Najdroższa komunikacja miejska jest w...
Ceny paliw na stacjach benzynowych biją rekordy w całej Europie. Ale jest sposób, by obniżyć koszty dojazdów do pracy i szkoły. Przesiąść się do komunikacji miejskiej! Niestety w Polsce coraz więcej miast podnosi ceny biletów, często tłumacząc się droższymi kosztami paliwa. Okazuje się, że w jednej z europejskich stolic ceny biletów miesięcznych, pomimo coraz droższej benzyny i ropy tanieją… Oto ceny biletów w Polsce do cen w innych państwach Unii Europejskiej.
Najdroższa komunikacja miejska jest w...
Ceny paliw na stacjach benzynowych biją rekordy w całej Europie. Ale jest sposób, by obniżyć koszty dojazdów do pracy i szkoły. Przesiąść się do komunikacji miejskiej! Niestety w Polsce coraz więcej miast podnosi ceny biletów, często tłumacząc się droższymi kosztami paliwa. Okazuje się, że w jednej z europejskich stolic ceny biletów miesięcznych, pomimo coraz droższej benzyny i ropy tanieją… Oto ceny biletów w Polsce do cen w innych państwach Unii Europejskiej.
Wiedeń
Cena biletu miesięcznego: 45 euro
Cena biletu jednorazowego: 2 euro
Miastem, które obniżyło ceny części biletów, jest właśnie Wiedeń. Od 1 maja mieszkańcy stolicy Austrii za bilet miesięczny zapłacą 45 euro. Przed obniżką cena wynosiła 49,5 euro. Dużą popularnością cieszą się też bilety roczne. Ich cena spadnie z 449 euro do 365 euro, czyli o ok. 20 proc.! Niestety na zmianach cen stracą korzystający z biletów jednorazowych. Ich cena podskoczy z 1,8 euro do 2 euro.
Dlaczego Wiedeń obniża ceny? Wszak koszty wcale nie spadły. Włodarze miasta liczą, że większa grupa mieszkańców przesiądzie się do komunikacji miejskiej. Chce też ograniczyć liczbę nieuczciwych pasażerów. Niższe ceny, w połączeniu z wyższymi mandatami, mają ich zniechęcić do jazdy na gapę.
Ateny
Cena biletu miesięcznego: 20 euro
Cena biletu jednorazowego: 1,40 euro
(ważne na autobusy, tramwaje i trolejbusy)
A jak wygląda sprawa komunikacji miejskiej w ogarniętej kryzysem stolicy Grecji? Okazuje się, że to właśnie Ateńczycy mogą sobie pozwolić na najwięcej rocznych przejazdów za przeciętną pensję. Ateny mają trzy linie metra oznaczone kolorami. Na obszarze tzw. Wielkich Aten działa gęsta sieć autobusowa i trolejbusowa oraz kilka linii nowoczesnych szybkich tramwajów. Całość aglomeracji opasuje linia kolei podmiejskiej. Na wszystkie środki transportu obowiązuje jeden rodzaj biletów. Jednak przywoływane przez nas najtańsze bilety ważne są jedynie w autobusach, tramwajach i w trolejbusach. Bilet roczny na całą komunikację kosztuje 450 euro, bilet miesięczny to wydatek 45 euro.
Rzym
Cena biletu miesięcznego: 30 euro
Cena biletu jednorazowego: 1 euro
Po stolicy Włoch można poruszać się metrem, tramwajem i autobusem. Dwie linie metra dojeżdżają w pobliże najważniejszych miejsc dla turystów i mieszkańców. Każdy ze środków transportu obsługuje inne przedsiębiorstwo, mimo to w mieście obowiązuje jeden zintegrowany bilet. Dwie linie podziemnej kolejki nie są już pierwszej świeżości. Trwa właśnie budowa trzeciej linii. Na tle pozostałych stolic cena biletów wypada całkiem atrakcyjna - zarówno rocznych, miesięcznych, jak i jednorazowych. Bilet za 1 euro uprawnia do jednorazowego przejazdu metrem lub kolejką, w autobusach ważny jest przez 75 minut.
Berlin
Cena biletu miesięcznego: 74 euro
Cena biletu jednorazowego: 2,30 euro
Komunikacja miejska w Berlinie to metro, tramwaje, autobusy i kolej. Berlińska S-Bahn - szybka kolej miejska, wraz z liniami U-Bahn tworzy kręgosłup komunikacji miejskiej aglomeracji Berlina, zintegrowanej w Związku Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia. W sumie po stolicy Niemiec można podróżować 15 liniami S-Bahn i 9 U-Bahn. We wszystkich środkach transportu obowiązuje ten sam bilet. Aglomeracja została podzielona na trzy strefy: A, B i C. Najtańszy jednorazowy bilet kosztuje 2,30 euro, można jednak kupić bilet na krótki dystans za 1,40 euro. Obejmuje on trzy stacje kolejki lub sześć przystanków autobusu.
Praga
Cena biletu miesięcznego: 550 koron (22 euro)
Cena biletu jednorazowego: 32 korony (1,60 euro)
Stolica Czech od 1985 roku ma trzy linie metra. Poza centrum kolejka w wielu miejscach wyjeżdża nad ziemię. Uzupełnieniem metra są bardzo dobrze funkcjonujące linie tramwajowe i autobusowe. Podstawowy bilet kosztuje 32 korony, czyli ponad 5,30 zł! Drogo, ale jest ważny przez 90 minut we wszystkich środkach transportu. Na krótszych odcinkach wystarczy bilet 30-minutowy za 24 korony (4 zł). Praga to kolejna europejska stolica, w której możemy korzystać z tańszych biletów rocznych. Dzieci i młodzież mogą kupić bilety 10 miesięczne.
Paryż
Cena biletu miesięcznego: 62,90 euro
Cena biletu jednorazowego: 1,70 euro
Systemu komunikacji miejskiej Paryżowi może pozazdrościć większość polskich i europejskich miast. 16 linii metra, kolejki naziemne, kolej podmiejska dojeżdżająca do centrum miasta, autobusy, tramwaje. To wszystko sprawia, że nawet z najdalszej części paryskiej aglomeracji, mieszkańcy mogą bardzo szybko dostać się do centrum stolicy. Mieszkańcy i turyści mają możliwość wyboru jednego z wielu biletów. Jednorazowy umożliwia dokonanie przesiadki w metrze (czasem pod ziemią trzeba przejść kilkaset metrów), karta Paris Visite uprawnia do zniżek, karnet na 10 przejazdów - to duża oszczędność. Jest czego zazdrościć. Choć trzeba przyznać, że stacje kolejki nie różnią się od tych znanych w Polsce, a metro choć małe mamy chyba ładniejsze.
Lizbona
Cena biletu miesięcznego: 29/35 euro
Cena biletu jednorazowego: 1,25/1,75 euro
Portugalczycy zarabiają najmniej ze wszystkich krajów "starej Unii", a cen komunikacji miejskiej wcale nie mają niższych. Z Lizboną najbardziej kojarzą się słynne zabytkowe tramwaje, jednak miasto położone na siedmiu wzgórzach jest doskonale skomunikowane metrem. Cztery linie docierają nawet do najdalszych dzielnic. Co ciekawe cena biletu jednorazowego na metro jest niższa niż na autobus. Mieszkańcy miasta nie mają niestety co liczyć na tańsze roczne bilety. Najdłuższym okresem, na który można je nabyć jest miesiąc.
Madryt
Cena biletu miesięcznego: 47,60 euro
Cena biletu jednorazowego: 1,10 / 1,50 euro
Na bilety roczne nie mogą liczyć mieszkańcy Madrytu. Specjalną kartę, dodatkowo płatną, mieszkańcy stolicy Hiszpanii mogą doładować najdłużej na miesiąc. Przez to roczny koszt podróży komunikacją miejską jest droższy niż w Wiedniu. Zeszłoroczne podwyżki cen komunikacji miejskiej mocno uderzyły po kieszeniach mieszkańców Madrytu. Jeszcze niedawno miesięczny bilet kosztował 33 euro, teraz trzeba za niego zapłacić przeszło 47 euro. Rozróżniono także cenę biletów jednorazowych. Te autobusowe wciąż kosztują 1,10 euro, ale za przejazd metrem musimy zapłacić już 1,50 euro. Mieszkańcy Madrytu mogą za to liczyć na liczne zniżki. Mniej za bilety zapłacą np. wielodzietne rodziny.
Warszawa
Cena biletu miesięcznego: 90 złotych (21,50 euro)
Cena biletu jednorazowego: *3,60 złotych (0,85 euro) *
Warszawska komunikacja miejska. Przez jednych znienawidzona, przez innych doceniana za gęstość i częstotliwość połączeń. W porównaniu do innych europejskich stolic wypada jednak blado. Jedna linia metra budowana przez dziesięciolecia, nie może budzić podziwu. Mieszkaniec Warszawy nie ma możliwości kupić biletu rocznego. Większość stale podróżujących korzysta z biletów kwartalnych. Zeszłoroczne podwyżki cen (zaplanowane do 2014 roku) odbiły się szerokim echem. Ceny - europejskie - niestety, gdy przeliczymy na ile biletów rocznych, starcza pensja okazuje się, że jesteśmy na trzecim miejscu od końca, wśród omawianych miast. Cóż i tak wpływy z biletów nie pokrywają nawet 40 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Trzeba jednak uczciwie zauważyć, że pomimo podwyżek, nominalnie cena biletu jednorazowego, należy do najniższych w Europie.
Londyn
Cena biletu miesięcznego: 72,20 funtów (86,60 euro)
Cena biletu jednorazowego: 1,35/4,30 funtów (1,60/5,15 euro)
System komunikacji miejskich w Londynie należy do najbardziej rozbudowanych na świecie. Niestety stolica Wielkiej Brytanii należy do najbardziej zakorkowanych. Samochodem lepiej do Londynu nie wjeżdżać. Na szczęście jest londyńskie metro - najstarsza kolejka podziemna na świecie, która ma 12 linii z 272 stacjami. Rocznie przewozi 976 mln pasażerów. Niestety jest też bardzo drogie. Jednorazowy bilet kosztuje 4,3 funta. Tańsze są bilety autobusowe. Za jednorazowy trzeba zapłacić 1,35 funta. Także w przypadku biletów miesięcznych i rocznych, jeśli ktoś chce podróżować metrem musi wydać o wiele więcej. Za roczny abonament na wszystkie środki komunikacji miejskiej trzeba zapłacić aż 1168 funtów, tymczasem za autobus zapłacimy 752 funty. Miesięczny kosztuje odpowiednio 112,20 i 72,20 funtów.
Budapeszt
Cena biletu miesięcznego: 9800 forintów (33,70 euro)
Cena biletu jednorazowego: 320 forintów (1,05 euro)
Budapesztańskie metro jest najstarszą czynną kolejką podziemną w Europie! Pierwsza linia została otwarta już w 1896 roku! W sumie mieszkańcy stolicy Węgier mogą poruszać się trzema liniami kolejki, autobusami, tramwajami i trolejbusami. Niestety komunikacja miejska dla Węgrów bardzo droga. Roczna pensja wystarczy tylko na 27 rocznych biletów to najmniej ze wszystkich omawianych krajów. Zazwyczaj im dłuższy okres, na który kupuje się bilet, tym jest on tańszy. W Budapeszcie ta różnica nie jest duża.