Trwa ładowanie...
d3upaj9

MSP: komisarz Almunia zadowolony z realizacji planu restrukturyzacji LOT

Komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia wyraził zadowolenie z postępów realizacji planu restrukturyzacji PLL LOT - poinformował resort skarbu. Szef MSP Włodzimierz Karpiński uzyskał potwierdzenie, że Polska bardzo dobrze wywiązuje się ze zobowiązań wobec KE.
Share
MSP: komisarz Almunia zadowolony z realizacji planu restrukturyzacji LOT
Źródło: newspix.pl, Fot: Łukasz Woźnica
d3upaj9

Minister Karpiński spotkał się w piątek w Brukseli z komisarzem Almunią ws. PLL LOT. Obaj politycy rozmawiali już o LOT w lutym br.

"Dostaliśmy potwierdzenie, że Polska bardzo dobrze wywiązuje się ze zobowiązań wobec Komisji Europejskiej. Przekazaliśmy komisarzowi, że jesteśmy gotowi dołożyć wszelkich starań, aby możliwie w szybkim czasie zapadła pozytywna decyzja ws. pomocy publicznej dla LOT-u" - powiedział Karpiński cytowany w komunikacie MSP.

Poinformowano w nim, że rozmowa dotyczyła postępów w restrukturyzacji przewoźnika i bieżących relacji z KE. "Komisarz Joaquin Almunia wyraził zadowolenie z postępów realizacji planu restrukturyzacji LOT-u. Dodał, że Komisja analizuje wyjaśnienia złożone przez stronę polską w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego" - czytamy w komunikacie.

d3upaj9

Minister Karpiński podkreślił, że strona polska złożyła do Komisji odpowiedzi na pytania konkurencji w ciągu ośmiu dni od ich otrzymania. "Komisja je teraz analizuje. Zależy nam na bardzo dobrej współpracy i na tym, by wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione" - zaznaczył.

Karpiński powiedział dziennikarzom po spotkaniu, że Polsce zależy na jak najszybszym zakończeniu postępowania, jeszcze w tej kadencji KE. "Nam zależy, żeby było to jak najszybciej, bo to jest kwestia nie tylko realizacji bardzo trudnej restrukturyzacji (...), ale też jest to obarczone bardzo dużymi kosztami społecznymi" - zaznaczył Karpiński. Dodał, że decyzja KE otworzy też dalsze możliwości rozwoju spółki.

Jak wyjaśnił w piątek, wyrażane wątpliwości dotyczą kwestii, które "są przedmiotem zainteresowania konkurencji". "Wiadomo, że dyskusja dotycząca legalności pomocy publicznej i efektów tej pomocy publicznej jest solą w oku konkurencji, która obawia się o swoje wpływy na rynku" - mówił. Podał, że rynek lotniczy w Polsce przyrasta o 6 proc. rocznie i jest bardzo atrakcyjnym rynkiem i konkurencja jest zainteresowana tym, by lokować na nim jak najwięcej udziałów. "A my jesteśmy zainteresowani, żeby firma uzyskała trwałą rentowność i dzięki tej pomocy na zasadach rynkowych dalej się rozwijała" - podsumował.

W spotkaniu uczestniczył także wiceminister skarbu Rafał Baniak oraz prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

d3upaj9

Jak podał resort w komunikacie, przed oficjalną rozmową z komisarzem Almunią, odbyło się spotkanie robocze, w czasie którego m.in. przedstawiono zaudytowane wyniki LOT-u za rok 2013. Spółka w ub.r. straciła ok. 4 mln zł na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów. Zysk netto przewoźnika wyniósł w tym czasie 26 mln zł. W planie restrukturyzacji przesłanym do KE, LOT zakładał, że w 2013 r. z działalności podstawowej odnotuje 142 mln zł straty, a strata netto wyniesie 196 mln zł. W listopadzie prezes LOT-u Sebastian Mikosz zapowiadał, że spółka zakończy 2013 r. stratą w wysokości ok. 20 mln zł. Prognoza na ten rok zakłada zysk na działalności podstawowej - ok. 70 mln zł.

KE na początku listopada ub.r. wszczęła szczegółowe postępowanie, by ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrotu. W ramach postępowania Komisji prowadzone są tzw. konsultacje publiczne, w których uczestnicy rynku lotniczego, czyli np. linie lotnicze, lotniska, mogą zgłaszać swoje uwagi i pytania.

W grudniu 2012 r. LOT otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). KE wydała w maju 2013 r. tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji z wytycznymi dotyczącymi przyszłości LOT-u, zakładającymi m.in. modernizację floty. W dokumencie znalazł się m.in. zapis o przekazaniu przewoźnikowi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł i uzyskaniu trwałej rentowności od 2015 r.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 25,1 proc.; pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

d3upaj9

Podziel się opinią

Share
d3upaj9
d3upaj9