Trwa ładowanie...
d111sls
d111sls

MR: Likwidacja gimnazjów nie oznacza automatycznej utraty ich dotacji z UE

Warszawa, 15.12.2016 (ISBnews) - Przyjęta właśnie przez Sejm reforma edukacji, zakłądająca m.in. likwidację gimnazjów, nie oznacza automatycznej utraty dotacji unijnych na realizowane przez gimnazja projekty, podało Ministerstwo Rozwoju (MR).
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d111sls

"Likwidacja gimnazjów nie oznacza automatycznej utraty dotacji unijnych na realizowane przez nie projekty. Zobowiązania podjęte przez beneficjentów w zakresie zachowania trwałości rezultatów przedsięwzięć sfinansowanych ze środków funduszy europejskich w sytuacji zmiany struktury szkół, w tym stopniowego wygaszania szkół gimnazjalnych, będą każdorazowo wymagały szczegółowej analizy pod kątem możliwości dalszego wykorzystania tych rezultatów do osiągnięcia celów edukacyjnych i zachowania ich funkcji oświatowych" - czytamy w komunikacie.

Celem wsparcia ze środków europejskich w obszarze szkolnictwa powszechnego jest wyposażenie przyszłych absolwentów szkół w kompetencje umożliwiające sprawne ich funkcjonowanie na rynku pracy. Cel ten może zostać zrealizowany w różnej strukturze poziomów kształcenia i różnych placówkach edukacyjnych, podkreślił resort. Inwestycje w infrastrukturę oświatową, w tym wyposażenie szkół, są wyłącznie środkiem umożliwiającym osiągnięcie tak zdefiniowanego celu i mają charakter subsydiarny wobec skierowanych do uczniów działań finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

"Ponadto, zgodnie z art. 71 rozporządzenia ogólnego nr 1303/2013, zwrotu środków dla projektów finansowanych z perspektywy 2014-2020 dokonuje się w okresie pięciu lat od płatności końcowej, jeżeli zajdzie, istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów. Podobne regulacje zawarto w art. 57 rozporządzenia ogólnego nr 1083/2006 w odniesieniu do projektów finansowanych z perspektywy 2007-2013. W związku z tym, każdy przypadek naruszenia zasad trwałości interwencji powinien być indywidualnie analizowany" - wskazano w komunikacie.
Resort zwraca też uwagę, że zobowiązania wynikające z konieczności zachowania trwałości projektów, będą mogły być przenoszone na inne podmioty (szkoły, placówki oświatowe, organy prowadzące) w ramach sukcesji prawnej, pod warunkiem, że zakładane cele projektu będą nadal realizowane, a funkcje oświatowe infrastruktury dofinansowanej z funduszy UE zostaną utrzymane.

d111sls

"Ministerstwo Rozwoju przekazało takie wytyczne Instytucjom Zarządzającym Regionalnymi Programami Operacyjnymi (zarządy poszczególnych województw). Jednocześnie, są one nadal przedmiotem analiz Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Edukacji Narodowej. Instytucje Regionalne będą informowane na bieżąco o ewentualnych nowych rozwiązaniach" - poinformowano także w materiale.

Sejm uchwalił wczoraj reformę edukacji, przywracającą m.in. 8-letnią szkołę podstawową oraz 4-letnie liceum ogólnokształcące. Obecnie ustawa trafi do Senatu.

Wprowadzanie zmian rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018. Nowy system, oprócz 8-letniej szkoły podstawowej i 4-letniego liceum, obejmie też: 5-letnie technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, 2-letnią branżową szkołę II stopnia i szkołę policealną.
Zgodnie z uchwalonymi przepisami, uczniowie kończący klasę VI szkoły podstawowej w roku szkolnym 2017/2018 będą podlegać promocji do klasy VII. Tym samym rozpocznie się wygaszanie gimnazjów - nie będzie już prowadzona rekrutacja do tych szkół.

(ISBnews)

d111sls

Podziel się opinią

Share
d111sls
d111sls