Nosił Fed razy kilka, ale czy uda się po raz trzeci?

Trzecia runda luzowania polityki pieniężnej stała się faktem. Zasadnicze pytanie dotyczy tego, jakie będą jej rynkowe skutki. Po pierwszej S&P500 wzrósł o 38 proc. Po drugiej o 33 proc. Przed trzecią zyskał 14,5 proc.

Nosił Fed razy kilka, ale czy uda się po raz trzeci?
Źródło zdjęć: © Open Finance

Wpływu polityki pieniężnej na rynki finansowe przecenić się nie da. Jeśli ktoś do czasu niedawnego globalnego kryzysu uważał, że to tylko takie gadanie, teraz wątpliwości już nie ma. Nie powinno też być wątpliwości, że kryzys wciąż trwa. Gdyby było inaczej, nie byłyby potrzebne kolejne radykalne działania głównych banków centralnych świata. Oprócz amerykańskiej rezerwy federalnej, na którą rynki zawsze mogły liczyć, doszło także do przełomu w działaniach Europejskiego Banku Centralnego. Zgodne postępowanie tego potężnego tandemu, w połączeniu z elastycznością i stałą aktywnością Banku Anglii, Banku Japonii, czy Ludowego Banku Chin, daje gwarancje, że światowa gospodarka nie zginie i kłopoty zostaną przezwyciężone. Przynajmniej na razie. Aplikowanie trzeciej już w ciągu zaledwie czterech lat dawki tego samego lekarstwa świadczy jednak, że albo choroba jest ciężka, albo medykament słaby. Teraz z niepokojem wypada wypatrywać oznak poprawy.

Nie ma też gwarancji, że kolejna runda drukowania pieniędzy przez Fed przyniesie na rynkach finansowych podobne efekty, jak dwie poprzednie. Sytuacja na giełdach jest bowiem wyraźnie odmienna, niż w trakcie ich stosowania. Gdy Fed rozpoczął 25 listopada 2008 r. pierwszą rundę skupowania obligacji, S&P500 miał za sobą spadek o 53 proc. Do marca 2009 r. jeszcze bardziej go pogłębił, zanim zaczęło się dynamiczne odreagowanie i trwała poprawa nastrojów. QE numer jeden nie zadziałało więc natychmiast, choć z czasem okazało się niezwykle skuteczne.

Zastanawiająca jest zbieżność rynkowych reakcji na dodruk pieniądza oraz na nadzieje na tego typu działania. Dotyczą one zarówno czasu trwania poprawy, jak i skali wzrostu giełdowych indeksów. Od 25 listopada 2008 r. do szczytu z końca kwietnia 2010 r. S&P500 zyskał prawie 340 punktów, czyli 38 proc. Choć QE oznaczone numerem dwa zaczęło się 3 listopada 2010 r., to na giełdach zwyżka trwała już od początku lipca. S&P500 nie czekał nawet na sympozjum w Jackson Hole i szedł w górę, dyskontując kolejne działania Fed. Do kwietnia 2011 r. zyskał 341 punktów, czyli 33 proc. Obecna fala wzrostowa na Wall Street trwa od początku czerwca 2012 r. W jej efekcie S&P500 wzrósł o niecałe 190 punktów, czyli o 14,5 proc.

Trzymając się analogii z poprzednimi fazami luzowania polityki pieniężnej, należałoby oczekiwać kilkumiesięcznej kontynuacji hossy i powiększenia skali zwyżki S&P500 o około 150 punktów, a więc o nieco ponad 10 proc., bądź nawet więcej, zakładając, że zasięg całej zwyżkowej fali sięgnie około 30 proc. Obecnie trudno jest jednak ocenić szanse realizacji takiego scenariusza. Po pierwsze dlatego, że rynki mają za sobą długi okres wzrostów i można podejrzewać, że w znacznej mierze decyzja Fed już została zdyskontowana. Po drugie, wiara w skuteczność oddziaływania dodruku pieniądza na sytuację w gospodarce została nieco nadszarpnięta. Od jej odbudowania, czyli od poprawy wskaźników makroekonomicznych, zależeć może trwała tendencja wzrostowa na giełdach. Inwestorzy z amerykańską rezerwą federalną kłócić się pewnie nie będą, ale niewykluczone, że po krótkiej euforii będą czekać na efekty jej działań i odpowiednio do nich dostosowywać swoje decyzje.

Roman Przasnyski, Open Finance

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.