MSZ i MG o dyplomacji ekonomicznej (komunikat)

...

27.02.2014 | aktual.: 27.02.2014 17:23

27.02. Warszawa - MSZ informuje:

- Dyplomacja ekonomiczna to przede wszystkim dbanie o strategiczne interesy gospodarcze Polski. Z zadowoleniem odnotowuję fakt, że coraz więcej rodzimych firm wychodzi poza granice kraju i korzysta ze wsparcia MSZ - powiedział minister Radosław Sikorski podczas wspólnej z wicepremierem, ministrem gospodarki Januszem Piechocińskim konferencji poświęconej działaniom na rzecz dyplomacji ekonomicznej.

W trakcie spotkania 27 lutego w Warszawie dokonano podsumowania aktywności resortów dyplomacji i gospodarki MSZ, MG oraz współpracujących z nimi instytucji, w zakresie dyplomacji ekonomicznej i promocji Polski w roku 2013. Konferencja poświęcona była również priorytetom wspólnych działań na rok 2014.

- MSZ wraz z MG wprowadziło szereg instrumentów mających wspomóc ekspansję polskich spółek za granicą - powiedziała podsekretarz stanu Katarzyna Kacperczyk. - Nasze działania dopasowujemy do potrzeb i możliwości polskich przedsiębiorców a także sytuacji na rynkach zagranicznych. Staramy się koncentrować na tych o największym potencjale, gdzie polskie produkty mogłyby być konkurencyjne - dodała wiceszefowa polskiej dyplomacji.

Ubiegły rok upłynął pod znakiem dalszego wzmocnienia działań polskiej dyplomacji ekonomicznej. Polskie placówki przeprowadziły ponad 5000 spotkań z przedsiębiorcami, udzieliły ponad 75000 odpowiedzi na przesłane zapytania, wsparły 133 ważne transakcje oraz projekty inwestycyjne, a także podjęły ponad 328 skutecznych interwencji w przypadkach dyskryminacji polskich przedsiębiorstw za granicą.

Choć większość aktywności polskich przedsiębiorstw koncentruje się w obszarze europejskim, nie zapominany również o innych rejonach świata. Świadczą o tym m.in. misje gospodarcze do Indii czy do Iranu. W 2014 r. planowane są kolejne misje: do Chin, Wietnamu, Mongolii, czy Senegalu i Ghany. Działania te przynoszą wymierne efekty dla polskiej gospodarki - w 2013 r. eksport na rynki azjatyckie wzrósł o 13 proc., a na rynki afrykańskie o 30 proc.

MSZ podjęło szereg inicjatyw mających wzmocnić dotychczasowy format dyplomacji ekonomicznej. Prowadzone są regularne konsultacje z przedsiębiorcami, wprowadzono system monitoringu nowych rynków oraz efektywności dyplomacji ekonomicznej. Podjęto również aktywną rolę w promocji udziału firm w systemie międzynarodowych zamówień. Do promocji gospodarczej Polski zaangażowane ministerstwa otwierają się na pomoc ze strony innych organizacji - zarówno izb gospodarczych, jak i ośrodków analitycznych czy uczelni wyższych.

Promocja polskiej gospodarki nie opiera się wyłącznie na wspieraniu ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Skutecznym narzędziem jest także dyplomacja publiczna i kulturalna. W 2013 r. w ramach dyplomacji publicznej zrealizowano ok. 4700 projektów. Kompleksowe podejście do promocji Polski widoczne jest także na przykładzie takich projektów jak Polski Czempion, inicjatywa GoAfrica, czy Greenevo - Akcelerator Zielonych Technologii.

- Dobre i regularne kontakty z naszym głównym partnerem Ministerstwem Gospodarki sprawiają, że system promocji Polski funkcjonuje dobrze, a administracja jest w stanie odpowiedzieć, w sposób adekwatny, na rosnące zapotrzebowanie ze strony polskich przedsiębiorców - oceniła wiceminister Kacperczyk.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
mgdyplomacjamsz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)