Rozmowa rekrutacyjna. To przy tym pytaniu Polacy kłamią najczęściej
Badania pokazują, że 24 proc. kandydatów przyznaje się do kłamstw podczas rozmów rekrutacyjnych. Najczęściej dotyczą one odpowiedzi na pytania dotyczące umiejętności językowych. Mijanie się z prawdą często dotyczy również umiejętności technicznych.
Wyniki badań przeprowadzonych przez Grafton Recruitment wskazują, że niemal połowa Polaków odczuwa stres związany z procesem rekrutacyjnym. Najtrudniejszym etapem jest rozmowa kwalifikacyjna, co potwierdza 1/3 respondentów. W takich sytuacjach łatwo o półprawdy i niedopowiedzenia, co potwierdza 24 proc. badanych, którzy przyznali się do kłamstw podczas rozmów rekrutacyjnych.
Cytowana przez pulshr.pl Katarzyna Kulik-Kiernoz z Grafton Recruitment podkreśla, że kandydaci często czują presję, by wyróżnić się na tle innych aplikujących. W efekcie decydują się na drobne "poprawki" w CV, licząc na łatwiejsze przejście przez proces rekrutacyjny. Najczęściej ubarwiane są umiejętności językowe, co może prowadzić do problemów na etapie wdrożenia nowego pracownika.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Byliśmy w pierwszej Biedronce na Słowacji. Tak jest w środku [WIDEO]
Rekruterzy stosują różne techniki, by sprawdzić prawdziwość informacji, w tym pytania sytuacyjne i testy wiedzy. Mateusz Grzesiak, psycholog i wykładowca, zauważa, że weryfikacja umiejętności językowych jest prosta. Wystarczy przejść na język obcy podczas rozmowy.
"Osoba, która wpisała w CV biegłą znajomość języka, nie będzie miała problemu z odpowiedzią" - zauważył Grzesiak, cytowany przez serwis.
Jak przygotować się do spotkania z rekruterem
W artykule opublikowanym przez CNBC, Jeff Hyman oraz Emily Liou, specjalistka ds. kariery, podzielili się swoimi uwagami i wskazówkami dotyczącymi skutecznego odpowiadania na pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby wywrzeć pozytywne wrażenie na rekruterach.
Przed rozmową kwalifikacyjną, według ich sugestii, warto dokładnie zapoznać się z informacjami o firmie, do której aplikujemy. Można to zrobić poprzez przeglądanie najnowszych wiadomości o firmie, śledzenie jej postów w mediach społecznościowych oraz analizowanie informacji na stronie internetowej firmy. Kluczowe są te informacje, które mogą pomóc nam wyróżnić się spośród innych kandydatów.
Emily Liou zaznacza, że jeśli na przykład staramy się o pracę w Apple i powiemy rekruterowi, że chcemy tam pracować, ponieważ firma produkuje świetne komputery, taka odpowiedź nie zapewni nam zatrudnienia. Wielu innych kandydatów może bowiem powiedzieć to samo.
Eksperci sugerują, aby skupić się na dwóch lub trzech aspektach, które są dla nas najważniejsze. Mogą to być na przykład misja firmy, jej strategia biznesowa lub praca z konkretnym zespołem. Na tej podstawie warto opracować swoją odpowiedź, radzi Jeff Hyman.