Monetia chce wejść na rynek pośrednictwa finansowego, poprawi wyniki w 2015 r.

Warszawa, 10.10.2014 (ISBnews) - Monetia chce, aby za 3 lata ok. 50% przychodów spółki pochodziło z obsługi kasowej, a pozostałe z nowo uruchamianych usług. Jedną z nich jest pośrednictwo finansowe, którego pilotaż planuje jeszcze w tym roku. Monetia podtrzymuje cel 25 mln zł przychodów i ok. 2 mln zł zysku w 2014 roku i spodziewa się, że w przyszłym roku wyniki będą lepsze od tegorocznych, poinformował agencję ISBnews prezes Wojciech Jóźwiak.

10.10.2014 13:03

"W segmencie obsługi kasowej rozwijamy się w sposób organiczny. Otwieramy nowe placówki i pozyskujemy agentów. Coraz więcej też podpisujemy umów ze średniej wielkości wystawcami faktur, takimi jak spółdzielnie mieszkaniowe, czy firmy z obszaru utilities. Weszliśmy też w nowy obiecujący segment klientów - pozyskaliśmy 6 urzędów skarbowych, a do końca roku będziemy mieli umowy z co najmniej kolejnymi 4-5. Mamy już podpisane umowy z ok. 165 wystawcami faktur i ta liczba będzie się sukcesywnie zwiększać" - powiedział prezes w rozmowie z ISBnews.
Drugim segmentem, w którym Monetia mocno rozwija outsourcing kasowy są instytucje finansowe, a zwłaszcza banki. Spółka ma stałą współpracę z DnB Bank Polska, niedawno wspólnie z Getin Noble Bankiem wystartowała w 6 przetargach, a w przygotowaniu są kolejne. W ciągu najbliższych dni Monetia podpisze umowę z kolejnym bankiem.

:Banki coraz częściej wychodzą z obsługi kasowej, a żeby stanąć do przetargu np. na obsługę miasta muszą mieć tzw. 'okienko'. Rozmawiamy z kolejnym bankiem i prawdopodobnie będziemy startować wspólnie do przetargu na obsługę kasową kolejnego podmiotu. Liczymy, że będzie udawało nam się pozyskiwać do obsługi co najmniej jeden bank kwartalnie. Rozmawiamy też z jedną z firm z branży finansowej, żeby wdrożyć outsourcing kasowy w jej placówkach. To może być dodatkowo 26 punktów w tym roku" - podkreślił Jóźwiak.

Obecnie Monetia posiada 570 placówek, które realizują 15 mln transakcji rocznie o łącznej wartości 2,6 mld zł.

Prezes poinformował, że Monetia chce także szeroko rozwinąć fulfillment. Usługa polega na zweryfikowaniu danych odbiorcy końcowego przy dostarczeniu usługi oferowanej zdalnie. Spółka właśnie zdobyła pierwszego klienta - Ferratum Bank, spółkę świadczącą usługi pożyczkowe dla klientów detalicznych.

"To jest pierwszy klient, ale będzie ich znacznie więcej, bo cały czas rozbudowujemy i zmieniamy nasz system informatyczny tak, abyśmy mogli obsługiwać różnego rodzaju firmy i dostawców takich jak firmy ubezpieczeniowe, telekomy, banki, firmy pożyczkowe, leasingowe. Jesteśmy w stanie obsługiwać wszystkie firmy, które sprzedają usługi w internecie i potrzebują usługi weryfikacji dokumentów swoich klientów. Rozmawiamy z kolejnym potencjalnym partnerem, być może jeszcze w tym roku uda nam się ustalić zasady współpracy" - podkreślił.

Prezes zaznaczył, że Monetia dąży do zdywersyfikowania źródeł przychodów i w planach na najbliższe miesiące ma pilotaż związany z pośrednictwem w sprzedaży usług finansowych i niefinansowych.

"Będziemy kontynuować realizację planu, ale mamy też pomysł na kilka nowych usług - zarówno finansowych, jak i niefinansowych. Prowadzimy rozmowy nie tylko z bankami. Myślimy o tym, by wprowadzić do placówek działalność dystrybucyjną różnego rodzaju produktów - m.in. rozszerzyć ofertę o sprzedaż pożyczek, kredytów, ubezpieczeń. To byłaby multiagencja. Mam nadzieję, że ten produkt wystartuje jeszcze w tym roku. Zaczniemy od pilota w kilkudziesięciu placówkach własnych i możliwe, że jeszcze w tym roku zaczniemy sprzedaż" - powiedział prezes.

Dodał, że wprowadzenie do oferty produktów finansowych będzie wiązało się ze zmianą charakteru dotychczasowych placówek - przystosowaniem ich do sprzedaży, nie tylko obsługi kasowej, z gruntownym przeszkoleniem pracowników lub pozyskaniem nowych kompetencji, a także nawiązania współpracy z indywidualnymi niezależnymi pośrednikami z rynku. Docelowo, w dobrych punktach 70% przychodów powinna stanowić obsługa pozakasowa.

"Mamy stabilną bazę 0,5 mln klientów, którzy co miesiąc płacą u nas rachunki. Skoro tyle osób od lat płaci u nas rachunki, to nie będą miały obaw, aby wziąć u nas pożyczkę. Mamy dobre rozpoznanie potrzeb i możliwości naszych klientów, więc będziemy w stanie przedstawić im adekwatną ofertę nawet telefonicznie"- powiedział prezes.

Jóźwiak podkreślił, że spółka dąży do tego, by zdywersyfikować źródła przychodów i stopniowo zwiększać udział nowej oferty w całości przychodów. Za 3 lata obsługa kasowa powinna stanowić mniej niż 50% wobec niemal 100% obecnie.

"Chcemy, by firma stała na dwóch silnych filarach. Obsługa kasowa i rynek są nadal mocne, ale to nie oznacza, że nie będziemy rozwijać innych usług. Mam nadzieję, że za 3 lata obsługa kasowa będzie stanowiła nie więcej, niż 50% przychodów ogółem" - powiedział prezes.

Jóźwiak ocenia, że po trzech kwartałach tego roku spółka wykona plany finansowe na ten rok, zakładające osiągnięcie około 2 mln zł zysku, przy przychodach w wysokości ok. 25 mln zł. Tak znaczący wzrost przychodu wynika ze zmian w księgowaniu przychodów w związku z wydzieleniem się spółki ze struktur DnB Banku w maju br.

"Nasze nakłady na rozwój nie są duże, głównie dotyczą systemu IT. Rozwój finansujemy ze środków własnych i spodziewam się, że w przyszłym roku będzie to mieć korzystny wpływ na nasze wyniki"- powiedział prezes.

W 2013 roku zysk netto Monetii sięgnął 1,8 mln zł wobec 1,6 mln zł rok wcześniej, przy przychodach na poziomie odpowiednio: 9,6 mln zł i 10,5 mln zł.

Wartość rynku płatności masowych, na którym działa Monetia przekracza 57 mld zł, z czego ok. połowa jest regulowana gotówkowo.

Głównym akcjonariuszem Monetii jest TFI Capital Partners (60%), zaś do zarządu należy 40% udziałów.

Agnieszka Morawiecka

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)