skutecznie odpocząć?

Dodatkowe koszty pojawiają się i znikają. „Rzeczpospolita” przypomina awanturę z 2012 roku, kiedy to linie Wiiz Air wprowadziły dopłatę 10 euro za mały bagaż podręczny, a Ryanair pasażerce, która zapomniała wydrukować bilet kazał zapłacić 200 funtów. Linie lotnicze coraz skrupulatniej kontrolują bagaż podręczny. Air France waży wszystko, co pasażer wnosi na pokład.

- Linie będą coraz bardziej restrykcyjne, bo rosną ich koszty – tłumaczy ekspert rynku lotniczego na łamach dziennika. – Przewoźnicy nie mają wyjścia i muszą cześć wydatków przerzucać na pasażerów, także w postaci droższych biletów.

Bilety już drożeją. Nie dość, że więcej płacimy za przeloty, to jeszcze tracimy przywileje. Na przykład pasażerowie programu Miles&More w Lufthansie nie przysługiwały żadne mile nagrodowe, nie było tez opcji zwrotu ani zmiany rezerwacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię