Niekwestionowany król sałatki jarzynowej. Oto ulubiony majonez Polaków
Korona została w Kaliszu? A może pojechała do Kielc? Ponownie zapytaliśmy Polaków o to, którego majonezu używają najczęściej. Dowiedzieliśmy się również, jakiego dodatku do sałatki nie poleciliby swoim sąsiadom. Oto wyniki naszego badania.
Powtórzyliśmy nasze zeszłoroczne wielkanocne badanie, w którym zapytaliśmy Polaków o ich ulubiony majonez. Rok temu triumfował majonez Winiary, zostawiając resztę stawki daleko z tyłu. Na sos produkowany w Kaliszu wskazało wówczas 41 proc. ankietowanych.
Drugi na podium, majonez Kielecki zebrał 23 proc. głosów respondentów badania. Podium ex aequo zamknęły produkt firmy Hellmann's oraz sprzedawany w Biedronce majonez Madero. A jak jest w tym roku?
Korona zostaje w Kaliszu
W najnowszym badaniu majonez Winiary powtórzył sukces z 2024 r. Producenci majonezu z Kalisza nie mogą jednak spać spokojnie, ponieważ strata jego głównego rywala, Kieleckiego wyraźnie się zmniejszyła. W tym roku na pytanie, "którego majonezu najczęściej używasz w kuchni?" odpowiedzi "Winiary" udzieliło 37 proc. ankietowanych - o 4 pkt proc. mniej niż rok temu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
85 złotych za kilogram. Zawrotne ceny owoców na początku kwietnia
Drugi, Kielecki zyskał natomiast 5 pkt proc. w porównaniu do zeszłego roku. Wskazało go 28 proc. ankietowanych.
Kolejne pozycje w zestawieniu mają już znacznie mniejsze udziały. Trzecie miejsce zajmuje Majonez Madero – marka własna sieci Biedronka, którą jako najczęściej używaną wskazało 7 proc. ankietowanych.
Tuż za nim uplasował się Hellmann’s z wynikiem 5 proc., będący jedynym w czołówce majonezem o rodowodzie zagranicznym. Inne marki obecne w badaniu uzyskały niższe wyniki: np. Majonez Kania (marka Lidl) oraz Majonez Pomorski – po ok. 3 proc., Majonez Roleski i Majonez Napoleoński – po ok. 2 proc., a Majonez Świdnicki i Majonez Pegaz – po ok. 1 proc.
Co ciekawe, 9 proc. uczestników sondażu zadeklarowało, że w ogóle nie używa majonezu, mimo iż pytanie dotyczyło wyboru najczęściej stosowanej marki – wskazuje to, że około jedna na dziesięć osób stroni od tego produktu.
Majonezy, których nie polecamy innym
Badanie pokazało też drugą stronę medalu – które majonezy "cieszą się" najgorszą opinią. Zapytano Polaków, jakiego majonezu na pewno nie poleciliby swojej rodzinie lub sąsiadom.
Majonez Madero (Biedronka) okazał się mieć najgorszą reputację – 22 proc. badanych stwierdziło, że nigdy by go nie poleciło. Drugie miejsce zajął Majonez Pegaz (mniej znana marka regionalna) z wynikiem 17 proc. negatywnych wskazań.
Na trzeciej pozycji uplasował się zaskakująco Majonez Kielecki (12 proc.) – a więc jeden z liderów popularności jest równocześnie dla części konsumentów produktem, którego by nie rekomendowali innym. Kolejne w rankingu najmniej polecanych były: Hellmann’s (10 proc.) oraz Majonez Kania z Lidla (9 proc.).
Nawet najpopularniejszy Winiary zebrał 8 proc. negatywnych głosów, co pokazuje, że nawet król nie uchronił się od krytyki. Inne majonezy rzadziej wskazywano jako te "do unikania" – przykładowo Napoleoński i Roleski otrzymały po 6 proc. wskazań, Świdnicki 4 proc., a Kętrzyński i Pomorski po 3 proc.
Do czego Polacy używają majonezu?
Jak pokazują wyniki ankiety, sałatka jarzynowa pozostaje niekwestionowaną królową wielkanocnego stołu z majonezem w roli głównej. Aż 59 proc. respondentów zadeklarowało, że przy okazji Wielkanocy najczęściej używa majonezu właśnie do przygotowania klasycznej sałatki jarzynowej.
Na drugim miejscu znalazło się dekorowanie jajek – czyli popularne podawanie jaj z majonezem – ten sposób wykorzystania majonezu wskazało 31 proc. badanych. Inne zastosowania majonezu w okresie świątecznym stanowią już marginalny odsetek: do surówek (np. różnego rodzaju sałatek warzywnych poza jarzynową) ok. 6 proc., do sosów tylko 3 proc., a inne zastosowania zebrały zaledwie około 2 proc. odpowiedzi.
Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1005 osoby metodą CAWI. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 15 – 17 kwietnia 2025