Następna stacja: modernizacja! Inwestujemy w bezpieczeństwo Twojej podróży
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizują ponad 220 projektów wpływających na poprawę bezpieczeństwa podróży. Jednym z nich jest „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym” – etap II. Zakłada on wymianę 245 rozjazdów kolejowych w 12 województwach. Dzięki modernizacji pociągi będą jechać płynnie i bezpiecznie, bez zbędnych zwolnień, ze stałą prędkością nawet do 160 km/h.
Wartość projektu wynosi 214,1 mln zł, z czego 182 mln zł stanowi dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Chcesz wiedzieć, czym jest rozjazd kolejowy? Zapoznaj się z krótką animacją!
Rozjazdy kolejowe montowane są z wykorzystaniem metody blokowej. Za pomocą specjalnej platformy są one przewożone z hali montażu na plac budowy. Rozładunek i montaż odbywa się bezpośrednio z wagonów. Całość prac odbywa się na szerokości jednego – modernizowanego toru. Na odpowiednio przygotowanym podkładzie układany jest pierwszy blok. Następnie platforma przejeżdża po nowo zamontowanym obiekcie, w celu ułożenia kolejnego bloku. Jeden rozjazd o średniej długości 33,34 m. montowany jest z 3 bloków, które przewożone są na jednej platformie. Dzięki tej technologii modernizacja przebiega szybciej i sprawniej. Sam montaż trwa kilka godzin. Natomiast warto pamiętać, że na całość prac modernizacyjnych składa się jeszcze przygotowanie podłoża oraz oddanie rozjazdu do użytku, jednak wszystko nie trwa dłużej niż kilka dni.
Wcześniej poszczególne elementy obiektu (np. szyny, podkłady, zwrotnice, elementy sterowania), były oddzielnie przewożone na miejsce inwestycji. Dopiero po dostarczeniu wszystkich elementów zaczynał się montaż. Była to metoda bardzo czasochłonna, a ponadto podczas transportu lub rozładunku niektóre z elementów rozjazdów mogły ulec uszkodzeniu lub odkształceniu.
Za dużo teorii? Poznaj praktykę!
W Polsce zimą podczas opadów śniegu lub marznącego deszczu, ruchome elementy rozjazdów są narażone na zamarzanie. By temu zapobiec i zapewnić stałą, prawidłową pracę rozjazdy muszą być ogrzewane. Montowane rozjazdy są wyposażane w elektryczny system ogrzewania. Zapobiega to zamarzaniu rozjazdów, a usuwanie z nich śniegu i lodu przebiega bezproblemowo. Dzięki temu urządzenia rozjazdy działają sprawnie, nawet w trudnych, zimowych warunkach. W przeszłości, stare typy rozjazdów, były oczyszczane z zalegającego śniegu i lodu mechanicznie.
Tak! Dzięki wymianie rozjazdów kolejowych w całej Polsce, podróż jest szybsza, bezpieczniejsza i bardziej wygodna!
Prace trwają od marca 2018 roku. Do tej pory wymienionych zostało 221 szt. rozjazdów, tj. około 90% zaplanowanych do wymiany w ramach projektu (stan na grudzień 2018 roku). Zakończenie prac planowane jest w połowie 2019 roku.
Dużo informacji? Podsumowaliśmy je w krótkiej animacji.