Trwa ładowanie...
d2zz2m6
21-09-2009 11:23

Nordea PTUnŻ podsumowuje rok kryzysu

Zwrot ku produktom gwarantującym ochronę kapitału to nie jedyna zmiana w wyborach inwestycyjnych Polaków w ostatnim, kryzysowym, roku. Większym powodzeniem zaczęły cieszyć się produkty pozwalające na regularne oszczędzanie.

d2zz2m6
d2zz2m6

Można się jednak spodziewać powrotu Polaków do bardziej ryzykownych inwestycji, dzięki stopniowej poprawie koniunktury.

W rocznicę ogłoszenia kulminacyjnej fali kryzysu na światowych rynkach finansowych Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. podsumowała wyniki swoich funduszy kapitałowych. Przyjrzała się też decyzjom inwestycyjnym i oczekiwaniom klientów w ostatnich bardzo trudnych dwunastu miesiącach. Wynika z nich, że zarówno klienci, jak i ubezpieczyciel mają powody do zadowolenia.

Rok po załamaniu rynków finansowych klienci Nordea Polska Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A. bez niepokoju mogą zaglądać do swoich portfeli . Najwyższą stopę zwrotu w grupie funduszy Nordea w ostatnim roku osiągnął fundusz obligacji (7,4 proc.), rynku pieniężnego (5,88 proc.) oraz zrównoważony (3,29 proc.).

Fundusz zrównoważony zarządzany przez Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A. okazał się bezkonkurencyjny w dłuższej perspektywie czasowej. Klienci, którzy zdecydowali się ulokować w nim pieniądze przez ostatnie 3 lata zarobili prawie 19 proc. Tym samym Nordea Polska TUnŻ S.A. zajęła pierwszą pozycję w tej grupie funduszy. Ponadprzeciętne wyniki uzyskał także fundusz rynku pieniężnego - trzyletnia stopa zwrotu sięga 14,2 proc. Mimo załamania na giełdach straty inwestorów, którzy 3 lata temu wybrali fundusz akcyjny Nordea, są bardzo niskie. W ich przypadku ujemna stopa zwrotu wyniosła 9,1 proc. i był to wynik o ponad 5 pkt. proc. lepszy od drugiego w zestawieniu konkurencyjnych funduszy.

d2zz2m6

_ Satysfakcję ze swoich decyzji inwestycyjnych może mieć zarówno przeważająca część klientów, którzy po pierwszych symptomach kryzysu zwrócili się ku produktom gwarantującym ochronę kapitału, jak i ci, którzy nie podjęli wtedy żadnych decyzji, utrzymując długofalowy charakter swojego oszczędzania _ - mówi Peter Overgaard, Menadżer w Departamencie Zarządzania Produktami.

Zwrot ku produktom gwarantującym ochronę kapitału to nie jedyna zmiana w decyzjach inwestycyjnych Polaków w roku kryzysu. Większym powodzeniem zaczęły cieszyć się produkty zakładające regularne oszczędzanie. W okresie sierpień 2007 - sierpień 2008 klienci wpłacali do nich zaledwie co dziesiątą inwestowaną złotówkę, znacznie częściej wybierając produkty jednorazowe. Tymczasem w ostatnim roku ten odsetek wzrósł do 42%.
_ To bardzo dużo, biorąc pod uwagę długoterminowy charakter inwestycji regularnej _ - mówi Łukasz Mickiewicz z Działu Szkoleń Nordea Polska TUnŻ S.A.

Czy po roku niepewności Polacy są gotowi na pożegnanie się z kryzysem? Według zarządzających Nordea Polska TUnŻ S.A., klimat do inwestowania staje się coraz bardziej sprzyjający. Wprawdzie nadal zdecydowana większość składek jest lokowana w produktach bezpiecznych, jednak, coraz więcej inwestorów akceptuje wyższe ryzyko licząc na wysokie zyski. Od kwietnia 2009 roku produkty powiązane z funduszami inwestycyjnymi zebrały dwukrotnie więcej środków, niż w okresie 6 miesięcy po bankructwie banku Lehman Brothers.

_ W ostatnich trzech miesiącach obserwujemy zmniejszenie zainteresowania lokatami na rzecz bardziej aktywnych i ryzykownych form inwestowania, co można z dużą jeszcze ostrożnością traktować jako oznakę trwałej poprawy nastrojów wśród inwestorów _- uważa Overgaard.

d2zz2m6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2zz2m6