Newag zarobił w zeszłym roku 56 mln zł
Nowosądecki producent taboru szynowego Newag zarobił w zeszłym roku ok. 56 mln zł, natomiast EBITDA przekroczyła 100 mln zł - powiedział PAP prezes firmy Zbigniew Konieczek. Do końca roku Newag chce zwiększyć zatrudnienie o około 300 osób.
19.06.2013 | aktual.: 19.06.2013 09:06
W 2011 r. firma miała ok. 300 mln zł przychodu i ok. 9 mln zł zysku.
Jak wyjaśnił Konieczek, obecnie w Nowym Sączu producent zatrudnia ok. 1,5 tys. osób, a w zakładach w Gliwicach pracuje kolejnych 600 pracowników. Ok. 300 nowych pracowników ma zatrudnić zakład w Nowym Sączu. - Potrzebujemy głównie elektryków i mechaników - powiedział prezes. Dodał, że znalezienie pracowników jest jednak bardzo trudne, ponieważ na rynku brakuje osób posiadających odpowiednie umiejętności i nowych pracowników trzeba gruntownie przeszkolić.
Pytany o plany Newagu dotyczące uruchomienia we współpracy z amerykańskim koncernem General Electric produkcji nowej lokomotywy spalinowej, Konieczek poinformował, że 17 lipca br. do Nowego Sącza ma przyjechać prezes GE Transportation, czyli części koncernu zajmującej się produkcją dla transportu. - Najprawdopodobniej wówczas podpisany będzie list intencyjny, dotyczący naszej współpracy - powiedział prezes Newagu. Wyjaśnił, że prototyp lokomotywy mógłby być gotowy za około 2-3 lata.
Producent planował także połączyć dwie działające w ramach grupy spółki, czyli Newag i ZNLE. - Zmieniliśmy nazwę ZNLE na Newag Gliwice, co lepiej oddaje powiązania kapitałowe - wyjaśnił Konieczek. Dodał jednak, że piony produkcyjne obu firm nie zostały jeszcze połączone. - Połączenie produkcji jest najtrudniejsze do przeprowadzenia. Inne piony, jak księgowość, kadry, itp., właściwie moglibyśmy łączyć nawet dziś, ale produkcja to zupełnie inny proces. Do końca roku będziemy podejmowali decyzję, jak łączyć produkcję i kiedy - wskazał prezes.
Newag to jedna z największych polskich firm zajmujących się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego. Newag produkuje, modernizuje i naprawia pojazdy pasażerskie, modernizuje i naprawia lokomotywy spalinowe i wagony osobowe. Produkcją, modernizacją i naprawami lokomotyw elektrycznych zajmuje natomiast jego zależna spółka, czyli Newag Gliwice. W Gliwicach produkowane są lokomotywy Dragon, czyli pierwsza od ponad 25 lat w całości polska konstrukcja, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych i Griffin - wielosystemowa lokomotywa produkowana na rynek europejski.
Newag produkuje m.in. wagony dla warszawskiego metra, a także pasażerskie składy Impuls dla Kolei Dolnośląskich. Impuls to pierwszy skonstruowany w Polsce elektryczny zespół trakcyjny, który przekroczył prędkość 200 km/godz. W lutym br. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg osiągnął prędkość 211,6 km/godz.
Agata Kalińska