MR: Algieria dla Polski rynkiem nie w pełni wykorzystanych szans

Algieria jest dla Polski rynkiem nie w pełni wykorzystanych szans we współpracy gospodarczej - uważa dyrektor Jakub Bednarek z resortu rozwoju. Na przełomie maja i czerwca resort planuje zorganizować misję gospodarczą do tego kraju.

We wtorek w siedzibie PAIiIZ odbyła się konferencja "Polska - Algieria: możliwości eksportowo-inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców".

Dyrektor departamentu wspierania małych i średnich firm MR Jakub Bednarek powiedział, że kontakty gospodarcze i polityczne pomiędzy krajami są coraz częstsze, czego przykładem są ubiegłoroczne wizyty w Algierii przedstawicieli polskiego rządu - ministra gospodarki i ministra rolnictwa. "Postrzegamy Algierię jako bardzo atrakcyjnego dla Polski partnera biznesowego w Afryce i w całym świecie arabskim" - powiedział. Dodał, że kraj ten jest uznawany przez Polskę za jedną z siedmiu najbardziej perspektywicznych dla rozwoju handlu i inwestycji rynków świata, obok Brazylii, Kanady, Kazachstanu, Meksyku, Turcji i ZEA.

Zaznaczył, że Algiera jest dla Polski trzecim największym partnerem handlowym wśród krajów arabskich (po ZEA i Arabii Saudyjskiej) i drugim w Afryce (po RPA). Wśród perspektywicznych obszarów współpracy wymienił przemysł motoryzacyjny, budowlany, rolno-spożywczy i urządzenia rolnicze. "Możemy zaoferować współpracę w wielu innych dziedzinach, w hutnictwie i przemyśle elektrotechnicznym, w sektorze wydobywczym, informatyce, branży farmaceutycznej, także w przemyśle stoczniowym" - powiedział.

"Rynek Algierii jest obszarem nie w pełni wykorzystanych szans we współpracy gospodarczej Polski z zagranicą. Dlatego resort rozwoju prowadzi zawansowane prace nad organizacją na przełomie maja i czerwca br. polskiej misji gospodarczej do Algierii, na czele której stanie wiceminister rozwoju Radosław Domagalski-Łabędzki" - zaznaczył.

Ambasador Algierii w Polsce Salah Lebdioui powiedział na konferencji, że ostatnie miesiące były owocne, jeśli chodzi o polsko-algierską wymianę handlową. "Algieria jest świadoma potencjału, jaki reprezentuje Polska. (...) W moim kraju obecna sytuacja gospodarcza może wydawać się niektórym trudna z powodu spadku cen ropy, ale chciałbym zapewnić, że (...) sytuacja jest opanowana" - powiedział.

Omar Saoudi, dyrektor Europejskiej Grupy Doradczej Algieria podkreślił, że Algieria może być bramą eksportową dla firm, które chcą wejść na inne rynki krajów arabskich. "Firmy, które wchodzą w joint venture mają strategie, w których na początku skupiają się na rynku algierskim, a kila lat później planują rozpocząć eksport zwłaszcza do krajów arabskich" - zaznaczył. Dodał, że transport z Polski do Algierii może odbywać się ciężarówkami do Marsylii lub Alicante, a stamtąd statkami lub też bezpośrednio droga morską z Gdańska do algierskich portów.

Według wstępnych danych w 2015 r. polsko-algierskie obroty handlowe wyniosły 370 mln dolarów, z czego polski eksport 332 mln dolarów, a import 38 mln dolarów. W wymianie handlowej pomiędzy krajami od lat dominuje nasz eksport. Poza 2009 rokiem, kiedy to strona polska (PKN Orlen, Lotos)
dokonała w Algierii dużych spotowych zakupów ropy naftowej (za ca 200 mln USD), import algierskich towarów do Polski ma niewielką wartość. W 2015 r. najważniejszą pozycję w polskim eksporcie do Algierii, podobnie jak w latach poprzednich, stanowiły produkty żywnościowe - łącznie ok. 170 mln dolarów (ponad połowa naszego eksportu).

Jak informuje resort rozwoju, dostępne źródła, zarówno w Polsce jak i w Algierii, nie wykazują wzajemnych inwestycji. Pewną przeszkodą w rozpoczęciu działalności na terenie Algierii jest obowiązek posiadania większościowego partnera algierskiego, niemniej jest to problem wszystkich firm zagranicznych, które nie chcą przekazywać kontroli w spółce w ręce partnera algierskiego.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.