Motywacja pracowników zwiększa innowacyjność firm
Przedsiębiorstwa, które chcą być innowacyjne powinny współpracować z
podmiotami zewnętrznymi, odpowiednio motywować swoich pracowników oraz poszukiwać dodatkowych
środków z budżetu państwa na badania i rozwój - wskazano w raporcie firmy doradczej PwC.
10.04.2013 | aktual.: 10.04.2013 10:33
Przedsiębiorstwa, które chcą być innowacyjne powinny współpracować z podmiotami zewnętrznymi, odpowiednio motywować swoich pracowników oraz poszukiwać dodatkowych środków z budżetu państwa na badania i rozwój - wskazano w raporcie firmy doradczej PwC.
Z badania PwC przedstawionego we wtorek wynika, że polskie spółki w 2012 roku na działalność badawczo-rozwojową przeznaczyły 8 proc. swoich przychodów, a ponad 30 proc. firm wydało ponad 10 proc.
Z raportu wynika, że dla 47 proc. firm nowe produkty stanowią ponad 20 proc. ich sprzedaży.
Dyrektor w zespole doradztwa strategiczno-operacyjnego PwC Michał Mazur ocenił, że choć ogólne wydatki na badania należą w Polsce do jednych z najniższych w Europie, to raport wskazuje, że działalność innowacyjna nie jest obca wielu firmom.
Według badania również rola zarządu w kształtowaniu innowacyjnej polityki firmy jest nie do przecenienia. Jak zaznaczono, w 94 proc. badanych firm zarząd jest silnie zaangażowany w tworzenie strategii innowacyjnej oraz ma decydujący głos przy wdrożeniu pomysłu innowacyjnego.
Innowacyjna firma powinna także odpowiednio motywować swoich pracowników. 67 proc. badanych przez PwC firm prowadzi takie działania, a są nimi np. obietnice dodatkowego wynagrodzenia czy szansy dla awans. Mazur ocenił, że dodatkowe wynagrodzenie pojawia się najczęściej na etapie wdrożenia - co jego zdaniem - jest dobrym rozwiązaniem.
Według badania firmy, aby osiągnąć sukces w innowacyjności powinny także podejmować współpracę z podmiotami zewnętrznymi m.in. w zakresie badań i rozwoju. "Deklaruje ją aż 88 proc. przebadanych przedsiębiorstw" - zaznaczono w raporcie.
Polecamy: Rząd zrobi cuda z bezrobociem
Kolejnym stymulatorem innowacyjnych rozwiązań w firmach jest pomoc publiczna, z której korzysta tylko 45 proc. przedsiębiorstw. Dyrektor w zespole pomocy publicznej PwC Beata Tylman przypomniała, że w 2013 roku na innowacyjne projekty zaplanowano ponad 2 mld zł. "Dotacje te warto wykorzystać na finansowanie najbardziej perspektywicznych, a więc często i najbardziej ryzykownych projektów. Dodatkowo prawo przewiduje możliwość uzyskania oszczędności podatkowej w przypadku dokonywania przez firmy inwestycji w nowoczesne technologie" - zauważyła.
Jak poinformowała firma, raport "Najlepsze praktyki działalności innowacyjnej firm w Polsce" powstał w pierwszej połowie 2013 roku, na podstawie wywiadów z przedstawicielami 51 firm, które zostały przez PwC uznane za wyróżniające się pod względem ich zaangażowania w badania i rozwój.
PwC jest firmą doradczą, która działa w ponad 150 krajach i zatrudniająca ponad 180 tys. ludzi. Prowadzi doradztwo biznesowe, prawno-podatkowe i audytorskie.
(AS)