4 minuty przerwy w pracy i sygnał do szefostwa. Amazon odpiera zarzuty
Pracownicy Amazonu skarżą się na ciągły monitoring i presję na wydajność. Z relacji jednej z zatrudnionych, którą cytuje "Fakt", wynika, że każda przerwa dłuższa niż 3 minuty jest raportowana do przełożonych. Firma zapewnia, że działa zgodnie z przepisami i dba o warunki pracy.
Magdalena Malinowska, pracownica Amazonu i działaczka Inicjatywy Pracowniczej, podkreśliła w rozmowie z dziennikiem, że algorytmy śledzą wydajność i czas pracy. - To naprawdę już jest odczuwalne, że człowiek ma się zamienić w taki mały robocik - oceniła.
Prowadzą second hand. Ściągają towar za milion złotych
Tak pracuje się w Amazonie
Według Malinowskiej w centrach logistycznych czas pracy jest dokładnie monitorowany. - Jeżeli w ciągu trzech minut nie zeskanujecie jakiegoś produktu, to automatycznie u menedżerów zapala się czerwona lampka - przyznała. Pod koniec dnia system zlicza takie sytuacje i traktuje je jako nieregulaminowe przerwy.
Za wydajność, w tym tempo pracy, zatrudnieni otrzymują oceny pracownicze. Jednak Malinowska zwróciła uwagę, że mają one znaczenie głównie wtedy, gdy są negatywne. Pozytywne wyniki nie wpływają na sytuację zatrudnionych, poza brakiem zwolnienia.
Pracownicy zwracają uwagę na tzw. notatki, które Amazon wystawia za nieregulaminowe przerwy. W związku z tym, że nie są to upomnienia ani nagany, a wszystko liczą algorytmy, to nie mają oni możliwości skutecznego odwołania się od tych decyzji.
Amazon odpowiada na zarzuty pracowników
Amazon tłumaczy, że ewidencjonowanie czasu pracy wynika z przepisów prawa. "W Amazon jest on rejestrowany na starcie i zakończeniu zmiany, a także na początku i końcu przerwy obiadowej" - stwierdziła Aleksandra Zarychta-Kuzalska, Corporate Comms CEE Lead w Amazon, cytowana przez "Fakt".
Firma podkreśla, że cyfrowe systemy wspierają menedżerów, a nie zastępują ich w ocenie pracy zespołu. "Przerwy w trakcie pracy ze skanerem mogą wskazywać na przykład na problemy techniczne, zatem jeśli są one dłuższe, niż zakłada standardowy proces logistyczny, managerowie ustalają z pracownikami ich powód, aby zrozumieć ewentualne bariery i znaleźć rozwiązania usprawniające pracę operacyjną" - podkreśliła przedstawicielka firma.
Zapewniła też, że regularnie analizują procesy i słuchają opinii pracowników, by poprawiać warunki pracy. Amazon utrzymuje, że wszystkie procedury są zgodne z prawem.
Z ostatnich dostępnych danych (z 2022 r.) wynika, że Amazon zatrudnia w Polsce co najmniej 25 tys. osób na etacie.