WAŻNE
TERAZ

Przedwczesny koniec meczu Świątek w Pekinie. Rywalka zrezygnowała z gry

MSP: komisarz Almunia zadowolony z realizacji planu restrukturyzacji LOT

Komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia wyraził zadowolenie z postępów realizacji planu restrukturyzacji PLL LOT - poinformował resort skarbu. Szef MSP Włodzimierz Karpiński uzyskał potwierdzenie, że Polska bardzo dobrze wywiązuje się ze zobowiązań wobec KE.

Obraz
Źródło zdjęć: © newspix.pl | Łukasz Woźnica

Minister Karpiński spotkał się w piątek w Brukseli z komisarzem Almunią ws. PLL LOT. Obaj politycy rozmawiali już o LOT w lutym br.

"Dostaliśmy potwierdzenie, że Polska bardzo dobrze wywiązuje się ze zobowiązań wobec Komisji Europejskiej. Przekazaliśmy komisarzowi, że jesteśmy gotowi dołożyć wszelkich starań, aby możliwie w szybkim czasie zapadła pozytywna decyzja ws. pomocy publicznej dla LOT-u" - powiedział Karpiński cytowany w komunikacie MSP.

Poinformowano w nim, że rozmowa dotyczyła postępów w restrukturyzacji przewoźnika i bieżących relacji z KE. "Komisarz Joaquin Almunia wyraził zadowolenie z postępów realizacji planu restrukturyzacji LOT-u. Dodał, że Komisja analizuje wyjaśnienia złożone przez stronę polską w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego" - czytamy w komunikacie.

Minister Karpiński podkreślił, że strona polska złożyła do Komisji odpowiedzi na pytania konkurencji w ciągu ośmiu dni od ich otrzymania. "Komisja je teraz analizuje. Zależy nam na bardzo dobrej współpracy i na tym, by wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione" - zaznaczył.

Karpiński powiedział dziennikarzom po spotkaniu, że Polsce zależy na jak najszybszym zakończeniu postępowania, jeszcze w tej kadencji KE. "Nam zależy, żeby było to jak najszybciej, bo to jest kwestia nie tylko realizacji bardzo trudnej restrukturyzacji (...), ale też jest to obarczone bardzo dużymi kosztami społecznymi" - zaznaczył Karpiński. Dodał, że decyzja KE otworzy też dalsze możliwości rozwoju spółki.

Jak wyjaśnił w piątek, wyrażane wątpliwości dotyczą kwestii, które "są przedmiotem zainteresowania konkurencji". "Wiadomo, że dyskusja dotycząca legalności pomocy publicznej i efektów tej pomocy publicznej jest solą w oku konkurencji, która obawia się o swoje wpływy na rynku" - mówił. Podał, że rynek lotniczy w Polsce przyrasta o 6 proc. rocznie i jest bardzo atrakcyjnym rynkiem i konkurencja jest zainteresowana tym, by lokować na nim jak najwięcej udziałów. "A my jesteśmy zainteresowani, żeby firma uzyskała trwałą rentowność i dzięki tej pomocy na zasadach rynkowych dalej się rozwijała" - podsumował.

W spotkaniu uczestniczył także wiceminister skarbu Rafał Baniak oraz prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

Jak podał resort w komunikacie, przed oficjalną rozmową z komisarzem Almunią, odbyło się spotkanie robocze, w czasie którego m.in. przedstawiono zaudytowane wyniki LOT-u za rok 2013. Spółka w ub.r. straciła ok. 4 mln zł na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów. Zysk netto przewoźnika wyniósł w tym czasie 26 mln zł. W planie restrukturyzacji przesłanym do KE, LOT zakładał, że w 2013 r. z działalności podstawowej odnotuje 142 mln zł straty, a strata netto wyniesie 196 mln zł. W listopadzie prezes LOT-u Sebastian Mikosz zapowiadał, że spółka zakończy 2013 r. stratą w wysokości ok. 20 mln zł. Prognoza na ten rok zakłada zysk na działalności podstawowej - ok. 70 mln zł.

KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, by ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu. W ramach postępowania Komisji prowadzone są tzw. konsultacje publiczne, w których uczestnicy rynku lotniczego, czyli np. linie lotnicze, lotniska, mogą zgłaszać swoje uwagi i pytania.

W grudniu 2012 r. LOT otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). KE wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji z wytycznymi dotyczącymi przyszłości LOT-u, zakładającymi m.in. modernizację floty. W dokumencie znalazł się m.in. zapis o przekazaniu przewoźnikowi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł i uzyskaniu trwałej rentowności od 2015 r.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 25,1 proc.; pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata