Zimny kwiecień. W tych okolicznościach możesz odmówić pracy
W chłodniejsze dni obowiązkiem pracodawcy jest zapewnić pracownikom warunki pracy dostosowane do panujących niskich temperatur. Obowiązujące przepisy precyzyjnie określają minimalną temperaturę w miejscach pracy takich jak hale produkcyjne czy biura. Istnieją sytuacje, gdy pracownik ma prawo wstrzymać się od wykonywania zadań.
Ostatnie dni przyniosły ochłodzenie. W tym kontekście warto przypomnieć, iż istnieją normy regulujące minimalne temperatury dopuszczalne w miejscu pracy.
Więcej informacji po materiale wideo.
Nadciąga rewolucja. "Będzie ubywało pracy dla ludzi, którzy coś wiedzą" - Piotr Voelkel - Cz.2
Temperatura w pracy. Kiedy można odmówić wykonywania obowiązków?
Jak informuje serwis dlahandlu.pl, istnieje możliwość odmówienia pracy przez pracownika, gdy nie są przestrzegane normy BHP dotyczące warunków pracy. W przypadku, kiedy temperatura w miejscu pracy spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom ciepłych napojów.
Wewnątrz pomieszczeń pracy temperatura nie powinna być niższa niż 14 stopni Celsjusza. Dla miejsc, gdzie wykonywane są lekkie prace fizyczne oraz w biurach, nie może ona spaść poniżej 18 stopni Celsjusza.
Pracodawca jest również zobowiązany do dostarczenia miejsca, gdzie pracownicy mogą się ogrzać lub zmienić ubranie, z minimalną temperaturą 16°C. W obliczu obecnych mrozów warto rozważyć użycie dodatkowych źródeł ogrzewania, na przykład grzejników elektrycznych - radzi dlahandlu.pl
Co zrobić, jeśli warunki temperaturowe w pracy są niezgodne z przepisami? Pracownik ma prawo zaprzestać wykonywania zadań, gdy warunki pracy naruszają normy BHP. W przypadku braku reakcji pracodawcy na zgłaszane nieprawidłowości, pracownik może zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy, gdzie możemy liczyć na sankcje finansowe w wysokości do 30 tys. zł.