Na zakupach jesteśmy eko‑próżni?
Polacy są "eko" w domu, a coraz częściej także na zakupach. Czytamy metki, sprawdzamy źródło pochodzenia produktów, na zakupy zabieramy ze sobą własne torby, nie protestujemy także, kiedy trzeba dopłacić przy kasie za zrywkę lub papierową torbę. Co więcej, towar zapakowany w papierową torbę, uważamy za bardziej wartościowy niż ten opakowany w foliową torbę. W oczach Polaków zyskują także sklepy "eco-friendly".
09.08.2013 | aktual.: 11.08.2013 09:16
90 proc. Polaków deklaruje troskę o środowisko naturalne - wynika z raportu European Trusted Brands. Coraz częściej ta troska staje się częścią zakupów. Aż 62 proc. zapewnia, że na zakupy wybiera się z lnianą lub bawełnianą ekotorbą wielokrotnego użytku.
Papier kontra plastik
Chętniej także sięgamy po papierowe torby niż po torebki foliowe. 53 proc. ankietowanych stojąc przed wyborem - tradycyjna reklamówka czy papierowa torba, wybrałoby tę z papieru.Nie mamy także nic przeciwko dopłacaniu do toreb. Pod warunkiem, że jej cena nie przekracza 40-50 groszy. 76 proc. Polaków pogodziło się już z polityką sieci handlowych i odzieżowych - wynika z sondy zakupowej przeprowadzonej przez centrum handlowe Silesia City Center.
Coraz rzadziej także papierowe torby i reklamówki lądują od razu w koszu po rozpakowaniu zakupów. 89 proc. z nas zapewnia, że znajdują one późniejsze zastosowanie. Jakie? Najczęściej wykorzystujemy je, jako "worki" na śmieci (43 proc.) lub jako torby do przechowywania np. ubrań (27 proc.). Aż 92 proc. Polaków zachowuje torby papierowe, 41 proc. foliowe.
- Nie tylko bardziej świadomie kupujemy, ale także świadomiej pakujemy nasze zakupy. Sklepy dziś dają wybór swoim klientom, a ci korzystają z niego. Tak jest na przykład w popularnych sieciach odzieżowych, kosmetycznych czy spożywczych, gdzie pomimo możliwości otrzymania bezpłatnej torby foliowej, często dopłacamy za papierową. Jednym z powodów na pewno jest chęć bycia eko, drugim, równie częstym, prestiż zakupu - mówi Dominika Musialik, senior marketing manager Silesia City Center.
Dziś aż 31 proc. Polaków jest zdania, że towar opakowany w elegancką i papierową torbę jest bardziej luksusowy od tego wrzuconego do reklamówki.
Opakowanie ważne, ale nie tylko
Oczywiście nie tylko to, w co pakujemy interesuje Polaków, coraz częściej także to, co trafia do torby. 82 proc. Polaków gotowych jest płacić więcej za produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska”. 62 proc. z nas wierzy markom, które firmują się, jako dbające o środowisko – wynika z raportu European Trusted Brands.
A jak jest w praktyce? 34 proc. zapytanych przez Silesia City Center zwraca uwagę na eko oznaczenia na produktach, ale już tylko dla 20 proc. są one istotne przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Wyłącznie naturalne składniki, np. w kosmetykach lub ubraniach ważne są dla 35 proc. Polaków - wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. O tych grupach nie zapominają sklepy, zwłaszcza sieci kosmetyczne i firmy odzieżowe, które stają się coraz bardziej "zielone".
- Większość popularnych sieciówek ma odrębne linie np. z eko bawełny, materiałów z odzysku lub bardziej trwałych, także firmy kosmetyczne coraz częściej wprowadzają do swoich salonów lub same tworzą linie kosmetyków bazujące wyłącznie na naturalnych składnikach – mówi Musialik.
Ale od postawy do zakupu wciąż daleka droga. Wyłącznie eko produkty kupuje tylko 8 proc. osób biorących udział w sondzie Silesia City Center. 74 proc. jest zdania, że produkty ekologiczne dostępne dziś w sklepach są za drogie.